No. 15, May 1994
Tel Aviv University
Journalism Studies Program
Institute for Research of
the Jewish Press

Editor:
Dr. Mordecai Naor

English Section:
Judy Krausz

Hebrew Copy Editor:
Moshe Or

Designer:
Anna Pozmantir

Administration:
Yardena Bar-Uryan

CONTENTS
Newspapers; Postmortem / Shalom Rosenfeld — Ze
English Abstracts of Hebrew Articles:

Symposivm: On the Expiration of Newspapers — 5e

“Ha’olam Hazeh™: Postmortem — 6e

The Antagonists: Editorial Marking the Tenth Anniversary of the Restructured
“Ha’olam Hazeh” (April 7, 1960) / Url Avneri — 6e

A Perspective / Ya’akov Shavit - Te

Journalist With a Camera / Sraya Shapira — Be
The Feminization of the Israeli Press / Yehiel Limor and Dan Caspi - 8e

The “Moabit’s” Vigiiant Conscience: Paul Schlesinger and His Articles on Court
Proceedings in “Vossische Zeitung” [ Bernd Sésemann — ifle

Egon Erwin Kisch, the Poet-Journalist from Prague /| Erhard Schiitz — lle
Kurt Tucholsky: “To Speak, to Write, to be Silent” /| Hermann Haarmann — 12e
Alterman and the Press /| Menuha Gilboa — 13e

From Newspaper Quote to Poem: The Mysterious Chaim Weizmann-—Natan Alterman
Connection /| Mordecai Naor — 13e

“The Answer” - The Newspaper That Sounded an Alarm / Gad Nahshon — l4e

The Opening of the Hebrew University of Jerusalem in 1925: A Tale of Invitations,
a Banquet and a “Press Scandal” / Dov Genhovsky — 16e

The British Mandate Government in the Face of a Hostile Press in Palestine / Eytan
Almog — 17e

“Sabbath Candles” — A Newspaper Devoted to the Sabbath /| Akiva Zimmerman
we 17e

Hebrew Press Jargon During the Last 200 Years / Dan Almagor ~ 19e

A Newspaper Under Seige: A Combat Daily Published During Israel’s War of
independence / Alter Welner — 19e

A Newspaper Calied “The Western Wall” / Mussia Lipman — 2e
A Car for Every Advertiser / Benny Haspel — 2le
Contributors to This Issue — 22e

Hebrew Cover: On the Expiration of Newspapers in Recent Years -— illustration by Danny Kerman. A
symposium on this topic is abstracted in English on p. 5e.

Typesetting and Production: Mofet-Rosmarine

Editorial and Administrative Offices: Journalism Studies Program, Tel Aviv University, Ramat Aviv 69978. Tel:
{03)6413404, 6408665. Fax: (03)6422318



Qesher No. 15 May 1894

NEWSPAPERS: POSTMORTEM

Recently, we acquired lists of Jewish periodicals,
primarily from eastern Europe, that are in the main
no longer extant. These lists were received from
various sources. Some contain many repetitive names
of newspapers that appeared in Yiddish or Hebrew
but whose titles are spelled in Latin or Cyrillic letters,
sometimes with unfortunate errors, Some of the lists
refer to single surviving issues of newspapers that
were published over a period of years. Some contain
first and last issues of short-lived newspapers. Some
are arranged chronologically, or in Hebrew and/or
other alphabetical listings, all of which will require
considerable research and bibliographic work in order
te be recorded properly.

The common denominator in all these publications,
with the possible exception of a few survivors, is that
they represent a Jewish reality that no longer exists.
A worlé that was destroyed. Fortunately, at least from
the point of view of journalistic research, a portion of
the periodicals in those lists were physically preserved,
either . their original form or on microfilm, and I
hope that free access to them will be made available
to researchers.

Unlike periodicals on the American continent or in
Eretz Yisrael, most of the periodicals in these lists were
wiped off the face of the earth, along with their readers,
during the two world wars, especially during the second,
or were victims of the Bolshevik revolution and its
aftermath. By way of contrast, dozens of periodicals,
including dailies, both in the Americas and in Eretz
Yisrael before and after the founding of the State of
Israel, closed down mainly for financial reasons, or
occasionally for demographic or political reasons. I
am not referring here to the dozens, if not hundreds,
of local papers of no significance that ciosed down
as rapidly as they were launched, unlamented. What
I am referring to are the many periodicals, including
serious newspapers that became practically institutions
in terms of their role in society and in public life, that
disappeared from the journalistic Jandscape during the
past decade.

Why? How did this happen? Who is responsible for
their disappearance? We sought answers, if only partial,
in a symposium we held at the university about two
months ago with the participation of four experts m
various fields whose views are reproduced in this issue
of Qesher.

2e

My own introductory remarks at that symposium on
the expiration of newspapers appear below, with slight
changes:

However  contradictory  this may  sound,
newspapers actually do not die. 1 may not
have thought so during the long years of my
professional work when I participated in the last
rites of at least half a dozen periodicals, dailies,
weeklies and others for which 1 had worked as
reporter, columnist or editor, and which are no
longer extant. [ can testify that one of them
expired in unique circumstances, and included
among the murderers of its soul - you wili
understand immediately why 1 use such a cruel
simile — was | myself. I am referring to the
Jerusalem daily Havarden (*The Jordan™), which
closed in 1935, An article I wrote, titled “To the
Murderer of My Brother’s Soul,” wrilten in an
outspoken vein unusual even for then, and even
in comparison with a number of lead articles
that we published at the time in May 1935 in
reaction to the murder of Betar member Kalman
Shapira in Jerusalem, evoked a drastic response
by the British District Commissioner, who issued
a closure order for the paper on the grounds of
“incitement and endangering public safety.” To
say that we had no regrets whatsoever then over
the closure of the paper is an understatement.
Qur sages said that “you shall love your neighbor
as yourself” clearly implies a pleasant death for
him. In the event, it was best for Hayarden to
have died a heroic death, for if not for the closure
order, the paper would have died of shame over
its chronic poverty, especially at that particular
ime.

This chronic poverty was an illness endemic to
a large number of newspapers that disappeared.
Possibiy because they were so poor, many of
them were considered dead even when they were
still alive. But as 1 said at the start, newspapers
do not die. In contrast to people, whose souls’
destiny is unknown to us once they leave the
body, newspapers continue to exist, to publicize
news and opinion, io stimulate, to amuse, even
after they cease to appear. As someone presently
engaged in research to a certain extent, | can




i

testify that the yellower the pages become -~ even
if they were not “yellow” journals in their previous
incarnation — and the more they crumble to the
touch, the more interesting and stimulating they
become. At the Institute for Research of the
Jewish Press which we are establishing here at the
university — with we have, rigorous fidelity to the
tradition of poverty - devoted a special secticn to
final issues of various periodicals, which support
the thesis that not only don’t newspapers die, they
actuaily turn into a rare trove of knowledge and
information after they cease to appear, in contrast
to what Job said to his three friends, possibly
with some irony: “Wisdom shall die with you.”

Several days ago I received, via a colleague
who visited the Jewish Historical Institute in
Warsaw at our request, photocopies of several
Jewish newspapers from the past. One example
18 a Warsaw Jewish weekly, Warschauer Judische
Zeitung, founded in 1867, At the start of its second
year of existence, it announced to its readers that
it was forced to close, “We do not wish to boast,”
the editorial stated, “but every professional and
well-informed reader of the paper will testify that
ouir primary goal was to encourage progress, and
indeed we could have accomplished a great deal
in this area had we gained widespread backing.
But something unexpected happened: the more the
newspaper progressed and became interesting, the
fewer subscribers it had, for a substantial portion
of our coreligionists did not understand or did
not want to understand the importance and the
necessity of this newspaper, and unfortunately are
s0 backward that they see no need to read a
newspaper at all, for whatever does not fit into
their outdated mode of thinking they brand as
heresy.” '

“It 13 no wonder,” the newspaper comntinues,
“that during the entire period of our activity
we struggled greatly until we had barely 180
subscriptions (of a total Jewish population of
700,000), which is insufficient to cover even
printing costs.”

A Yiddish weekly published in China — vyes,
in Shanghai — by immigrant journalists and
writers from Poland who reached the Far East
in the course of their wartime wanderings and
travails, closed itself down more elegantly. An
editorial announcement in the issue of August 2,

Qesher No. 15 May 1984

1946, read: “We announce with regret that due to
financial difficulties we are forced to temporarily
discontinue the appearance of our weekly Unzer
Velt {*Our World")” — apparently its world that
had been destroyed — “and hope to renew it
soon.” It is perhaps unnecessary to state that this
hope was not fulfilled,

This “Our World” is actually a whole world
that constitutes a supreme witness to that terrible
chapter in Jewish history which today is the
subject of films but which then was written in
blood and agony in what we call “real time.,”

But why look further afield? Since one of
the participants in our symposium is Amos
Schocken, 1 shall quote several excerpts from the
daily Hadashot (“News™) which he published and
which closed on November 29, 1993. Its lead
headline that day was: “Despite the Crisis in
the Talks, Rabin Instructed the Delegation Not
to Compromise.” Another headline was: “With
‘Meretz’” Opposed, the Government Approved the
Law Banning the Import of Nonkosher Meat.”
Or: “Fighter Planes Attacked Terrorist Targets
South of Sidon.” As if the world had stopped at
that point in time.... And on the last page of the
issue, which was to be the last issue the reader
would read, what bitter irony by the composers
of the notice: “Readers interested in reporting
good news are requested to call Hadashot, Tel
565 6555.” Interesting what good news the editor
anticipated receiving, knowing that it was the last
day of the newspaper.

We also have a copy of the last pathetic
issue of Hablam Hazeh (“This World™) in its
magazine format of February 25, 1993, still edited
by Rafi Ginat, before it changed format and
passed on to Reno Zror for the last chapter of
its existence. The “Gossiping Rachel” column is
still there, as are all the other columns, but a
special macabre humor column has been inserted,
devoted to the termination of the newspaper, a
kind of lighthearted, frolicsome self-funeral.

I have referred to only a fraction of the
collection. See what can be learned about the
world, about the Jewish people, about the press
and about any subject at all from these vellowing
issues of newspapers that ostensibly have died but
actually continue to exist and, like good wine,
the more they age, the better their taste to the

3e



Qesher No. 15 May 1984

palate of the researcher who seeks to learn from
the past about the present and the future,

Is it axiomatic that newspapers must expire when
they encounter financial difficulties? Some say vyes.
With the press increasingly turning into an industry, or
a branch of commerce, it is managed and maintained
like any other industrial branch: if it is profitable, it
continues to exist; if it loses money, it comes to an
end. The Darwinian law of the survival of the fittest
determines its future.

A month ago, I had occasion to meet with the Czech
Minister of Culture, Pavel Tigrid, who paid a short
visit to the university. When, in a discussion with him,
I referred to this phenomenon of the disappearance of
newspapers, including leaders in the field, because of
financial difficulties, he asked why we do not use the
system followed in today’s democratic Czechosiovakia
of subsidizing newspapers. It is not an original Czech
idea. Several of the Scandinavian countries used various
systems of subsidization of weaker newspapers. A similar
idea was raised recently, according to an article in the
Washington Post last November, by American jurist
Prof. Edwin Baker of the University of Pennsylvania
in a new book, Advertising and a Democratic Press,
in which he decries the serious drop in the level of
newspapers in terms of content and social message, due,
inter alia, to pressing competitive constraints, especially
in the area of advertising. Newspapers thus turn into the
“lapdogs” of the glant advertising apencies, and cease
fulfilling their sociopolitical function — facilitating and
promoting the participation of the general public, and
not only certain classes and sectors, in the political
process,

According to this same article, Prof. Baker proposes
a sophisticated system of government involvement, on

the one hand, and the rejuvenation of the political

4e

party press, on the other, by means, inter alia,
of a redistribution of advertising income in order to
reduce newspapers’ dependence on commercial interests.
Similar ideas have been raised in our country recently,
with variations suited to our particular situation,
especially with the introduction of commercial TV,
which might eat into a substantial portion of press
advertising. I suspect, however, that this solution

contains the seeds of a new problem and that in this
case the solution may be graver than the problem.

I find it difficult to believe, in light of disappointing
experience in our country with politicians of all parties,
that a fair arrangement can be reached guaranteeing
the ongoing existence of a truly free and independent
press if representatives of political parties will be the
distributors of subsidies for needy newspapers, or will
compensate newspapers for loss of revenue, according
to criteria devised by the politicians themselves. We
face sufficient existing as well as proliferating dangers
to the freedom of the press without inviting additional
ones.

Independent newspapers are dangerous to politicians
— and that is good. Politicians who hold the kev to
the very existence of newspapers are dangerous to the
freedom of the press — and that is bad. 1 suspect that
an equitable system has not yet been devised to address
both the problem and the proposed solutions, so that
we shall have to periodically reinstitute discussions on
the hows and whys of the expiration of newspapers
and on their contribution to scholarly enlightenment,
knowledge and wisdom after their death.

%W

Head of the Journalism Studies Program
and Institute for Research of the Jewish Press




English Abstracts of Hebrew Articles

SYMPOSIUM: ON THE EXPIRATION OF NEWSPAPERS

This symposium, sponsored by the Journalism Studies
Program at Tel Aviv University, was held on March
16, 1994, with the aim of examining the economic,
societal and professionat aspects of the closure of
newspapers. It was prompted by the receni closure of
the daily Hadashot (“News™) in Israel, as well as other
newspapers. Participants were Yishayahu Ben-Porat,
a journalist; Efrayim Reiner, an economist; Dr. Dan
Caspi, a scholar of the media; and Amos Schocken,
publisher of the daily Ha'aretz (“The Land™). Shalom
Rosenfeld delivered opening remarks {see the opening
article in this issue). Dr. Mordecai Naor, editor of
(esher, was the moderator.

* & &

Since 1908, when the first daily appeared in Eretz
Yisrael, 535 Hebrew-language dailies have been published
in the country, of which 44 are no longer extant. Today
there are || Hebrew dailies, as well as four in Russian,
one in English, one in Arabic and two additional
Arabic dailies published in East Jerusalem. Most of the
closures, noted Dr. Naor, were attributable to economic
causes,

Efrayim Reiner raised the question of whether the
press can be regarded as a business in the sense that
the making of money is the primary aim. The answer

he offered is that the vast majority of businesses are

actually motivated by a variety of factors, and that
these fall into two general categories: the desire for
fulfillment as the culmination of a major effort, and
the desire 1o realize an investment, namely by selling it.
Creating a political party and marketing its ideology,
for example, is a kind of business, requiring money,
but its aim is fulfitlment not related to the making
of money. Even the manufacturer’s aim, according
to the Protestant ethic, is not the realization of the
investment but the accumulation of property, a kind
of combination of fulfillment and realization.

The commercial press is viewed by its publishers as
fulfiliment and not realization, whether its backers are
ideologically motivated or “business”-motivated. For
example, Reiner noted, Shalom Rosenfeld had been
one of the rebels from Yediot Aharonot who had
left that paper to start a new one (Ma'ariv) not in
order to make money but to create a better paper.
Ironically, however, the press, which is considered vital

to the existence of a democracy, is dependent upon the
commercial marketplace for its survival, although other
components of democracy — education, for example
— are government-subsidized. Until now, entrepreneurs
and businessmen have managed to keep the press
afloat; although some newspapers close, others emerge.
Should the day come when this no longer occurs, the
taxpayer will have to subsidize the free press.

Dr. Dan Caspi put the issue of the closure of
newspapers in the context of the influence of any
given paper on the press and on journalism. What,
he asked, was the legacy of Hadashot? The answer,
he suggested, was that Hadashot served as a kind of
importer of local-newspaper conceptions to the national
daily press, and these conceptions induced a process
of rejuvenation and adaptation on the part of the
press to the other media. Three of these successfully
transpianted concepiions were a heightened economic
orientation {profitability at the expense of professional
journalistic considerations); breaking the hold of the
union on employment practices in the field, leading to
greater flexibility in job definitions, greater mobility of
journalists, the introduction of younger workers into
the field, journalistic ethical flexibility, feminization
of the field and possibly a lowering of the status
of the journalist — practices that were admirably
suited to business considerations, as they cost less
and enhanced competitiveness; and adopting the new
journalism style of personalized commentary rather than
factual reportage, along with a revolution in grpahics.

Regarding the last facet — graphics — Caspi peinted
out that Hadashot tried out a theory that graphics are
more important than content, but this approach failed.

Amos Schocken, publisher of the defunct Hadashot,
took issue with Dr. Caspi on the extent of the influence
both of the local press and of graphics on Hadashot,
noting that it was Hadashot which was closed down
by the censor for its revelations on the “Shabak”
(Secret Service) affair, while the other papers gave in
to pressure by the defense minister. Hadashot really
did have a non-establishment point of view, but, since
it had no political backers, it had to compete on the
commercial level. There is no easy solution to this
dilemma, and sometimes economic constraints lead to
negative manifestations in the media. Conceivably, this
is an unavoidable price that must be paid in order

5e



Qesher No. 15 May 1994

to maintain the other, more important communications
elements in a democratic society.

In Schocken’s view, the closure of Hadashot had no
implications for the Israell media; it resulted strictly
from the lack of a sufficiently large readership in a
country with a small population and two well-established
competitors with large budgets.

Yeshayahu Ben-Porat rephrased the central question
regarding the closure of newspapers to: Why are npew
papers started? He related that when Uri Avneri was
about the sell Havlam Hazeh (see abstract below),
he proposed to Avneri to sell shares in the paper
to his readership and thereby raise the funding he
needed. This, in fact, had been put into practice in
France in 1984 when L’Express was taken over by a
businessman who set about imposing his economic and
political beliefs on it. Reacting to this development,
a small group of prominent French journalists got
together, secured bank loans and established a new
weekly, unbeholden to any publisher. After the first

issue, the public was asked to acquire shares in order
Lo guarantee the continuation of the magazine. Close to
30,000 shares were sold in France, and today, 10 vears
later, the magazine is still independent, to the extent
that any newspaper can be independent, Ben-Porat’s
ideal newspaper is one that would be owned by its
editors and readers.

Why then, he inquired, did Amos Schocken
start  Hadashot? Surely not merely out of business
considerations, because he must have known that the
business of providing information via newspapers is
a losing prospect — the public does not want to be
informed. In order to please the public, a newspaper
must continually lower its standards. Had Schocken
really believed in his paper, why didn’t he offer it to
the staff so that they could try to carry on?

Schocken’s reply was that collective efforts inevitably
end badly, and, moreover, the financial investment
required made this possibility unfeasible.

“HA’OLAM HAZEH”; POSTMORTEM

Ha'olam Hazeh (“This World™, a controversial anti-
establishment weekly published in Israel from 1937
and edited by Uri Avneri for 40 years, closed in
late 1993. An editorial written by Avneri marking the
10th anniversary of the reconstructed version of the

weekly, titled “The Antagonists™ (see below), reflects his
political, social and especiaily journalistic philosophy.
Prof. Ya'akov Shavit provides a perspective on the
periodical,

THE ANTAGONISTS: EDITORIAL MARKING
THE TENTH ANNIVERSARY OF THE RESTRUCTURED
“HA’CLAM HAZEH” (APRIL 7, 1960) / Uri Avneri

The week the restructured Ha'olam Hazeh (“This
World”) marked ten years (the weekly had actually
existed for 23 years in all ) was an ordinary one. Otio
Preminger’s press officer had called up to warn the
paper that it would be sued if any segment of the
script of the film “Exodus,” which had falien into the
newspaper’s hands, was reproduced. However, an issue
of the paper containing a critique of the banal script
was already on the newsstands, and as a consequence
Preminger eventually saw to it that corrections were
made,

Haifa Mayor Abba Khoushi had called a press
conference to deny — vainly — the disclosure of a

6e

serious accident on the “Carmelit” (Haifa's subway),
an incident suppressed by the rest of the press but
exposed by Ha'olam Hazeh. Khoushi revealed that
new security measures would be taken to insure the
safety of the passengers.

A woman writer mentioned in an article on leshian
love that was published in Ha'olam Hazeh was beaten
up by anonymous assailants “for what (she) wrote in
Ha'olam Hareh. ™ '

The latest issue of the Italian weekly L’Espresso
contained an article on Israel praising Ha'olam Hazeh's
views as the only commendable ones in the country.

These events, according to the author (editor of




Ha'olam Hazeh), were proof that the stafl was as alive
and effervescent as when the paper had been restructured
ten years previcusly, Then, no onc belicved that an
independent weckly with no funding or institutional
backing could survive the physical, economic and
psychological pressures brought to bear on it, and were
convinced that the paper would disappear, as every
other independent venture in the country had. Later,
the critics allowed that Ha'olam Hazeh might continue
to function, but its staff would inevitably mature,
become self-satisfied and seek to join the establishment.
This too did not happen.

The founders’ goal was to turn the paper into a
fighting publication that would challenge the party-
dominated Isracli scene and tell the unvarnished truth.
They did not, however, anticipate the intensity of
the reaction to the paper. Articles critical of army
procedure were threatened with censorship or were
actually censored. Efforts to realize the rights of
the disadvantaged through cxposés of abuses by the
establishment elicited punishment of the paper. The
staff had to organize itsell as if for war.

This war had many fronts: incidents of physical
violence, slander, the closing off of sources of
information, court action and the economic arena
_ the last including the army’s cancellation of its
subscription, the refusal of government bodies to
advertise in the paper, and the allocation of funding
to prop up other periodicals and various ventures
that were expected to squeeze out Haolam Hazeh
from the market. The paper survived financially due
to exceptiona! readership loyaity that reflected total
commitment to the continuation of the paper. Its
financial survival, in fact, may have exemplified the
only instance of a sericus enterprise in Israel functioning
outside the establishment economy.

The paper has been exceptional in other ways as

well. 1t has functioned as a joint staff effort, with the

editorial content a product of constant cosultation and

Qesher No. 15 May 1994

revision, There have never been any stars on the paper.
Moroever, it has developed & character of its own,
unconnected with the particular individuals who work
on it.

A newspaper must fulfill the same function nowadays
as prophets filled in ancient times, acting as the
social and national conscience, criticizing tyranny and
defending the helpless. No one wants to be an
antagonist; being part of the cstablishment is much
more pleasant. But a decent journalist has no choice,
certainly not in Israel where there is no tradition of
independent thinking and free criticism as yet, For
fack of an alternative, the staff of Ha'olam Hazeh are
contentious: exposing conventional lies and sacred cows
is much more difficuit than building from scratch. The
journalist, then, cannot expect to be popular.

False prophets in ancicnt times, like journalists with
sponsors nowadays, were part of the establishment,
receiving honor and recognition for blindly commending
the acts of the ruler or the masses. True prophets,
by contrast, were hounded and degraded. The false
prophets invariably sided with the strong, the ftrue
prophets with the weak. Similarly, Ha'olam Hazeh
has consistently fought for the underdog against the
establishment. Often, it has found itself alone in this
fight, incurring the hatred of the rest of the press,
although many colleagues on various newspapers often
provide news items that their papers will not publish.
The reason for this hatred is pangs of conscience on
the part of the editors of those newspapers, who resent
that Ha'olam Hazeh, being unsponsored, can publish
the whole truth.

Another lesson that can be learned f{rom the ancient
prophets is that they addressed themselves to the masses,
using every possible means, including sensationalism, to
get their message across. Ha'olam Hazeh has adopted
the same technique. Once the establishment ceases to
be shocked by the appearance of Ha'olam Hazeh, the
time wili have come to take stock anew.

A PERSPECTIVE |/ Ya’akov Shavit

Ha'olam Hazeh may have been the first periodical
depicted by its editor as a collective prophet. Uri
Avneri attributed this calling to his publication on the
basis of three traits that typified it: It was explicitly
anti-establishment. and exposed official failings and
corruption fearlessly; it was hounded relentlessly

by the establishment; and it utilized gimmicks and
sensationalism to highlight its message.

The periodical became a significant force in public
life, both because it exposed corruption and scandal and
perhaps even moreso because it made no differentiation
between the personal and the public aspects of political

Te




Qesher No. 15 May 1994

life. Revelations about the bedroom behavior of public
personalities was & potent, sometimes frightening,
weapon in Israel’s puritanical, ideologically oriented
society of the 1950s,

Ha'olam Hazeh quickly became an institution,
introducing atypical, prescient norms. Placing itself
squarely outside the cstablishment, it was free of the
restraints spawned by vested interests. The portrait of
Israeli society reflected in it was vastly different from
that portrayed by the conformist media.

In addition, Ha'olam Hazeh was the only newspaper
to  document the development of Israel’s urban
bourgeoisie, its “high society,” its “bohemia” and
its “dolce vita” during the first decade of the existence
of the state, aspects of Israel’s social history that were
presented dispassionately, not judgmentally. Moreover,
the paper also introduced and sponsored various
recreational and entertainment events, such as car
racing and beauty contests, making it not only a
social commentator but also an integral part of, and
sometimes initiator of, Israel’s evolving social life.

Still, the paper had high-flown intentions, as befitted
a prophet. In the beginning, it set out to be a medium
of public protest against the domination of Israelj
life by old political parties which shut out the voung

generation of veterans of the War of Independence
who had shed their blood to establish the state. As
time went by, this mission became more generalized:
the young and the new vs. the old and the suliied.

Although Avneri depicted himself and his medium
as apolitical, in reality, by exposing the weaknesses
of the regime, the paper aided alternative political
elements, whether intentionally or not. These elements
had a single common enemy in the early yvears: David
Ben-Gurion and his “republic.” A particular target
within this consteilation was the security services,
accused by the paper of demonic acts.

The widespread image of Hawiam Hazeh is that
more than any other medium, it spoke for the
dissonant, nonconformist elements of Israeli society
in the 1950s, spearheaded the protest against Ben-
Gurion’s dominance, and pioneered efforts to liberalize
society. However, it itself often took radical and
elitist positions that belied its purist self-image. In
the end, the paper was sold to interests that were
dramatically opposite to Avneri’s, and, paradoxically,
the old Ha'olam Hazeh turned into a sacred cow of
Israeli journalism, symbolizing not what it actually was
but what it aimed to be,

JOURNALIST WITH A CAMERA / Sraya Shapira

Sraya Shapira, a Russian-born journalist, has been
writing for the Israeli press for 60 years, his first
piece published in Eretz Yisrael in 1934, Although not
a professional photographer, he always had a camera
with him, whether on assignment or at leisure, amassing
over the years an extensive collection of portraits of
journalists, writers, actors, artists and assorted members
of bohemia in the milieu of old Tel Aviv,

Shapira was educated in Hebrew in Moscow from
the age of 5 (1917). Russian was his native language,
but he acquired French when his family moved to
Paris, and English when he worked for the Palestine

Post (later the Jerusalem Post) from 1947 onward,
His first steady job in Eretz Yisrael was for the
daily Haboker (“The Morning”) from 1935, followed
by Yediot Aharonot and then Maariv (1948), whose
editor, Ezricl Carlebach, was a singular influcnce on
him and others. There, Shapira wrote a daily column,
“Eye Witness,” which included a photo with the text
— possibly his favorite assignment ever.

Although Shapira never dreamt that his photos would
be of interest to anyone, he arrrived at the conclusion
that the picture has proved more durable than the
written word.

THE FEMINIZATION OF THE ISRAELI
PRESS / Yehiel Limor and Dan Caspi

The systematic entry of women into the field of
journalism in Israe! first became evident in the early
1980s, gaining momentum at the end of the decade.
For exampie, of the 211 new members registered

8e

in journalists” associations during 1989-90, 93 (449
were women, a development borne out as weil by
the personnel picture in the six largest dailies. This
development gained further momentum during 1991-94,




when the number of women members in journalists’
associations grew from 581 to 702, and the proportion
of women in the field rose from 31.2% to 34.29,
compared to only 7% during the 1960s and [6.2%
during the early 1980s.

However, although women have increasingly assumed
higher positions in the press, the key managerial posts
have generally remained in the hands of men, a
situation which holds true as well in other fields that
have become feminized, such as teaching or social
work. -

The increasing feminization of the Israeli press may
be atiributable to overall secietal factors as well as to
developments within the media tself. Four factors stand
out in the former category: the rise in the number of
Israeli women joining the work force (569 of newcomers
to the work force during 1991-92 were women); the rise
in the proportion of salaried women, especially in the
public service sector, to which the mass media belongs
(B8Y% in 1992, in contrast to 78% of men); the entry of
women in Israel generally into professions previously
considered the preserve of men; and the parallel
feminization of the field of communications elsewhere
in the world, including increasing female enrollment in
journalism and communications programs of study at
institutions of higher iearning.

Specific developments in the communications field
that account for the feminization of this area include the
rapid expansion of the profession, leading to greater
employment opportunities; new, flexible employment
arrangements (personal contracts, part-time positions
and free lance arrangements) that offer less security
to the primary {generally male} breadwinner; ongoing
erosion of journalists’ salaries; the growing importance
of graphics and computerization in media production,
both of which attract women; increased opportunities

Qesher No. 15 May 1994

to work from the home or to work flexible hours as a
result of new technology in the media; the emergence
of new formats within the press focusing on women’s
interests, offering new employment opportunities to
women; and the growing importance of “soft” instead
of “hard” news, allowing for more convenient work
hours and a more “feminine” approach.

The feminization of the media often evokes a fear on
the part of males in the field, who still constitute the
majority, that the status of the journalistic profession
will drop, as happened . in other areas, especially
education. The argument is that the entry of women into
a field results in salary erosion. The opposite condition,
however, is equally likely, i.e., that women enter a field
once its status has already been lowered. In any event,
women’s salaries in this field, as in others, are generaily
lower than men’s, which is the case elsewhere in the
world as well, The exampie of the field of education may
not be relevant to the communications field because the
irherent dynamism and competitiveness of the media
encourage advancement based on achievement alone
rather than gender.

Another fear raised by men regarding the feminization
of the media is that the entire approach to
communications in terms of content as well as style
will change, reflecting women’s rather than men’s
perceptions.  This possibility, of course, ought not
necessarily be viewed negatively, as women might
display greater sensitivity than men in documenting
social realities.

Two aspects of this topic merit further study: Is the
feminization of the Israeli press limited to lower-echelon
tasks and free lance status in the field? And, will women
change accepted norms in the field in terms of content
and style, or will they perform in the same way as
men?

Se



.-;:THREE GERMAN }EWISH JOUR‘\}’AH%YS DURING THE

 WEIMAR PERIOD

_;"_The folkow:ng group ef art;cies on the coumbuizon of ihrec .Iemsh 3{3urncﬂlsts te zhe gmer.—zi German :

; :'pregs writter by thxee pmfesmre of ;ourndhqm re%e&mh at the Free {mwemty of Bcrha ferms &;'_'
'-Sue on the Gsrmcm ch&sh pres‘; pubizshLd in ’%ay IGS‘) (l\o 5

;_"_contmuum to Qesher’s. doubl
: Hebrcwwfnghsh dnd Germdn)

i The pubhcation of "hese artmles was maée poss:iﬂe by the Jawb and %heshana Schrenber PR

.; _ﬂJoumahsm Fund i

aﬂé

melrt

: .'Q_by ihe "‘parimmemayy mbbl
: B & raporiag

10e

TH}'_'_'__‘ « 'MOABH S” ViGgmNT C@N‘SC?ENCE

th press rcpcsxtage of wuri proceedmgs - andth
_ of sharp criticism np untit 1933 both
. _by thfs cft whlch branded: thé courts. rwaimnar}, and
“the fight, which Wcirned dg&m% & mi{eover of tbe iaw’

: _wpnnu for’ Vo sa,{ze '

: pdrnuiid{f” _
'i_ors paaimc&i pamss and
-; caﬂcd fo,r ‘the. bam}m}:_i_
ms;sted {m i ;

One 'oi'_' ihe' champmnb 0§ t%ns étfﬁdnd was. a muiuw '

ﬁm"- i fade '_.

- mpaut\; as 1&33,&%?
Zézmﬁg from 1924, under the
pen-name. Sling, that ‘He made # smﬁuidr mmnbuémﬁ :

St jouznaiism fzgmmg A0 fmm iht at&,mion 9# the
L presston: the ziix of the ;udsu&;‘s system. Hc czltimndj
mipmk%m And 1gnomace Swithin Jthe Lﬂmii‘ld[ justice |
'smf{mm

distortions. “which. Be had’ obsarveé ‘as.an
anpmrztm, for.a: ts:mia, iarm which reguired . hmz i

__-_(;mmi scssmﬁs of ihe' “Ma&iﬂt” {cz B(il m qudri@:)i
: -_=Ldm;m{ court! : : S

‘\hng directed hn _mdu mmmﬂ Lritmsm wrzttuz i }
a humonsi}ca h s%cptmii iézz czi §§ iht, pidwrs m




Qesher No. 15 May 1994




Gesher No. 15 May 1994

just long enough to write iwoias and then was off on.
ht,_-
Cmost beautiful thmg in the ’wozm "'Follo“mg a trzp

“

Ctravels. Visiting Moscow, that year, hecalled it

Ctothe US in 1928-29; in pubhshcd anmher coliection
~of ‘articles;

bookb gbout this Journey:. :
Y Arrested and. impmoned b»} th&, Na
!933 duitl‘i“ -the - reprisals for’ the b
- Ruchsmg, he was rekdseé severa} weeks i&te;

- wmtez} émm B%r!m w

fdmﬂ} he swdled Iaw &nd réccn ed g docmmw w1914
' Wr;tmg was a favorite pastizm from:iis’ mmh howeve
- am}-m_ 19?2 at the agt, of 22; he pubi;s%ed a ]igm satmi:-

- 1mm@dmts ﬁu,' - While stilla siuéem he was hired b

5 Szﬁgf{mé Jacabso- m" zhc :mted Berlm theater: critic; w.--"
chaubuehne {48tage’).

work for h -he&tsr wmkh Dw
: Jacobwhn a{m,d &5 gmdc and: adwscr O Tmi;o

SHL{)urdg)mg his mdﬁ“ ‘talents, &ﬁd Tugheisk} béca _e'azz--'.f
caccomp hhed_arts critic, After World War [ Jacobsohn

Cregamed his paper '%cltbaehm '{“E he' Wur{d Stagﬁ o
wrn%ﬁg"_i -mto a whiclu f{)r &e,rmus mmmwt&rv o1
.paimcs hiemiure and the aris fuc,holskv co:mnun'___

asia rwu{ar £ 'ummsi whzi aiw wo;kmg A%

i ichief cof

| Welthuehne and for anothe
he feturned 1o Germaﬁ}_u- :
192 upcm .} cebsohna buédﬁﬂ {i a

i -

t:

_ “of pa:rwm ﬂmt t%;f)lfiid %um ail his iz’{e
s __H&, was, hﬂwe OF camsmﬂm iR his »,atmc dppmae:h

: 10 we;;_,htv topma cmd in the typicaliy Rerlin stamp of-

12e

:'-{194@} aniy
~died: fhe,n, twa ‘ve&fs {Immfm

_'.;wmte gm ancgdams t{mr de, iorw
Pd‘f‘d(ib\f* -------- ‘America. He traveled: lhwughv

_ the . Asiatic: area of ‘the Soviet tnmn éarmU-WBE 320
arzd from thcre siegall}( 1o (,izma iater pmducmg two'_--; '

g '--m i«ebruan

_'.'_"hzs u}iloquza style. of Wﬂtiﬂ“ Et was i
"-_-_th&t partzuui&r%x mcu‘zsu the‘: (zumé

P A_ P;c!um Bvok }'c}r Eovers; Mmh cs}jwcd-

___*zf,,zt w the thri
:__-'far-raachiﬂﬂ St

“heodar - Wolfe's - UTk (“Joker™) éarmn;._;-:'
1918-20. Sent” to; Paris in.: E924 as a wwespendmt for::

DEDET, 'Vossfsc!w Zc;fung; :
after on&y for visits.<In
' The fﬂied tha'_'.'__
momhs Dm&mgs.

war as a reporter — New: York (1939). and- Mexico.
he mud fetirn. {0 Prague i 1946, He
thk in Mexico, he
Mdrkczpiaf/ dep
§CUS:1£H?HC!? wmpnsmg imaginary &nd true, stones of

: Pragm whosc hero s Km,h i‘iim’stﬁ

CHe was widely acclaimed while in Cexile: as g grea‘z

_jonmafmi Jovalto: fd(:t"i aomm;tted m fedhiv, a secker
of truth. B

_.'_-:m Germanv as the créator of the
afier:
“official intervention from Praéuz H[‘s 1dst article to be
L ali- eye- opcmng pitc& ‘on.Naz
-zmpnsonmmt There after his books were wndemncd_-.’--
o be. Eaumed ‘and he begm Ed 101’;5 pcrmd uf wandermg-;"
: m Prague Pdns the (Gﬁg;ms_ﬁkgambt War held zzi__:"

_a'nd today Sstill he was: _conmderad

fourn -i\ilﬂ “grticle.

Yet pdrédom& 1y his piu,es v»hen ch}seiy ana yzcd _
'C{Jﬂtdiﬂtﬁ 4 great’ deal ihat was, 1m&gmary T‘ms was, |
_'tvpauﬁ of the’ 1920s, ti’m ‘golden vears of the ntwspaper
“article; ' :
CEEpOS
i}ltz;fed Klsch had &iw&ys wantt,d to be fmth

whm {he ime %}t,meam fmtion d!’ié Hactual
and butween n(}»ehsts md ;(}umdhsts_-' w's

is.use of humor |
esmblzshmcnt

Hl{l*fdbﬁist :
l}d of t%lc;

'.-';md io smmd San dmrm_: and’ hzs ;eaéem respondeé m :
"his) mwsdg_‘e amdhf The CENsoL 106 fol IQWLd his omput

keenly. He was dimcked not only’ by the ngh% but by

'_ Cithe. Wezmdz L":E'ibliihinﬁ'n{ which §1mmded We itbach!:eg
Cand ity secoad - pub?;shei {d;i wn Osx;ezzkx In IW&% :

dftcz Tudm skv had ;mz;,zdted {)ssmtbiw was scntanud




Qesher No, 15 May 1994

sib ved Hitler’s reg

ALTERMAN AND THE PRESS / Menuha Gilboa

The noted Isracli poet Natan Alterman (1910-1970) had
a long career as a newspaper columnist, beginning in
Davar, where he wrote a column in verse entitled “Tel
Aviv Sketches” in 1934, followed by Haaretz during
1934-43 where his column was titled “Moments,” and
back to Davar from 1943 where he wrote “The Seventh
Column” in verse as well as many articles. Finally,
moving to Ma’ariv in 1967, he wrote ideclogical political
pieces.

Alterman’s journalistic verse refiected actualia. Often
satiric and subtly worked, it was not always casily
understood. With this, these poems were carefully
crafted and esthetic, typified, as were his non-journatistic
poems, by notable meter and rhyme,

The poet’s resignation from Haaretz in 1943 and his
return to Davar is often attributed to a desire to realize
his socialist outicok, although more likely it resulted
from professional differences between the poet and the
publisher, Gershom Schocken.

Undoubtedly, however, Alterman was ideologically
close to Ben-Gurion. A poem written in the “Seventh
Column” (Davar) in November 1948, “On This,”
focusing on the dark side of victory — the brutalization
of the victors — was ordered reprinted and distributed
to every Israel Defense Forces soldier by then-Minister
of Defense David Ben-Gurion. Why then did Alterman
eventually leave Davar (in 1967)? From articles he wrote
on the intractability of the Mapai Party in 1965 in the
matter of the cataclysmic bungled “Affair” (the abortive
clandestine attempt by the Israeli secret service in 1954
to influence Egypt to retain the British presence at the
Suez Canal), and from interviews with people who had
ties with the poet, it would appear that he became
increasingly disillusioned with the party’s behavior,
especially its unwillingness to accede to Ben-Gurion’s
demand for an impartial commission of inquiry into
the “Affair.”

FROM NEWSPAPER QUOTE TO POEM: THE MYSTERIOUS
CHAIM WEIZMANN - NATAN ALTERMAN

CONNECTION / Mordecai Naor

The origin of one of the late Israeli poet Natan
Alterman’s most famous poems, “The Silver Platter,”
written in late 1947, which depicted the drama of the
founding of the State of Isracl, has been shrouded in a
literary mystery for decades. Although the central image
of the poem was known to have been based on an
observation by Dr. Chaim Weizmarnn to the effect that

the state was not given to the Jewish people on a silver
plaiter, and would involve great struggle, researchers
who combed through Weizmann’s voluminous papers
could not locate the actual source.

The author of the present article, using his journalistic
instincts, decided to research the Hebrew daily press
of the weeks preceding the writing of the poem on

13e




Qesher No. 15 May 1994

the assumption that Alterman had seen Welzmann's
statement in a newspaper. This line of thinking was not
far-fetched, as Alterman often borrowed topics from
the press as themes for his poems, and worked as a
poet-columnist for Davar at the time (and for Haaretz
previously) in addition to his other literary pursuits,
In fact, “The Silver Platter™ was first published
in Davar on Dec. 19, 1947, in Alterman’s “Seventh
Column” that appeared Fridays. Curiously, the poem,
which can be considered the epitomy of Alterman’s
Jjournalistic/current  affairs oeuvre and became the
symbol of the historic event it devicted, was written at
the very start of the War of Independence, although
it prophesied the end of the war and its aftermath.
Alterman’s motivation for writing the poem at that
tumultuous point in time, following the UN decision to
partition Palestine and the subsequent violent uprising
by the Arab population which marked the outbreak of
war, undoubtedly was the nationa! shock at the loss
of 120 Jewish defenders’ lives in the space of two and
a half weeks of war. Casting about for an appropriate

historic context for his lyrical expressivity, Alterman
lighted on a line from a speech delivered by Weizmann,
the venerable Zionist teader, on Dec. 13 at a United
Jewish Appeal conference in Atlantic City in the US
as quoted in the New York Times the following day.
Although the event and the speech were covered in
the entire press in the yishuv, only Ha'aretz carried
the specific quote that had appeared in the Times as
follows: “No state has been handed to us on a silver
platter...only the opportunity to build a state has been
created by the nations of the world.”

Clearly, Alterman had seen the quote in Haaretz.
The question that remained was who coined the
expression “Nod YW wan” (“silver platter™) in Hebrew,
for it was not idiomatic to the Hebrew language,
After some detective work, the author discovered the
party responsible -— Shmuel Gilai, a multilinguist who
worked as a foreign-news transiator for Ha'aretz and
who fathered the expression that Alterman was to turn
into a symbol,

“THE ANSWER” -~ THE NEWSPAPER THAT
SOUNDED AN ALARM / Gad Nahshon

The Answer, founded in New York during World War
Il in 1943, was unique in that it was the only Jewish
newspaper to systematically protest the destruction of
European Jewry during a period of silence and inaction
on the part of the Jewish establishment in the free
world.

It was established by a group of Revisionists from
Eretz Yisrael residing in the US — the “Bergson Group,”
named for their leader, Peter Bergson (ak.a. Hillel
Kook), an Etzel (“National Military Organization™)
member. The ideologist of the group was Shmuel
Merlin. The group and its activities were rejected by
the Jewish and the Zionist establishment in the US
at the time. As a result of Jewish as well as British
pressure aimed at bringing about the deportation of the
members of the group, who were depicted as “fascists,”
the FBI opened a file on the “Palestinian aliens.”

Bergson, Merlin and another activist, Theo Ben-
Nahum, announced the establishment in 1943 of the
“Hebsew Committee for National Liberation,” as well
as the “Hebrew Nation” and the “American League for
a Free Palestine,” all represented by The Answer.

14e

The group of activists, which included such other
well-known  Etzel personalities as Aryeh Ben-Eliezer
and Eri Jabotinsky, had originally been sent to the US
in 1939 by the Ftzel leadership to raise funds, but were
unsuccessful, regarded with suspicion by the American
Jewish and Zionist establishment, which was intent
on maintaining a low profile, With the onset of the
Holocaust, the group shifted from militant Zionism on
behall of Palestine to the goal of influencing American
public opinion to rescue European Jewry by providing
means of self-defense. A full-page ad toward this end
was taken out in the New York Times in 1943. The
guiding light behind this public relations campaign was
the Jewish writer and playwright Ben Hecht, who gave
the organization and The Answer an incisive intellectual
thrust.

Galvanized by an offer made by the Rumanian
government te allow 70,000 Jews out in return for
$50,000 per head, the group, along with Ben Hecht,
mounted 2 rousing dramatijc presentation by Hecht
and Kurt Weill at Madison Square Garden and
elsewhere throughout the US entitled “We Shall Never




Die,” played by leading Broadway actors. lis motto
was: “Action, Not Pity.” The presentation became a
major event in Washington where it was attended by
numerous congressmen and eight Supreme Court judges.
The group also established an “Emergency Committee
for the Rescue of European Jewry.” Shunned by the
Jewish establishment, the group nevertheless managed
to organize the sole conference devoted to saving
Jews during the Holocaust period. The “Emergency
Conference for the Rescue of European Jewry,” held in
New York on July 20-25, 1943, addressed the issue on
a purely pragmatic basis, attended by 125 experts and
well-known figures, half of them non-Jewish. Their goal
was to establish a “special Aliied agency for rescuing
Jews.”

The Answer, founded during this period of intensive
activity, was published biweekly in New York for five
and a half years, from April 1943 10 December 1948,
aimed at influencing American public opinion. 1t had
an average of 15,000 subscribers, with offices in Los
Angeles, Philadeiphia, Chicago and Washington. A
noted contributor was the artist Arthur Szyk, whose
graphics effectively depicted the agony of the Holocaust
and fater that of the Revisionist victims of the British
in Palestine.

Aimed at putting public pressure on Congress and
the White House and breaking down psychological
obstacles, such as the prevailing wisdom that the rescue
of Jews would harm the war effort, the publication
intended to bring about the formation of an American
or American-British body that would specialize in the
Jewish question as g humanitarian issue.

The Apswer was consistently anti-British, first in
vain appeals to Britain to open the gates of Palestine
to Holocaust refugees, and ever more vehemently in
opposing the British presence in Palestine, echoing the
Etzel line. A play by Hecht produced on Broadway in
1947, “A Flag is Born,” was the most anti-British play
ever presented in the US

Detailed information on the killing grounds of Europe
constituted the bulk of the content of The Answer
during its early years. The sole publication devoted to
rescue activity, it did not view itself as a Jewish or
as a Revisionist newspaper, despite material published

Qesher No. 15 May 1994

on that movement, but rather aimed to enlist a gamut
of American groups on behalf of the Jewish and
Zionist 1ssue, The point that was highiighted was that
the murder of Jews as Jews was a crime of modern
civilization. As such it attracted the attention of many
kinds of Americans, including the left, the liberal elite
and various Jews who had distanced themselves from
Judaism, such as Hecht, Its high intellectual and literary
level was instrumental in this effort,

The glorification of Jewish soldiers, whether in
ancient or modern history, was another theme, with
consistent appeals to organize a Jewish army and Jewish
commando units. The newspaper also highlighted the
efforts of non-Jews in support of the group’s activities,
as well as such countries as Denmark and Sweden
which rescued Jews. The paper vividly articulated the
transition from the Holocaust to Jewish rebirth during
that period,

Varied elements that were attracted to the efforts of
this group and to its periodical included government
personalities such as Secretary of the Navy Frank
Knox, Secretary of the Interior Harold Ickes and
especially Eleanor Roosevelt; political figures such as
former President Herbert Hoover, presidential candidate
Wendell Willkie, Governors John Dewey and Earl
Warren (later Supreme Court justice); and Senators
Edwin Johnson and Jay Joliet and Congressmen
Will Rogers, Emanuef Celler and William Sommers:
prominent refugees such as Kurt Weill, Thomas Mann,
Emi! Ludwig, Bruno Walter and especially Norwegian
Nobel prizewinning writer Sigrid Undset who had
opposed Widkun Quisling; media personalities such as
William Hearst, John Gunther and Max Lerner; and
artistic and theatrical figures such as Stella Adler,
the sculptor Jo Davidson, Louis Bromfield, Pierre van
Passen, Shalom Asch, Waldo Frank, Elsa Maxwell,
Edward G. Robinson, Paul Muni, Marion Brando,
Moss Hart, Groucho Marx, Harry Cohen, Billy Rose,
Dorothy Parker and Luther Adier. These personalities
enhanced the credibility of The Answer.

While the publication did not succeed in halting
the destruction, it did contribute toward creating a
climate of moral commitment in America to the idea
of establishing a Jewish state,

15e



Qesher No. 15 May 1994

THE OPENING OF THE HEBREW UNIVERSITY OF
JERUSALEM IN 1925: A TALE OF INVITATIONS, A BANQUET
AND A “PRESS SCANDAL” / Dov Genhovsky

The official ceremony marking the opening of the
Hebrew University in Jerusalem on April 1, 1925,
was surrounded by a series of dilemmas and crises.
The very name of the institution caused controversy,
as the term “universita” that was decided upon was
not pure Hebrew, reflecting the broader struggle being
waged then to modernize the Hebrew language. The
guestion of whether Hebrew would be the language
of instruction at the university was also not entirely
resolved.

A major dilemma was the availability of the coveted
invitations to the ceremony, scheduled to be held in a
small natural amphitheater on Mt. Scopus. Anticipating
this problem, Dr. Judah L. Magnes, chairman of the
arrangements committee and a driving force behind the
establishment of the university, appealed to the public
to forbear from attending the event in order to make
room for foreign dignitaries and guests. A banquet
to be held foilowing the ceremony caused a similar
dilemma,

The public, however, was unmoved. Ha'aretz (“The
Land™ reported that the question of invitations
had reached “skandal” proportions, with “protekisia”
(“pull”) sought everywhere, as the local population
was determined to attend. Doar Hayom (“The
Daily Mail”), Ittamar Ben-Avi’s newspaper, reported
the same material, although it avoided using such
foreign linguistic adaptations as “universita,” “skandal”
and ‘“protektsia,” choosing the purer “mikhlala,”
“sha’arurtya” and “tamkhanut” instead, 1t did, however,
make fuil use of bombast to highlight the crisis wrought
by insufficient and injudicious aliocation of invitations.

Following the events of the opening, Do'ar Havom,
in adition to reporting extensively on the details of the
festivities, ran an “QOpen Letter to Dr. Weizmann™ by
the editor, dealing again with the invitations “scandal.”
Hundreds of foreign guests had been left without
invitations and were unable to attend the events, as
were many local notables, Ben-Avi claimed. However,
every single burcaucrat in the Zionist Executive offices,
and their families and friends, did receive an invitation,
he pointed out, which turned the affair into the worst

1Be

scandal in Zionist history, in his view,

Furthermore, Ben-Avi wrote, an even graver scandal
had occurred. If thousands could not attend the event
personally, they could at least expect to read about
the proceedings in full promptly. Indeed, the Ziomist
Executive staff promised Do'ar Hayom that copies of
all the speeches would be released to it when they
were released to the rest of the press. Listing the
various speakers at the ceremony —— Ashkenazi Chief
Rabbi Avraham Isaac Kook, Dr. Weizmann, the High
Commissioner Sir Herbert Samuel, Hayim Nahman
Bialik and Lord Balfour — and noting that the event
ended after 6 p.m., and that some of the specches
had to be transiated into Hebrew before publication,
Ben-Avi expressed astonishment that Ha'aretz, which
itad no- electric press, had managed to reproduce the
speeches in a special issue by 8 p.m. Obviously, Ben-Avi
wrote bitterly, Ha'aretz had been given all or most of
the material a priori by the Zionist Executive statf, a
clear case of “protection™ and a symptom of rot in the
tocal Zionist offices.

Although Weizmann did not respond to Ben-Avi's
fetter, the staff of the Zionist Executive did, angrily
denying that any promises had been made at ail
regarding the release of material to the press, or that
any material had been released by them either a priori
or post-factum,

The truth of the matter, which emerges from the
reports of the events printed in Ha'aretz and Doar
Hayom themselves, was that the stafl of Doar Hayom
chose to attend the events in their entirety, including
the evening banquet, while that of Ha'aretz worked
right through the day, darting back and forth between
the venues of the ceremonies and the press in erder to
keep up with the pace of events.

Ben-Avi, rankled that the rival Ha'aretz — a Tel Aviv
newspaper that had rented Jerusalem press facilities in
order to cover the event — had bested the Jerusalem
Do’ar Hayom, fabricated a questionable additiona}
“scandal” and attached it to the prior “invitations
scandal.”




Qesher No. 15 May 1894

THE BRITISH MANDATE GOVERNMENT IN THE FACE OF
A HOSTILE PRESS IN PALESTINE / Eytan Almog

The 1929 anti-Jewish Arab riots in Mandatory Palestine
revealed Britain’s failure to control the rioters and
prevent the massacre of Jews. The event clicited a
hostile reaction both in the Jewish and the Arab press,
and the government was criticized internationally as
well.

The Hebrew press had become increasingly hostile
to the Mandate government as Britain receded from
the principle of the national home for the Jews. Prior
to the riots, the Hebrew press had warned of such an
gventuality on the part of the Arabs, while the Arab
press explicitly incited against the Jewish population.
These portents, however, were ignored by the British.

Subsequent to the riots, a royal investigative
commission — the Shaw Commission — criticized
the government for having ignored the incitement of
the Arab press. It found that the existing Mandatory
Press Bureau was inadequate in controlling the local
press, and recommended placing restraints on the press
and appointing a government press officer. A veteran
in this area who had served with the British in Cairo,
Robin A. Furness, was proposed for the position,
but before appointing him, the government in London
wanted an assurance that the Zionist feadership had no
objection to him., A meeting in March 1931 between a
representative of the Colonial Office and the president
of the World Zionist Movement, Dr. Chaim Weizmann,
confirmed that there was no objection.

Furness, arriving in Jerusalem by June [93],
submitted a Report on the Control of the Press
in Palestine in which he criticized  the existing state
of aloofness and even animosity on the part of the
Mandatory government toward the local press, noting
that both the Arab and the Jewish press, which
had great influence on their respective readerships,
weére hostile to the government. He recommended a
policy of providing the press with information — *“of
being generous with information and instruction” —

in order, in the long run, t¢ make the press “more
amendable, more favourable and less hostile to the
Government.” He also raised the possibility of bribing
selected newspapers, which, he noted, was the practice
in Egypt, Syria and probably most European countries,
but instead recommended granting “privileges” to certain
journalists — “a hidden subsidy without favouritism.” In
subsequent correspondence, Furness advised cultivating
a special relationship with a respected Jewish journalist
— Gershon Agronsky — in order to improve relations
with the Hebrew press. With this, he proposed severe
punitive measures, encompassed in the Press Ordinance
of 1933

The first radic station in the country, and the first
Hebrew radio station in the world, was a private
commercial enterprise that began operating in Tel Aviv
in 1932 by special permit from the High Commissioner.
It functioned only sporadically, however, and was
closed when the governmental Palestine Broadcasting
Service (“Kol Yerushalayim™) was inaugurated in 1936,
with Furness serving on the advisory committee that
supervised it.

Following the outbreak of Arab rioting in 1936,
Furness apparently became a convenlent scapegoat
for the deteriorating image of the British Mandatory
government in Palestine, and he was replaced that year
by a professional British journalist, Owen M. Tweedy,
who had served as a correspondeat for the Daily
Telegraph in the Middle East for many vears. Tweedy
managed to improve ties with local journalists and
expand the activities of the press office, and in light
of this success was transferred to Cairo. His successor,
Christopher Holm, reverted to an assertive approach,
taking control of the Palestine Broadcasting Service
newsroom. During World War 11, the radio news and
the entire press were put under the direct control of
the Government Press Office,

“SABBATH CANDLES” -~ A NEWSPAPER DEVOTED
TO THE SABBATH / Akiva Zimmerman

News organs devoted to the Sabbath and to the Torah

portion of the week, distributed in synagogues, are a

traditional part of the Jewish press, the oldest example
dating back to 1846 in Germany.

17e




TR

Qesher No, 15 May 1994

A unigue Sabbath newspaper that appeared biweekly
in Jerusalem during 1943-52, Neror Shabbat (“Sabbath
Candles”), was edited by Rabbi Mordecai Hacohen
(1906-72), the noted religious writer, editor and scholar,
The first issue appeared at the height of World War
II on March 19, 1943, and was remarkable because its
contributors represented the entire religious spectrum,
from Mizrahi to the ultra-Orthodox, as well as secular
writers who viewed the Sabbath as an important value.

Contributors to the first issue included the first chief
rabbi of Tél Aviv, Rabbi Moshe Avigdor Amiel; Rabbi
Yehuda Leib Hacohen Fishman (later Maimon), the
first minister of religious affairs in Israel; and Rabbj
Abraham Zvi Shore, presiding judge of the Hassidic
community in Jerusalem and father-in-taw of the editor.

Advertisements  appeared from the second issue
onward, primarily sponsored by religious bodies. The
name of the managing editor, Yitzhak Verfa (later
Dr. Yitzhak Raphael), appeared from the fourth issue
onward until 1949 when he became a member of the
Jewish Agency Executive.

The fifth issue contained extensive reportage on a
conference of religious and secular writers held in
Jerusalem on the topic of the Sabbath. Participants
included David Zakai, an editor of the Labhor Davar,
who was quoted as saying that “the desecration of the
Sabbath in the kibbutzim is a painful mistake, with
the first signs of repentance already visible.”

Other noted contributors to the publication inciuded
the writer S. Y. Agnon, Tel Aviv Mayor {later Minister
of Interior) Yisrael Rokah, Prof, Dov Sadan and the
poet Sh. Shalom.

From the second year of pubiication onward, the
Rav Kook Institute acted as copublisher, with the
publication depicted as *the organ of Brit Ha-Shabbat
— The National Center for Preserving the Sabbath,”
The editor’s sons, Shmuel Yitzhak Hacohen {today
Rabbi Shmue! Avidor) and Pinhas Hacohen (later
Pinhas Peli 1), initiated their literary careers in
Nerot Shabbat, eventually joined by the youngest son,
Menahem Hacohen, today the rabbi of the moshav
movement.

With the release from Latrun of the Jewish prisoners
arrested by the Britisk on the “Black Sabbath” of 1946,
Jewish Agency legal advisor Bernard Joseph (later
Minister Dov Yosef) was quoted by Nerot Shabbat as
saying that throughout his incarceration he knew that
the land was in Jewish hands by the view he had
of traffic on the Tel Aviv—Jerusalem road from afar:

18e

when there was traffic, he knew it was a weekday, and
when the road was empty, he knew it was Shabbat —
the best proof of Jewish territoriai possession.

A special hundredth issue cited a subscription figure
of 5,000 - impressive for the period (1947) —
comprising religious as well as nonreligious readers,
Later that year, an entire issue was devoted to a bitter
protest against the scheduling of the massive Daiia
Folk Dance Festival on the Sabbath, and a directive
by the two chief rabbis of Israel to eVEry synagogue to
voice protests during services the following Sabbath.

The problem of army draft for veshiva boys, as
well as that of the drafting of girls, issues that remain
unresoflved to the present day, were raised in the
newsletter as early as 1947, before the establishment
of the state. With the declaration of the state, Nerot
Shabbat, as all other newspapers, had to contend with
a shortage of paper, and was forced to cut back
from 12 to 8 pages as well as print on poorer-quality
paper. Later, the publication was forced to cut back
to publishing only monthly or even less frequently.

A new contributor in 1949 was the young Yitzhak
Alassi, later to become an authority on Jewish heritage
and the history of the Hassidic movement.

An issue discussed in the newsletter that vear,
controversial to this day, was the role of the tocal
religious councils in  israel. Similarly, the question
of public transportation on the Sabbath was raised,
with opinions quoted by members of Knesset {rom -all
factions,

Another ubigquitous issue was recurring
demonstrations for enforcing Sabbath observance in
Jerusalem, as reported in 1951, culminating in the
torching of cars whose owners were suspected of
traveling on the Sabbath, and the subsequent censure
of such acts by the two chief rabbis, Herzog and Uziel.,
A problem of an entirely different nature was the
Halakhic implications for Sabbath observance posed by
the Increasingly widespread use of electric refrigerators
in Israel.

The cessation of publication of Nerot Shabbat in
1952 resulted from the editor’s heavy work load as a
senior official in the Ministry of Religious Affairs, along
with the loss of his sons’ editorial assistance as they
pursued their own individual courses. Their pursuits
also lay in the literary ficld, including the military
rabbinate publication Mahanayim, edited by Menahem
Hacohen (see article on this journal in Qesher 12).




Qesher No. 15 May 1994

HEBREW PRESS JARGON DURING THE

LAST 200 YEARS / Dan Almagor

The history of the revival of the Hebrew language,
as the history of the Zionist movement itself and
the renewed settlement of Eretz Yisrael, is intimately
bound up with the Hebrew press. Arguably, most of
the new words conceived by Eliezer Ben-Yehuda, the
modernizer of the Hebrew language, might never have
been integrated into daily speech had he not been
able to make use of the newspapers that he, his wife
and his son published. For example, the word refino’
(cinematograph, or silent movie) was introduced in his
weekly, Ha-Zvi, in 1900, and was to lead to many
other words ending in “no’a, "such as kolno’a (movie)
and ofno’a (motorcycle ).

Tracing the appearance of both Hebrew and foreign
words in the Hebrew press iiluminates not only
linguistic developments but societal and ideological
developments as well. A particular area that merits
study s the terminology signifying the newspaper
itself. All Hebrew newspapers and periodicals published
until the end of the nineteenth century were called
mikhtavel-itim {periodical letters), with dailies called
mikhtavei-itim yomivim (daily periodical letters). The
late 1870s witnessed the emergence of a new journalistic
word ending — “on” - as in feuilleton (newsletter,
or small sheet). Several ancient words ending in
on were also related 1o writing, for example, gilayon
{(sheet of paper, page}. Ben-Yehuda, who formulated
milon (dictionary) and other new words ending in on,
ramed the first-ever Hebrew daily fron (“Newspaper™).
Other words with this ending which he introduced,
all related to writing and the press, were iparon
(pencil) and yarhon {(monthly) -— replacing mikhtav-iti

A NEWSPAPER UNDER SEIGE;

hodshi (monthly periodical letter). Later, such words
as shavu'on (weekly), shnaton (annual) and rivon
{quarterly) emerged as well. Ben-Yehuda's dictionary
also included Jftonma’ (newspaper writer) and itom
{pertaining to newspapers).

A new chapter in the history of the Hebrew press
was marked in the early 1980s with the appearance
of the local newspaper, newly termed a mekomon
(a combination of makom place, and iton —
newspaper). This development refiected the arrival of
the yuppie generation in Israel and changed journalism
not only by devoting a great deal of space to what
was happening in the city or region in guestion, but
also by expanding (i.e., by lowering the age range
of) the readership and the personnel that prepared
and reviewed the publications. 1t also created a new
“local newspaper” vocabulary which incorporated both
youthful slang and the yuppie “Sheinkin” (a trendy street
in Tel Aviv) culture and which included the emergence
of many new words connected with the press and the
world of entertainment. One was Ainamon (throw-away
newspaper, from Ainam — free, and Jion) sponsored
by advertisers. Others were tsehubon (tabloid, from
tsahov — vellow) and adumon (from adom — red,
having the same connotation); mashmitzon (a slander
newspaper or column), and pirsumon (advertisement
newspaper).

Simuitaneous with the ongoing creation of new
Hebrew words in the press, however, has been the
increasing usage of foreign {primarily English} words,
which have become so iategral that they no longer
even appear in quotation marks,

A COMBAT DAILY PUBLISHED DURING
ISRAEL’S WAR OF INDEPENDENCE |/ Alter Welner

An unusual daily newspaper appeared in the evacuated
children’s village of Ben-Shemen for over half a vear
from March to September 1948 after the village was
cut off by Arab forces early in the war. The paper
was edited by the author, who served in the Haganah
infantry squadron, later to become part of the Givati
Brigade, assigned to defend the beseiged settlement. At

first, Jewish armored convoys managed to get through
the seige at intervals, but when this became too risky,
the only link with the outside world was airlifts of
essential supplies dropped from light planes.

The two-to-three-page paper, called Al Hamitzpeh
(*On Lookout™, was intended for the members of
the squadron, a religious group, and appeared datly

1%e



Gesher No. 15 May 1994

except Sabbath and holidays. Its purpose was to update
the isolated fighters on world and local news events.
Typewritten at first, it was later mimeographed on a
primitive machine donated by “Hapoel Hamizrahi” and
delivered by the very last convoy to reach the village.

With paper scarce, the newspaper staff mimeographed
on the backs of used infirmary reports. The primary
news sources were the clandestine Haganah radio station
and the official British Mandate Kol Yerushalayim radio
reports, the former being more accurate than the latter
but both prone to transmission probiems. First-hand
reports on military incidents in the vicinity and events
on the base, as well as material on religious issues and
a humor section, were also prepared. Publication was
sometimes delayed by radio transmission cutoffs or by
attacks.

An interesting national debate current then, which
was reflected in Al Hamitzpeh, concerned the nature
of the nascent Jewish army. Would it be patterned on
the British model, with a pronounced military character
complete with strict discipline and regulations, or
would it reflect the volunteer underground spirit of
the Palmah with its emphasis on moral commitment

and self-sacrifice? Or would it perhaps combine both
approaches?

Another issue that was raised concerned the
difficulties faced by the large number of new immigrants
within the ranks, soldiers who had lived in the country
less than a year. Veterans were urged to ease the
absorption of the newcomers in terms of linguistic
assistance as well as social integration.

Black-framed obituary notices were practically
standard features in the newspaper as reports were
received of soldiers in other platoons who fell in the
various fronts where the squadron was assigned, from
Ben-Shemen to the Ftzion mountains and Jerusalem.
The ongoing anxiety of the soldiers regarding the
fate of their comrades in the beseiged Kfar Etzion
overshadowed even the declaration of the state in May.

The paper appeared regularly until the seige was
broken, after which it appeared only occasionally until
a final, expanded issue on the eve of Rosh Hashanah.
On page 1, special wishes were extended to the members
of the platoor who had survived the battle at Kfar
Etzion and who had been taken prisoner by the Jordan
Legion.

A NEWSPAPER CALLED “THE WESTERN WALL” /

Mussia Lipman

A secular Yiddish pro-Zionist newspaper with the
unlikely name Der Kotel Maaravi (*The Western
Wall”) was published in London during 1902-3.
Edited by Kalman Marmor, a yvoung, multi-faceted
intellectual originaily from Vilna, the publication was
the organ of a rebel Zionist organization which he
founded in 1902 - “Ha-Ma’aravi” — which opposed
the established Zionist movement (and especially the
Orthodox “Mizrahi” movement) and espoused secular
socialist Zionist views. Advocating the democratization
of the Zionist Federation in England, the first issue
(November 1902) promised to publish diverse Zionist
‘viewpoints. Another article described the difficult
situation of immigrant Jews in London’s “modern
ghetto.” Projects under consideration by Ha-Ma’aravi
included the establishment of 2 Zionist bank in London,
and of a Zionist orchestra.

In his memoirs, Marmor noted that although the
“conservative” elements in the Zionist leadership were
annoyed by the new publication, the Hebrew weekly
Hamagid praised it for injecting “young blood into the

20e

Zionist movement.”

A satiric piece in the third and last issue {January
1903) portrayed Dr. Theodor Herzl as a physician called
in to care for the dying English Zionist Federation,
which he diagnoses as “lazy” and which he advises
to cure itself. Another article criticized assimilationist
Jews who join non-Jewish socialist organizations, and
appealed to them to remain loyal to Zionjsm.

Forced to close the paper for lack of funding,
Marmor, in a letter to the newspaper Der Fraynd
{“Friend”), decried the absence of Zionists in the English
Jewish establishment and expressed disappointment as
well in the immigrants. Following the closing of the
publication and the dishanding of the movement that
sponsored it, Marmor was invited to join the Zionist
Federation executive, but declined out of a sense of
proletarian pride. He continued to be involved in
educational and journalistic endeavors, however, and
was & delegate to the Zionist Congress in Base! in
1903, during which he opposed the Uganda scheme
vehemently. Attracted to the Po’alei Zion movement and




to the young author Joseph Hayim Brenner, Marmor
edited two newspapers to which Brenner coniributed,
Die Yiddishe Fretheit (“Jewish Freedom™ and Der
Yiddisher Advertizer.

Price competition between the ocean liners at that
time lured many Jewish immigrants in London to
America {for the price of $10), Marmor among them.
He arrived in America in 1906, becoming editor of
the Po’alei Zion Der [Iddisher Kemfer (“The Jewish

Qesher No. 15 May 1994

Fighter™) and an activist in the movement. The following
year he traveled to Palestine, where he remained for
about a year and befriended such young labor leaders as
David Gruen {later Ben-Gurion}, Yitzhak Ben-Zvi and
Rahel Yana'it. Returning to the US, Marmor eventually
left Po’alet Zion, joined the American Socialist Party
and later became a Communist, living in the Soviet
Union for three years during the 1930s.

A CAR FOR EVERY ADVERTISER / Benny Haspel

Cars arrived in Palestine relatively late, the first
one brought in by an American tourist in 1908,
Large numbers of vehicles were first brought in by
the armies that fought in Palestine during Werld
War I, some of which were left behind and sold
as army surpius, especially o the founders of the
first transportation cooperatives. Private cars became
available during the 1920s, and from 1924 the first car
advertisements appeared as well, followed in the 1930s
by advertisements for trucks and buses.

The advertisers faced three challenges: introducing a
brand new product to the public, updating the Hebrew
language with the relevant technical terminology, and
familiarizing the market with the brand itself. All of the
advertisers were apparently convinced that too much
detail would put off the audience, and instead utilized
large pictures with brief messages. The idea was to
bring the potential customer to the sales agency, where
the virtues of the vehicle would be explained in full.

Although the Hebrew langnage lacked adequate

terminology to depict the workings of the car (the
Academy of the Hebrew Language first dealt with
automobile terminology only in 1955), the advertisers
nevertheless made imaginative efforts in this area.
The frame of the car was variously referred to as
“board,” “framework™ and *“car skeleton,” mufflers
were “noise-silencers,” and brakes were “stoppers.”

While most of the advertisers highlighted the foreign
or international image of their product — for example,
the American REO (today part of the White trucking
concern}, Austin, Renault and Oldsmobile — Ford,
by contrast, conveyed an Eretz Yisrael atmosphere:
workers wearing the pioneers’ kova tembel (cloth hat
with brim turned down} shown at a Tel Aviv-like port
(1939), or a distictly Eretz Yisraci landscape (1946).
The most pronounced connection with the country was
projected by manufacturers of cars assembled locally
from the [950s onward, starting with Kaiser-Frazer
{1951), which later sold out to Autocars, producers of
the local Sussita,

21e




Qesher No. 15 May 1894

CONTRIBUTORS TO THIS ISSUE

Shalom Rosenfefd: head of the Journalism Studies Program
and the Institute for Research of the Jewish Press, Tel Aviv
University; a founder of Maariv and its editor in chief,
1974-80,

Prof. Ya’akov Shavit: Department of History of the Jewish
People, Tel Aviv University.

Uri Avneri: journalist; former editor of Havlam Hazeh;
former member of Knesset.

Sraya Shapira: veteran Israeli journalist; former columnist
for Haboker, Tesha Ba'erev, Yediot Aharonot and Ma'ariv;
member of the staff of the Palestine Post (later the Jerusalem
Post) from 1947,

Yehiel Limor: fellow/senior
Communications, College of Business Administration
(academic stream), Tel Aviv; staff member, Maariv;
coauthor, The Mediators: The Mass Media in Israel,
1948-1990,

Dr. Dan Caspi: sentor lecturer, communications studies,
Open University, Tel Aviv; specializes in research of the

iecturer, New School of

press and communications bodies; coauthor, The Mediators:

The Mass Media in Israel, 1948-1990.

Prof. Erhard Schiitz: Director in the Institute of the History
of Communications and Cultural Studies, the Free University,
Berlin; specializes in the history of the media in the 20th
century,

Prof. Hermann Haarmann: Director in the Institute of the
History of Communications and Cuitaral Studies, the Free

Umniversity, Berlin; researcher, Academy of the Arts, Berlin;
researcher of theater and modern literature. :
Prof, Bernd Sdsemann: lecturer in mass communications and
head of the Institute of the History of Communications and
Cultural Studies, the Free University, Berlin.

Dr. Menuhg Gilboa: senior lecturer, Department of Hebrew
Literature, Tel Aviv University; specializes in research on the
history of the Hebrew press. .

Dr. Mordecai Naor: lecturer in journalism, Tel Aviv
University; author and editor of books on the history of
Eretz Yisracl, editor of Qesher.

Gad Nahshon: journalist and researcher specializing in
American topics. '

Dov Genhovsky: editor and economics writer,
Aharonot; researcher of the history of Jerusalem.
Eytan Almog: broadcaster and journalist, Kol Yisrael,
recipient of the Sokolov Prize for Broadcast Journalism;
engaged in research on the history of the radio in PBrewz
Yisrael.

Akiva Zimmerman: researcher of Jewish heritage, religious
topics, cantorial music.

Dr. Dan Almagor: lyrics writer; translator and researcher
of Hebrew literature and language and the milien of Eretz
Yisrae] in tecent generations,

Alter Welner: Director and editer in chief, Itim news agency.
Mussia Lipman: Lavon Institute, Tel Aviv.

Benny Haspsl: archivist, Tel Aviv University; researcher of
the history of transportation in Eretz Yisrael

Yediot

22e




