Tel Aviv University
Joumnalism Studies Program
Institute for Research of
the Jewish Press

- No. 21, May 1997

Editor:
Dr. Mordecai Naor

English Section:
Judy Krausz

Hebrew Copy Editor:
Moshe Or

Designer:
‘Amnon Katz

“CONTENTS

Dr. Theodor Herzl, Journalist / Shalom Rosenfeld — 2e
English Abstracts of Hebrew Axticles:
The Schnitzer Case — 6e

Theodor Herzl: Statesman, Journalist and Editor
Herzl and the Press: From "Sword of Steel” to Cable Newspaper / Rafi Mann — 8e
Herzl as Foreign Correspondent / Ya’akov Rabi — 10e

Herzl and Nordau as Critics of the Press / Gideon Kouts — 1le

The Global Media and the Media in Israel: Changes in Approach to Defense-Related
Topics / Yaron Katz — 1ie

Cultural Media in Transition: From the Traditional Sermon to the Jewish Press /
Menahem Blondheim — 13e

Mirthful Pessimism: The Yiddish Humoristic/Satiric Press in Polard Between the
World Wars / Marian Fuks — 14e

Manfred Georg and the Mukaceve "Juedische Revue,” 1936-38 /
Daniel Mueller — 16e

The Holocaust in the Juvenile Press in the Yishuv and Esrael, 1940-74 /
Etti Paz — 18e

"Hagalgal," The Radio Magazine, 1943-48 / Akiva Zimmerman — 19
Dov Sadan as Editor / Nurit Govrin — 20e

"Hasadeh" — An Agriculturai Monthly that is Israel’s Second-Oldest Periodical /
Aharon Yaffe — 21e

A Journalist on Three Continents: Morris Vincheysky’s Career in Russia, Prussia,
England, the U.S. and Palestine / Mussia Lipman — 22e

The Rise and Fall of "Herut" / Ahuva Botser — 24e
Contributors to This Issue — 151

English Cover: The celebratory cover of the 1945 victory edition of Hagalgal, the radio magazine published by
the British Mandate in conjunction with the Hebrew programs of Voice of Jerusalem during 1943-48. See Akiva

Zimmerman’s article on this topic, p. 19e.

Hebrew Cover: Theodor Herzl, statesman, journalist and editor, Plate 3 in David Tartakover’s book Proclamation of
Independence: 21 Plates on the Declaration of Independence (Tel Aviv: Modan, 1988, Hebrew). The Star of David on
Herzl’s jacket reflects the logo of his newspaper, Die Weit.

Typesetting and Production: Mofet-Rosemarine

Editorial and Administrative Offices: Journalism Studies Program, Tel Aviv University, Ramat Aviv 69978,
Tel: (0336413404, 6408665, Fax: (03)6422318.

le



Qesher No. 21, May 1897

DR. THEODOR HERZL, JOURNALIST

Eulogizing Herzl at the Seventh Zionist Congress in Basi
on July 25, 1905 — the first congress to convene aft
Herzl’s death -—— Dr. Max Nordau, his assistant and rigl
arm, psychiatrist by profession, philosopher by inclinatic
and journalist by temperament, whose books evoked sha
debate in the intellectual community worldwide, said:

It was once humorously asked what would have
become of Liszt and Paganini if they, with their
special genius, had come into the world before the
invention of the pianc and the violin. Herzl supplies
the answer to this question. He was actually a
"Liszt" or a "Paganini" bom before the invention of
the instrument by which alone his genius could be
revealed. Herzl was a born statesman of the first
water, without a state, without an organized people,
without a single one of those assets with which
one can engage in practical politics.... His case is
not unmique. This ancient Jewish people from time
to time confinues to produce statesmen for whose
talents it has no use. Many, nevertheless, create their
own sphere of action, but it lies outside Jewry.

Nordau’s esteem for Herzl is depicted, inter alia, by Prof.
Ben-Zion Netanyahu in the wide-ranging introduction to
his book Max Nordau to his People {Tel Aviv: Hotza’ah
Medinit, 1936, Hebrew; New York: Scopus, 1941, English):

Nordau, more than anyone else, understood the secret
of Herzl’s greatness, What is genius, Nordau asks
in his study on genius and talent, his reply evoking
bold conclusions. For Nordau, the highest category
is the political genins — the statesman, followed
by the scientist, and then the poet. Newton was
subordinate to Napoleon, Shakespeare subordinate
to Cromwell. In Herzl, whom Nordau depicted as
"greater than Disraeli,” he saw the political genius
of the Jewish people, that is, the supreme type of
personality that the Jewish people could produce.

Nordau, in the segment of the eulogy for Herzl guoted
at the start, was both right and wrong. Herzl did not
have a state at his disposal, he did not have a coalesced
people behind him, he had no organizational structure,
and he had no money. Nevertheless, he possessed a single
powerful tool that cannot be overestimated and that helped

2e

him attain most of the other means necessary to transform
him from a prolific, if not particularly brilliant, playwright
and writer (whose books were not the ones that left a
definitive imprint on his times) to a world-class political
leader and statesman during his short lifetime. He wrote
dozens of plays, some of them in collaboration with noted
professionals, yearning for the applause and recognition
of that segment of the public for whom the theater was
the ultimate measure of talent and social and political
self-expression. He gained such applause once or twice
in Vienna's prestigious Burgtheater. Several of his plays
were also produced in theaters in Berlin and Prague, with
varied degrees of success, and one was produced in New
York as well, but he did not reach the level of the popular
Scandinavians, Ibsen and Strindberg, or of the Viennese
Johann Nestroy. He wrote several volumes of clever'
philosophical short stories, some of them autobiographical, |
as well as sparkling feuillefons — feature articles, but.
he never produced the great novel he dreamed of, except
for Altneuland ("Old New Land"), which did indeed attain
immortality, although not for literary reasons.

The powerful tool that he did possess was his journalistic
talent, which he began to exercise as early as age 17 when
he started contributing to the largest German-language
newspaper in Budapest, Pester Lloyd, and which he later
honed as a reporter, columnist, lead-article writer and
literary editor. This talent, together with his phenomenal
willpower and capacity for work, opened the doors to
the palaces of emperors, kings, princes of the Church,
intellectuals, heads of state, politicians and diplomats as
if by a magic wand. Today, we are sensitized to the
influence of this magical tool in nearly all areas of life,
from entertainment to politics. All that is necessary is to
substitute for the word "pen" such terms as television,
radio, computer or even "rating.” Heszl, however, with
brilliant intuition, perceived this power clearly in his own
time when, alongside his lust for the theater, he struggled
tenaciously to attain the professional goal that he regarded
as second to none in importance then: a position in the
press, and especially in the moderate, liberal Neue Freje
Fresse owned by two assimilated Jews, Eduard Bacher and
Moritz Benedikt — the newspaper of the elite not only of
Vienna but of all Central Europe. The pen in the hand of
the virtuoso Herzl was Liszt’s piano and Paganini’s violin,




sform
vright
eft a
litical
wrote
noted
nition
" was
litical
twice
plays

with

New
pular
1nese

lever |
hical, |
, but.

xcept
ttain

listic
when
uage
later
and
enal
s to
urch,
ts as
 the
life,
is to
sion,
with
oWt
rgled
rded
1 the
Freie
“and
y of
d of
olin,

in Nordau’s apt analogy. Or, if you will, Herzl became the
rightful journalistic heir of another famous Jewish political
reporter in Paris — Heinrich Heine.

Herzl achieved his goal. But at what price? The same
Herzl who somewhat arrogantly turned down job offers
from several important newspapers in Germany and Austria
simply because their ownpers requested that he start on a
trial basis, proposed to the Presse on his own volition that
they take him on on just such a basis, even though the
paper had actually published several of his articles and
feuilletons already, and these had been well received by
the readership. He was that determined to be taken on by
the Presse, and that certain of his chances of success —
a self-confidence that was indeed borne out.

Ak

Dr. Alex Bein, in the introduction to his book From
Boulanger to Dreyfus (Jerusalem: Zionist Library, 1983,
Hebrew), a compilation of Herzl’s cables and articles
from Paris, cites written guidelines laid down by the
Neue Freie Presse editor, Eduard Bacher, to Herzl upon
his appointment as Paris correspondent. First, he was to
supply news reports and surveys of French domestic and
foreign policy, as well as international developments as
reflected in the French press. In addition, he was to
include all other aspects of Parisian life in his articles,
namely the stock exchange, finances, literature, theater,
local events and social issues. Inasmuch as he was to
report on a wide variety of topics, the formats he used
had to be necessarily varied as well, from urgent brief
telegrams to feuilletons and essays. Telegrams were to
be sent very early in the morning so as to make the
paper’s evening edition deadline. The rest of the day and
night were to be devoted to gathering material for the
following morning edition. The editors and the readers
expected to receive updated reports immediately after
the occurrence of important events, and even hourly, or
half-hourly reports while events were unfolding, thereby
heightening anticipation and increasing demand. "First and
foremost, fodder for the gaping jaws of curiosity,” Bacher
writes Herzl in December 1892. "Even if there is no time
for cooking, for God’s sake supply the raw material, even
the rawest of materiai!"

Being the sole correspondent in Paris for so influential
a newspaper demanded attendance at important political,
social and artistic evenis, from sessions of parliament

Qesher No. 21, May 1957

to performances of the Comedie Francaise, ceremonies
at the Academie Francaise when a new "immortal" was
inaugurated, diplomatic receptions, evenings at literary
salons, and meetings with local politicians and foreign
diplomats, | would like to see the journalists’ union today
that would agree to a writ of enslavement such as that.
But Herzl accepted the conditions without protest. He
knew well what a newspaper was, and in particular what
the Neve Freie Presse was. The secrets of the profession
were evident to him from his close contact with newspaper
editors and senior reporters, whether with the Neue Wiener
Tageblatt, the Wiener Allgemeine Zeitung, the Berliner
Tageblatt, the humoristic Fioh ("The Flea") or other papers
and periodicals throughout Europe to which he contributed
impressions of his travels, after having discovered the
"poetics of travel."

Several times he initiated negotiations to establish a new
newspaper of his own, once he had immersed himself in
political work, and was proficient- in the smallest details
of the publishing field, from budget to content, from lead
articles to humor columns and cartoons. It was practically
self-evident that not only would he write the first lead
article for the weekly that he established for the Zionist
Organization, Die Welt ("The World"), but that he would
even design the title and the logo. His own paper, at
last. Yet with all his pride in establishing it, he harbored
fears that the adventure would cost him his position at
the Presse. This did not happen. The Presse even ran
an advertisement (paid?) announcing the appearance of
Herzl’s new weekly. But I am jumping ahead.

To return to his work as a reporter in Paris, Herzl
knew that as exhausting as it would be, it would serve
as a springboard in his joumalistic career. Indeed, upon
his return to Vienna he was appointed editor of the
paper’s literary supplement, an especially prestigious post
that prompted even the greatest writers of the times to
hang on his every word. Even if he could not foresee all
the connections that heswould make as a result of his
journalistic standing, and the adventures he would have,
and certainly not the amusing cpisode during an audience
with the Turkish sultan when that potentate proposed a
sizable, if undignified, "subsidy" for the Neue Freie Presse
in order to acquire the support of the paper at a time when
Turkey was the subject of widespread disparagement, he
well understood what this stage in his career could grant
“him not only in his profession but far beyond. Moreover,

3e



Qesher No. 21, May 1997

it was in Paris that the idea of seeking a political solution
to the distress of the Jewish people, planted in his mind
much earlier — after all, he lived with anti-Semitism
all his adult life ~— ripened. The Dreyfus trial, and the
attendant cries of "Death to the Jews!" apparently were
the catalyst in this process.

The long hours and vast extent of the work did not
daunt him, but he did fear that quantity would come at
the expense of quality, which for him was unacceptable.
Journalistically, he held up precision and style as supreme.
He was a master of the fevilleton, the popular genre of
essays and articles offering philosophy and commentary
presented with subtle irony and barbed turns of phrase
that appeared on the front page "below the fold," a genre
much in demand in Europe and especially in Vienna. He
could not allow himself any sloppiness or supetficiality
in his writing. Moreover, and perhaps as a result of his
absorbing new post, he knew that the first imperative
for a reporter as well as for a feature writer was to
"he there" and to photograph in writing the moments of
drama and the people who made the events. He did not
allow himself fo miss a single session when parliament
was sitting, and certainly not the parliamentary repartee
in the best French esprit, including exchanges below the
belt. Skimming through the three volumes of Herzl’s
parliamentary reports, the reader today cannot but be
impressed with his nuanced depictions of each movement
and tremor by the famous French politicians of the day.
His articles are filled with parenthetical observations, such
as "prolonged derisive laughter,” "screaming at the right,”
"loud noise” and so forth. With no television or radio,
the public in the late nineteenth century relied on the
reporter for faithful descriptions of all that occurred in
parliamentary sessions, a field in which Herzl excelled.
Beyond parliament, whenever a political event, a gripping
criminal incident, or a court case of special interest took
place, he humried to the scene in order to provide an
eyewitness report and commentary -—— "new journalism” at
its best. All this was accomplished within the parameters
of the rigid deadline imposed by a demanding editor
and under the technologically backward communication
conditions of the time. Herzl often worked 14-16 hours
daily, and had only a single assistant — a distant relative
who handled mostly administrative matters.

He had the good fortune to be in France during a
turbulent and interesting period, as reflected in the apt
title of the compilation of his work: From PBoulanger

4e

to Dreyfus, ie., from General Boulanger, the radical
nationalist accused of plotting the overthrow of the
government and exiled from his homeland, to Dreyfus,
the Jewish officer charged with spying for the Germans
and sentenced for treason as the result of a base libel.
in between were several public scandals, the most famous
being the Panama scandal, in which Jewish public figures
and financiers were also apparently involved. Additionally,
a wave of sociopolitical anarchism swept over Paris during

his time there, bringing terrorism in its wake. The anarchist - :

chapter is particularly instructive, as it gave Herzl an
opportunity not only to convey exciting descriptions of the
hunt for the terrorists and their court trials ~- especially
of arch-terrorist Ravachol {whose real name was Francois
Koenigsburg), who became a larger-than-life legend, or
of August Vatllant, who threw a bomb into the National
Assembly ("the exceedingly ugly and frightening feature
in his generally not unpleasant face was the eyes, sunk
deep under thick brows, their glance piercing”) — but to
air his views on anarchy and on the rule of law and order.

The anarchists active in Paris then included, besides
Frenchmen, Spaniards, Austrians, Germans and inevitably
Jews, such as Rubinstein of Austria and Alexander Cohen
of Holland, both of whom were expelled from France.

Herzl, a sensitive individual with a heightened sense of
perception, attempted to understand or at least explore the
terrorist ideology that involved blowing up coffee shops
and murdering women and children at random, but clearly
he was convinced that anarchism and terror constituted
a grave danger to the rule of law and democratic
governance, which precluded sentiments such as mercy or
understanding in dealing with them. In an article published
in the Neue Freie Presse on April 29, 1892, he wrote:

Whoever becomes emotional about the anarchists is
a traitor to the state, Whoever judges them with
mercy might be a good person but is a bad citizen.
Whoever fears to judge them justly because he is
afraid for his own hide, is not fit to fill the position
he holds, even in cases where there is no danger. A
democracy that tolerates incompetent office-holders
is in essence already monarchistic. It lacks only the
absolute ruler. And he will be found.... Today, the
weak depend on the strong for protection. We should
have sought a specific format for such protection.
That format is called a social order. And we fight
you [the anarchists] specifically in the name of the




Jical
the
tus,
nans
ibel.
0us
ures
ally,
ring
“hist
an
the
ally
Cois
. or
onal
ture
unk
t to
der.
ides
ably
hen

> of

the
10pS
arly
ited
atic
¢ Or
hed

e L AW WS o we T e W

A

very weak, on whose behalf you claim to act. So
long as we, the law, are stronger, we shail pursue
you dispassionately and mercilessly, and we shall
destroy you.

In the very same article, Herzl the "new journalist”
reappears, chasing down rumors of a new confrontation:

Midnight came. The trial [Ravachol’s] was far from
over. A rumor spread in the hall that a police station
in another part of the city had been blown up.
We rushed out immediately to get clear information.
The moute leads over a bridge on the Seine. The
eye affectionately scans the nightscape of the old
city with pointed spires, beautifully graduated roofs,

delicately figured balconies, and beyond to the broad
streets of the contemporary period flooded with new
light. Gay people, at least by appearance happy, are
coming out of the theaters. A city with an ancient,
subtle culture, rich in arts, filled with exquisite
treasures that are irreplacable, such as the church
windows that were shattered during the explosion
at the Lobau barracks. And all this they want to
destroy, those madmen.

Ak

Coincidentally, T conclude my discussion of Herzl the
journalist with the above lines. Herzl’s nearby neighbor on
Berggasse in Vienna -— Prof. Sigmund Freud — would
have probably found an explanation for this coincidence.
The two never met face to face, but Amna Freud relates
that her father admired Herzl, saw his play The New
Ghetto, and even dreamt about him twice. On Nordeau’s

Qesher No. 21, May 1987

recommendation, Freud sent Herzl a copy of his book
The Interpretation of Dreams when Herzl was the editor
of the Presse literary supplement. The two were depicted
by one of Herzl’s biographers as "two prophets listening
to very different voices" (Ernst Pawel, The Labyrinth of
Exile [New York: Farrar, Straus & Giroux, 1989]).

hk

This issue of Qesher is dedicated to Herzl the journalist
on the occasion of the cemtenary of the First Zionist
Congress in Basel, an institution entirely the product of his
towering vision; his boundless energy and organizational
ability, including his nearly obsessive attention to detail;
and not least his latent talent as a theatrical director,
which until then had not been realized. The cover painting
by David Tartakover and a series of three articles by
Rafi Mann, Ya’akov Rabi and Gideon Kouts present a
particular aspect of Dr. Theodor Herzl ~— a portrait of the
founder of the Zionist movement as journalist aand editor.
Notably, these articles, and the three sources cited in my
remarks above, constitute only a small fraction of the
books and essays written over the years about the father
of political Zionism.

ol Ratecf

Head of the Journalism Studies Program
and Institute for Research of the Jewish Press

n
4



English Abstracts of Hebrew Articles

THE SCHNITZER CASE

On March 24, 1997, the Israel Prize Committee decided to
award the prestigious prize in the area of print journalism
to veteran journalist and former editor in chief of Ma’ariv
Shmuel Schnitzer.

The decision evoked criticism that centered on an article
written by Schnitzer in August 1994 titled "Import of
Death” criticizing the immigration to Israel of the Falash
Mura (Ethiopian Jews who converted to Christianity), an
article that prompted the convening of two sessions of
deliberations of the legal division of Israel’s Press Council.

The importance of this journalistic issue and its varied
implications merit a review of the unfolding of the affair
over a period of three years.

Chapter One: Shmuel Schnitzer’s Article, "Import of
Death," Ma’ariv, August 19, 1994,

The article makes reference to Ministry Health data that
the Falash Mura immigrants from Ethiopia have a high
level of incidence of Aids, as well as of tuberculosis,
information which the Ethiopian immigrant community, the
writer asserts, would like to keep unpublicized. Schnitzer
reviews the debate in Israel over whether to permit the
Falash Mura to immigrate to Israel at all under the Law
of Return (which applies to Jews ounly), referring to them
as "people for whom Judaism is a sort of dirty shirt to
be taken off or put on as convenient." Terming the affair
"one of the gravest cases of irresponsibility in memory,"
he charges that the Ministry of Immigrant Absorption
"brought into Israel hundreds of people carrying dangerous
infectious diseases,” and then attempted to "cover up" this
irresponsibility by withholding publication of information
directly relevant to public health.

Both diseases in question — "and who knows if there
are not additional diseases that have not yet been revealed
to us" — he points out, are fatal. "Whoever [finally]

publicized this matter may have hurt the feelings of one
community but performed a great service for a whole
public and deserves recognition for his good deed.”

Why, Schnitzer asks, were "several thousand disease-
carrying apostates allowed into the country"? Citing
but dismissing certain obvious explanations — negligence
regarding public health, pressure by Ethiopian demonstrators
(who in any event are "ignorant of the term apostate") for
family reunification, "sheer stupidity” or ignorance of the

6¢

fact that "every country in the world places restrictions
on immigrants who carry infectious diseases" — Schnitzer
finds a deeper, more disturbing reason: a "national complex
that causes us to act not according to logic or to our own
interest, but according to what some international tribunal
will say about us, composed primarily of the righteous of
Bosnia,... Rwanda, and perhaps the radical Muslim leaders
of the blacks in America, before whom we demonstrate
our flawless decency, our revulsion at anything tainted by
racism."

Immigration to Israel, he charges, is no longer the
"privilege of Jews: it is an opportunity to prove to our
judges that blacks, too, can immigrate. An apostate can,
too, and a consumptive, and a person with AIDs."

Chapter Two: Deliberation by the Court of Ethics of
the Press Council, March 26, 1995,

Mr. Gidon Spiro of Jerusalem, a private citizen, brought a
complaint to the Press Council of Israel against Shmuel
Schnitzer and Ma’ariv for publication of the article titled
"Import of Death,” which Mr. Spiro claimed was racist.

The Press Council’s Court of Ethics rejected the
complaint by a majority vote. One of the three panelists
on the court held that the writer’s criticism was directed
at the Ministry of Immigrant Absorption, not at a "race.”
Moreover, harsher views than his had been published in the
press regarding various communities in Israel, for example,
the Russians, he stated. A second panelist, acknowledging
that a particular community had been sullied to some
extent, was convinced that this was not done for racial
motives but out of what the writer perceived to be a
threat to public health, a perception based on grounded
suspicions. The third panelist demurred, pointing out that
non-factual data had been presented by the writer as fact,
and that he had attributed dangerous diseases to an entire
community, exacerbating this slur by the repeated use of
derogatory terminology.

Chapter Three: Deliberation by the Press Council Court
of Appeals, February 26, 1996.

Gidon Spiro did not desist, and appealed the decision of
the Press Council’s Court of Ethics to the Council’s Court
of Appeals. Their deliberations resulted in a reversal of




the first decision by a majority of three to one, finding
that Schnitzer’s article "constitutes a violation of the
requirements of journalistic ethics.”

The president of the body, Prof. Ze’ev Segal, defined
the issue as one of drawing a line between freedom
of expression, and the limiting of that freedom in order
to prevent a communal, ethnic or racial slur. This
involves not merely the narrow definition of racism, but a
broader recognition of the right of the individual to his
dignity as a human being. Both textually and in spirit,
the article in question, said the court president, makes
unsupported accusations of a racial and communal nature
and engenders denigrative sentiment toward the Ethiopian
community, a line of expression "far exceeding what is
required to highlight the government’s responsibility to the
maintenance of public health and welfare."

Chapter Four: The Israel Prize for Journalism is to be
Awarded to Schnitzer, March 24, 1997.

The members of the Israel Prize Committee in the field of
print journalism — Justice Gavriel Strassman (chairman),
attorney Micha Yinon and journalist Gidon Lev-Ari —
were apparently unaware of the decision by the Press
Council’s Appeals Court on the matter of the article
"Import of Death," and decided to grant the prize for
1997 to Schnitzer for his Zionist body of writing and
consistency of viewpoint over a 50-year period.

Chapter Five: President Weizman Intervenes, Schnitzer
Relinquishes the Prize and Then Reneges.

The announcement of the award to Schnitzer evoked public
debate. The Ethiopian immigrants protested that the Israel
Prize was being granted to a "racist,” a charge supported
by journalists and public figures.

President Ezer Weizman spoke with Schnitzer and told
him that he could not award him the prize at the
ceremony to be held at the close of Independence Day
unless Schnitzer apologized for harming the Ethiopian
community. Schnitzer replied that he had no intention of
apologizing, and that he was prepared to relinquish the
prize, to which the president responded: "Then you have
relinquished it." However, Schnitzer subsequentty rescinded
this concession.

Chapter Six: Schnitzer Responds to his Critics.
In an article published in Ma’ariv on April 11, 1997,

Qesher No. 21, May 1997

Schnitzer expressed his firm conviction that he deserved
the prize despite his article of 1994 and the decision
by the Press Council Appeals Court regarding it. He
related that the outpouring of support that he received
for his stand convinced him that the prize was awarded
not so much to him personally as to the views he had
consistenly expressed — views that are not popular with
the establishment. Therefore, he wrote, he had no right to
concede the prize. He pointed out that the Israel Prize was
being awarded to him as a journalist, not as a politician.
His task, as he saw it, was to express his views honestly,
even if they did not conform with the "will of certain
individuals."

Chapter Seven: The Case Reaches the Supreme Court.

Member of Knesset Addisu Massala, of Ethiopian origin,
petitioned the Supreme Court to prevent the awarding of
the Israel Prize to Schnitzer. Minister of Education and
Culture Zevulun Hammer, coming to Schnitzer’s defense,
stated that even though he felt that Schnitzer had erred
in his article of 1994, his credentials as a journalist and
editor were manifold and he was deserving of the prize.

The Supreme Court decided on April 24, 1997, that the
Prize Committee should reconvene and deliberate on three
points: the article "Import of Death," the decision of the
Press Council Court to convict Schnitzer of a breach of
ethics, and Schnitzer’s present stand.

Chapter Eight: Renewed Deliberations by the Israel
Prize Committee for the Media Award.

In anticipation of the renewal of deliberations by the Prize
Committee, a discussion was held between Schnitzer and
Dr. Dov Goldberger, aide to the minister of education on
the Israel Prize awards. Schnitzer declared that he did not
regret writing the article "Import of Death," but "if anyone
was hurt by the article that 1 wrote, I regret this very
much. My only intention was to criticize the policy of the
government on this topic.”

The Prize Committee convened at length on May 5,
1997, but its three members failed to reach unanimity, and
in light of the regulations regarding the selection of the
prizewinner, the committee decided not to award the prize
to Schnitzer.

Te




Qesher No. 21, May 1997

HERZL AND THE PRESS: FROM "SWORD OF STEEL"
TO CABLE NEWSPAPER / Rafi Mann

Theodor Herzl, a lawyer by training, was a journalist by
profession and worked as literary editor and editorial writer
for the Viennese Neue Freie Presse until the day he died
(at age 44). He retained this work even at the height of
his Zionist endeavors, when he was perceived by many as
"king of the Jews," organizing the first Zionist Congresses,
championing the movement’s cause in the face of internal
and external opposition, serving as its spokesman in the
courts of the mighty and its chief publicist in print.

A direct link is discernible between Herzl’s journalistic
background and his Zionist work in the use he made of
his vocation to further the Zionist cause, for he viewed
the press as a tool which could serve the goals of the
Zionist movement,

While still a law student, Herzl began writing both plays
and feature pieces — feuilletons. The plays that were
produced received mixed reviews, but the feature articles
were consistently well received, leading Herzl to a career
in journalism. The fevilleton occupied an important place
in German journalism of the turn of the 20th century,
which favored the subjective and the literary over the
factual. Herzl’s career was initiated during a visit to Berlin
in late 1886, where he met with the editor of the Berliner
Tageblatt — that city’s leading paper — and was hired
to write a weekly report from Vienna (Herzl's home),
which was published for a peried of years. He also wrote
features and sketches from various other European cities
that he visited for other papers, and in 1887 became
feature editor of the Wiener Allgemeine Zeitung. In 1891
he was offered a position by the Neue Frefe Presse — the
leading newspaper in the Austro-Hungarian Empire — as
its correspondent in Paris.

The position in Paris, which constituted an excellent
springboard for the young journalist, provided him with an
education on two planes: it sensitized him to the full extent
of anti-Semitism, as exposed during the Dreyfus affair, and
it equipped him for his future political role. Meanwhile, he
spent several years there as a prolific journalist covering
all facets of French political and cultural life in news
reports, analysis and features.

Returning to Vienna in 1895 to become the literary editor
of Neue Freie Presse, Herzl was dismayed to discover
that the (Jewish) publishers of the paper would not allow

ge

him to air his Zionist views, which he had crystalized by
then, in his articles. Moreover, they tried to dissuade him
from publishing his Der Judenstaat in Vienna. Later, the
Zionist weekly that he founded in 1897, Die Welt ("The
World"), evoked his employers’ anger, and while the first
Zionist Congress convened that year in Basle was covered
widely throughout the world, the newspaper with which
Herzl was affiliated as a senior editor pointedly ignored
it, a policy that was sustained until he died.

The paper’s anti-Zionist hostility occupied Herzl greatly.
He feared antagonizing his employers to the point that they
would dismiss him, and although this did not happen, he
was forced to contend with constant ridicule by them of
his ideological cause. With the passage of time, when he
was received by heads of state and royalty as spokesman
of the Zionist cause, yet had to earn his living at a
workplace where he kept a low profile, the psychological
dichotomy of the two aspects of his life embittered him.
Still, his position with the newspaper granted him a sense
of independence from reliance on the Zionist movement
for a living, a prospect that he refused to countenance.

For all his concern over his status at the Neue Freie
Presse, he utilized his senior editorial position with the
prestigious paper to maximal advantage in his efforts to
establish contact with people in high places, such as Baron
Maurice de Hirsch, former chancellor of Germany Bismarck,
Prime Minister of Austria-Hungary Ernst von Kraber, and
the Turkish sultan. Yet the paper’s editorial criticism of
the sultan at one point caused Herzl considerable agitation,
as he was in the midst of negotiations with the Turkish
court. Similarly, editorial criticism by the paper of British
Colonial Secretary Neville Chamberlain was distressing at
a time when Herzi was seeking his aid in exploring the
possibility of Jewish settlement in the Sinai Peninsula.

From the start of his Zionist work, Herzl was convinced
of the centrality of the press in advancing the Zionist
idea, and of the need to gain control of at least one
newspaper toward this end. In 1895 he acted on this plan
and acquired shares in the parent company of the Stierer
Tageblatt, investing all of his monies as well as funds of
his family. The plan failed, but Herzl continued to seek an
alternative along these lines, preferably a paper not overtly
identified with the Zionist movement, which would make




ed by
e him
1, the
{("The
e first
ywered
which
nored

reatly.
t they
n, he
m of
n he
sman
at a
gical
him,
Sense
ment
€.

Frefe
' the
s to
aron
arck,
and
n of
tion,
rkish
itish
g at
- the

tced
nist
one
plan
erer
s of
¢ an
rtly
ake

for a more credible platform to reach a broader public.
Acquiring the Neue Freie Presse would have been ideal,
in his view, but he could not raise the necessary funding.

In the end, he resorted to setting up his own paper,
Die Welt, a weekly launched in Vienna in 1897 shortly
before the first Zionist Congress and funded out of his
own pocket. Although he produced and backed the paper
until 1903, when it was transferred to the ownership of
the Zionist movement, his name was purposely not listed
as publisher, and, under pressure from his employers at
the Neue Freie Presse, he signed his articles "Benjamin
Ze’ev." Die Welt constituted an important tool for him,
especially with the intensification of internal conflict within
the movement. Published in German, it lasted until 1914.
A Yiddish edition, which Herzl favored, was begun in
1900 but {asted only a year.

In Herzl’s mind, the importance to the movement of
controlling a newspaper was twofold: to inculcate its aims
among Jews, and to advance its political goals in the
diplomatic arena. Without this tool, he wrote, he felt that
he was fighting his political battles with a sword of wood.
What he required, he said, was a sword of steel to aid him
in forging international relations. Even after he founded
Die Welt, he continued his quest to raise funds for the
takeover of an existing daily, which he remained convinced
was a political necessity. Several possibilities arose, but
none came to fruition.

Die Welt, therefore, was his only personal tool, and
he used it maximally to gain international leverage, for
example, making known to the sultan that he would
provide him with a supportive editorial platform in his
newspaper in exchange for political rewards, especially in
light of the widespread international criticism of Turkey
for its brutal suppression of the Armenians.

Acutely aware of the public relations value of the
press, Herzl sought to be interviewed both by Jewish and
general newspapers. During these interviews, moreover,
he extracted information from his interviewers wherever

Qasher No. 21, May 1997

possible regarding political developments relevant to his
movement. He tracked every report that appeared in the
press about himself, analyzing its potential benefit or
harm and following up with appropriate steps. While these
exacting efforts resulted in only partial success during his
lifetime, Herzl had managed to lay the foundations for the
concept of a Jewish state that was to become entrenched
later on.

Another aspect of Herzl’s conception of the press was
reflected in his utopian novel Altneufand ("Old New
Land"), published in 1902, envisioning the future Jewish
state. The state would have an unusual newspaper, he
wrote, Tun on a cooperative basis, Moreover, this paper
would operate telephonically by means — prophetically -—
of an underground cable system connected to every horme,
a depiction that bore out contemporary reviews of the
book referring to its author as "the Jewish Jules Verne."
Other prescient views he held regarding the press in the
future state included an insistence not only on freedom of
the press but on the need for the journalist to maintain
his integrity, and the importance of dealing with ethical
issues that arise in the field of journalism. Additionally,
he assigns to the press the task of ombudsman regarding
abuses by public officials of their authority.

The press occupied Herzl both professionally and, with
the passage of time, even moreso as a vital tool for
implementing his program, reflecting his strong belief in
the power of the printed word to influence events. This
perception was shared by the intellectual European world
at the turn of the 20th century generally, reflected most
graphically in the effect of Emil Zola’s article "J'accuse”
on the Dreyfus affair. Herzl, however, saw the press as
something even more — as a "steel sword” o be utilized
to the fullest in order to promote his cause. It was this
highly professional approach that differentiated him from
his colleagues in the Zionist struggle and contributed to
his success in reaching ‘2 broad public.

9e



Qesher No. 21, May 1287

HERZL AS FOREIGN CORRESPONDENT / Ya’akov Rabi

While Theodor Herzl has long been viewed by the Jewish
people, and the world, as a figure who made history by
envisioning the Jewish state, emerging meteorically as the
leader of the Jewish people, his contemporaries outside the
Jewish world saw him solely as a writer and journalist, as
reflected, for example, in the brief obituary on him in Le
Figaro on July 4, 1904, As for his devotion to the Zionist
cause, it was probably perceived then as an obsession,
best left discretely unmentioned.

A misconception of another kind exists regarding his
period in Paris as a foreign comrespondent (1891-95),
which is widely cited as the catalyst that prompted his
fateful conclusions regarding the redemption of the Jewish
people and his role in it, in light of his exposure to
French anti-Semitism and the trauma of the Dreyfus trial.
Presumably, this turned Herz almost overnight from a
sworn assimilationist to a nationally conscious Jew who
had found the solution to the distress of his people.

In fact, his ideological development was gradual. Even
before his arrival in Paris, the Jewish question troubled
him, and while in Paris he toyed with various solutions
to it, including, fleetingly, mass conversion to Christianity,
or the promise of socialism, both of which he then
rejected. His play Ghetto (1895; later, The New Ghetto)
was another attempt to deal with the issue. However, the
mass of telegrams, articles and features that he dispatched
to his employers in Vienna, the Neve Freie Presse, during
his time in Paris (collated in Hebrew trapslation in a
three-volume work) do not point to any imminent change
in focus.

Herzl emerges from this material as intensely absorbed
by his work, to which he applies himself virtually night
and day. His attitude toward France is generally admiring
on the human and cultural level, especially as regards the
views of its progressive thinkers, although he censures
the terrorist activity of the anarchists in Paris, which runs
counter to his sense of civic responsibility and intrinsic
respect for law and order. Herzl observes and records the
tumultuous political, social and economic scene unfolding
in the barely stabilized Third Republic without becoming
overly involved with it. He is an outsider.

Only one arena of French life truly captivated him —
parliament, where the drama and spectacle of rhetorical

10e

‘give and take, with all its calculated nuances of tone
and style, appealed to the dramatist in him. He covered
this area avidly and in lyric detail. Similar rhetorical and
dramatic events appealed to him as well, for example,
court sessions, and the ceremonies at the French Academy
marking the immortalization of a new members. Later,
when organizing the Zionist Congresses, he would insist
on ritual and formal attire,

His articles from Paris did deal with Jews as well
— especially Jewish dignitaries, along with the question
of anti-Semitism generally and French anti-Semitism in
particular. In fact, these articles were rather too frequent
for his Viennese employers’ liking. He reported in detail,
for example, on the parliamentary debate over the question
of the ostensible "Judaization” of the French government,
which obviously agitated him.

In the matter of the Dreyfus trial, he at first (November
2, 1895) tended to accept the probable guilt (for treason)
of the captain in the French GHQ, conceivably because the
anti-Semitic overtones in the case were not yet evident.
He covered the daily developments in the trial in great
detail, gradually revealing some doubt about the captain’s
guiit, until, in a dramatic description of the humiliating
ceremony at the lavalides Park in which Dreyfus was
stripped of his rank while maintaining his dignity and
insisting on his innocence, the reporter was plainly agitated.
Curiously, the widespread historic version of this event,
which Herzl later reiterated in an article in 1899, has the
crowd shouting at that moment: "Death to the traitor!”
"Death to the Jews!" Yet the article that appeared in the
Neue Freie Presse on January 5, 1895, omits the key
words: "Death to the Jews!” Was this because Herzl could
not bring himsell to transmit so loathesome a sentiment,
or because his newspaper in Vienna deleted it as contrary
to its policy? Equally”curious, Herzl’s reports in the paper
do not mention Dreyfus’ Jewish identity until two months
after his arrest. Again, did the editors delete this?

In any event, Herzi's reports of the trial do not point
to any turning point experienced by him then. Rather, this
appears later in his diaries, his extensive correspondence
and his Zionist editorials.

What is revealed, however, is the intensive pace he had
to keep up during his four years as a foreign correspondent




fone
ered

and
ple,
emy
ater,
1sist

well
tion
1 in
uent
tail,
stion
1ent,

nber
son)
the
lent.
reat
in’s
ting
was
and
ted.
ent,
the
ort"
the
key
wud
ent,
ary
per
1ths

it
this
nce

had
ent

in order to meet the extreme demands of his employers in
Vienna, to be followed by nine more years of relentless

Qesher No. 21, May 1997

pressure back home. Little wonder that in his pursuit of
events, and in their pursuit of him, his heart gave out.

HERZL AND NORDEAU AS CRITICS OF THE PRESS /

Gideon Kouts

A survey in late 1902 by the French weekly La Revue
Politique et Littéraire {later renamed La Revue Bleue)
requested present and former foreign correspondents from
European states who were based in Paris to assess the
French press. The replies to this question, published
in December 1902, were largely in agreement: Paris
newspapers were exciting and well written but contained
little information.

Two of the respondents happened to be two of the
outstanding leaders of political Zionism then, who had
in fact first met in Paris when both were foreign
correspondents there: Theodor Herzl (1860-1904), who by
1902 was the leader of the Zionist movement, served
as foreign correspondent for the Viennese Neuwe Freie
Presse during 1891-95, and still worked for that paper in
Vienna; and Max Nordau (1849-1923), author, philosopher,
physician and journalist, still based in Paris as foreign
correspondent for the Berlin Vossische Zeitung.

Curiously, neither the Jewish identity nor the Zionist
activity of these two respondents is mentioned by the editor

of the Revue, nor, even more significantly, are these aspects
referred to by the respondents themselves. Both Herzl and
Nordau replied purely as representatives of the "German"
world. Yet at the time, only weeks had passed since the
mysterious death of Emil Zola; the Drevfus affair was still
fresh and had not yet ended formally; and Zionist activity
was at a fevered piich. Herzl’s nostalgic reminiscence in
particular is a pointed reminder of the double lives that
both men led in order to earn their livelihood as journalists
vis-a-vis their intense Zionist involvement.

Nordau, in an elegant and subtle brief reply, praises the
Paris newspapers for their literary brilliance and colorful
local reportage but suggests that their foreign coverage is
both skimpy and biased. Herzl, in a rambling, sentimental
piece, gives essentially the same reply, adding comparisons
with the English press (accurate world coverage) and the
German press (world coverage, but ponderous).

Nowehere in this context does the Jewishness of these
journalists emerge, conceivably because in both cases their
consciousness of their Jewish identity had only recently
been heightened.

THE GLOBAL MEDIA AND THE MEDIA IN ISRAEL: CHANGES
IN APPROACH TO DEFENSE-RELATED TOPICS / Yaron Katz

The advent of global communications has led to a change
in Israeli policy regarding state security, as well as to a
change in the perception by the public of the role of the
media. This process of change reached a climax with the
exposure in 1995 of the names of the heads of Israel’s

Secret Service and its Mosad — traditionally unpublicized
— although signs of change were evident as far back as
the post-Yom Kippur War period. The altered consensus
between the political realm, the public and the media
regarding the new media reality in Israel is reflected in

1le




Cesher No. 21, May 1997

a new censorship agreement reached between these three
elements giving wide freedom to the media.

Istael, in contrast to its neighbors, has always granted
complete freedom of expression to the media in every area
save state security, which, in light of the couatry’s long
history of war and exposure to terrorism, prompted the
imposition of military censorship. This censorship system
is based on defense rulings from the British Mandate
period along with an agreement drawn up between the
Israel Defense Forces and the national Editors’ Committee.
Ultimately, the system proved viable because of the "defense
culture” that has typified the country, stemming from the
widespread perception of security as being of paramount
importance. The country has rightly been portrayed as a
society "on call," in that the entire population, and not
just the military, is prepared to serve the national interest
as defined by the government.

With this, the need to reconcile a free press, on the
one hand, with national security needs, on the other, is
a topic that has long occupied Israeli society. Debate has
focused on the imperative of providing full coverage of
events even during wartime or some other security threat,
while not harming state security; the dilemma of whether
or not to publicize events that might elicit violence or
weaken morale; and the goals of credibility, the airing of
diverse views, and a balance between the public’s right to
know and the restrictions of censorship.

The traditional national consensus in Israel on the
importance of censorship, which stemmed from society’s
fortress mentality, gradually changed after the Yom Kippur
War of 1973, with open adversity between the press and
the censor surfacing during the Lebanese War of 1982-85.
This development resulted from growing domestic pressure
for greater freedom of access to security information,

12¢

heightened, in the 1990s, by society’s total access to the
global media though international cable television.

The last few years have wiilnessed a change in the
approach of the Israeli media to defense-related issues
as a result of the exposure of Isracli society to the
international media, particularly the electronic media, and
the accessibility of information both to Israelis and to the
rest of the world. Access to global communications that
are not bound by local censorship restrictions has forced a
compromise regarding Israel’s security interests. This new
reality has also engendered a change in the relationship
between the media and the defense establishment. A

Supreme Court judgment in 1988 reduced the authority
of the censorship apparatus and obliged a new balance
between freedom of expression and state security by
its finding that the sole criterion for censorship is near
certainty that a particular report will cause actual damage
to the security of the stae.

These changes have been reflected in a gradual but
ongoing reduction in the freedom, and legitimation, to
withhold information on defense-related issues from the
public. Moreover, as a result of exposure to global media,
the local Isracli media have focused on a new societal
reality of reduced local political influence and heightened
international econcmic influence. This development has
dovetailed with changed attitudes toward national security
as a result of the peace agreements with Egypt, Jordan and
the Palestinians, and consequent reduced defense spending.
A lowering of the motivation to serve in the Israel Defense
Forces is one byproduct of this change. All these issues,
as reflected in the Isracli media, demonstrate the major
role that the media play in molding social, political and
cultural trends both on the local and the global levels.

CU
Tk
M

The

whic
jate

Jewi
The
Jewi
by 1
indi
neec

prin
that
is i
peri
shai
that
leve
comr
edit
edit
Fur
app
the:
broi
{o]
con

of

reli
met
and
add
wh
bec
rea
mo
reg
cor
mo
dic
cor



o the

n the
issues
y the
, and
o the
s that
ced a
- new
nship
it. A
10TitY
iance
y by
near
mage

but
1, to
. the
edia,
ietal
ened
has
urity
- and
ding.
ense
SUES,
1ajor
and

5.

Qasher No. 21, May 1997

CULTURAL MEDIA IN TRANSITION: FROM THE
TRADITIONAL SERMON TO THE JEWISH PRESS /

Menahem Blondheim

The origins of the Jewish press, a relatively recent medium
which can be assumed to have first emerged in the
late 17th century, may lie in older and more entrenched
Jewish institutions, especially that of the public sermon.
The sermon, one of the oldest and most widespread
Jewish institutions, is nevertheless not clearly prescribed
by religious commandment and its origins are unknown,
indicating that it sprang from a basic social and cultural
need, filling an important role in Jewish communal life.

Similarly, the periodical press spread rapidly once the
print medium was developed in the 15th century, suggesting
that it, too, filled a societal need. Even though the sermon
is a vocal medium in a communal context and the
periodical a print medium in a wider social context, they
share significant commonalities. Both address audiences
that are variegated, representing a mix of ages and social
levels. Both also highlight the centrality of the professional
communicator — the trained scholarly preacher, or the
editor (witness major periodicals that were named for their
editors, e.g., Harper’s, Collier’s, Barron’s and Forbes).
Furthermore, both media are periodic, i.e., they occur or
appear at fixed intervals of the calendar. Additionally,
they each have set formats (in the case of the sermon,
broadly: an opening Halakhic question or midrash, its link
to the weekly Torah portion, and its relevance to the
contemporary time and place).

Even the apparent contradiction between the centrality
of changing actualia in the periodical vis-a-vis abiding
religious truths in the sermon is only ostensible, for both
media in fact function as a link between current events
and the basic cultural norms of the society that each
addresses. Of all religious genres, the sermon is the one
which addresses contemporary change. This is so, firstly,
because the sermon is an ephemeral medium, delivered in
real time and aimed at a particular audience at a given
moment. Additionally, the audience is heterogencous as
regards age, gender, educational level and occupation, its
common denomenator being the shared experience of the
moment. Moreover, the very periodicity of the sermon
dictates the use of fresh material, with the changing reality
constituting an important souice.

The periodical, similarly, surveys and provides a context
for actualia, first by the very process of selection and
editing of the materials printed, and then by means of the
editorial column.

The similarity of the two media may be illustrated
by two disparate examples. The first is the 15th century
New York Herald, which built its reputation on providing
the latest, up-to-the-minute news. Seeking new sources of
interest to its readership in the 1840s, it began publishing a
weekly summary of Sunday sermons by leading preachers
in major churches in the city, widening out the column
to out-of-town sermons and eventually to sermons from
Europe acquired at considerable expense by trans-Atlantic
cable. Significantly, the Herald was the archetype of the’
"secular" paper, often criticized for its sceptical and even
derisive attitude to religion. The news aspect of its sermon
column lay, in fact, on how current political issues were
treated by the preachers, who were quoted with the same
interest as political figures. Editorials, too, were devoted
to such sermons. Later, coverage of sermons became
widespread throughout the American press and abroad for
the same reason. The Jewish press, too, covered Sabbath
sermons widely.

The second, quite different example illustrating the
similarity between the two media lies in the religious press,
which during the 18th and especially the 19th centuries
essentially constituted a vehicle for the transplanting of
the sermon from the oral to the print medium. Today,
dozens of Orthodox symagogue periodicals are distributed
in synagogues each Sabbath, their content a mix of Torah
commentary and ethics alongside in-depth analysis of
actualia, reproducing the essential function of the sermon:
bridging the ritual of ‘the synagogue with the mundanc
events of the world.

The sermon and the periodical also share nearly identical
societal roles, namely surveillance of events in society,
correlation of fragments of information, transmission of
cultural heritage, entertainment, and mobilization for the
purpose of fulfilling societal goals through propaganda and
persuasion.

During periods of social change, both the sermon and

e




Ciasher No. 21, May 1997

the media change too, adapting themselves to new needs.
The sermon has undergone changes in format, frequency,
delivery and style in response not only to religious and
intellectual developments but to changing circumstances
within society. In times of communal crisis, the demand for
the sermon as a surveyor, correlator and mobilizer rises.
Examples are the very emergence of the institution of the
sermon during the Jewish encounter with Hellenism; the
crisis resulting from the destruction of the Temple during
the Roman period; and, to make a large historic leap,
the transplantation to America, where the sermon rose in
importance as compared to its previous status. Internal
crisis within the community also enhances the role of the
sermon. During periods of tension between the religious
authorities and the population, for example, preachers adopt
a firmer didactic approach in an effort to mend society’s
ways. Other examples of the alteration of sermon formats
are to be found during the Enlightenment period and the
rise of Reform, in the emergence of Hasidism, in the
Mussar movement, and among the propagators of Zionism.

The sermon as an institution was, therefore, flexible,
as was the medium of the press. Once Jews began
to spread out geographically, following the discovery of
the new world, the modernization of transportation, and
a relaxation of political restrictions on movement, their
link with their core communal culture was no longer
oral. Furthermore, such revolutionary movements as the
Enlightenment, Hasidism, socialism and Zionism cleaved
the local Jewish community itself and rapidly engendered
new organizational structures. Additionally, the political
and social emancipation of the Jews of Western Europe,

and the entrenchment of the Enlightenment and of Reform
there highlighted the marginality of the Jewish community,

on the one hand, and the problem of the integration of
Jews as individuals and as a group, on the other.

These major developments combined to generate the
Jewish press and a process of role transition from the |

institution of the sermon to that of the press. The press
began to serve as the bridge between the Jewish centers
and the remote periphery, while also linking the various
ideological movements and trends that emerged in the
Jewish world with their far-flung adherents. In addition, a
rabbinic and Orthodox press emerged to unify traditional
segments of the Jewish population in Western Europe
who found themselves marginalized in an increasingly
assimilationist society. Lastly, the Jewish press helped
reinforce the Jewish consciousness of Jews not formally
identified with the community.

The Jewish press thus expanded greatly from the
mid-19th century onward, appearing in a multiplicity of
formats and languages to fill new needs.

The press as a medium of communications may be
viewed not only as a conveyor of information but, on a
deeper level, as a matrix for the community, reflected in
the closeness of the words communication and community.
In the latter, communal, sense, the press embraces the
element of ritual, a basic communal component that serves
to bind a population together. In this sense, too, the press
is a continnum of the sermon and plays a significant
role in the research of Jewish history in its function as
interpreter of the present in light of the inherited cultural
norms of the past.

MIRTHFUL PESSIMISM: THE YIDDISH HUMORISTIC/SATIRIC
PRESS IN POLAND BETWEEN THE WORLD WARS /

Marian Fuks

The Yiddish humoristic/satiric press in Poland occupies a
special place in the history of Jewish journalism there,
reflecting a rich mixture of traditional Jewish humor,
benign sarcasm that at times was closer to tears masked
by laughter, an incisive perception of current events and
sociopolitical issues, and the influence of the great tradition

Ide

of humor of the Yiddish classic writers, including Y.
L. Peretz, Shalom Aleichem, Shalom Asch and Mendele
Mokher Seforim. This press also constitutes an invaluable
source for research of the history of the Polish Jewish
community, reflecting many of the issues and facets of
Jewish life there.

is

mo
Th
lik:
dai

("
{Ic
Ex
Sh

kn

Al
(HI
Ke

the
gﬂ
ap
(!’!’
13

As
jo
pr
pi

ou
in
th

Pt
in



leform
unity,

ion of

te the
m the
- press
centers
rarious
in the
tion, a
itional
{urope
singly
helped
rmaliy

n the
ity of

1y be
on a
ed in
umnity,
s the
SCrves
press
ficant
on as
tural

lele
tble
vish

of

At least 80 Yiddish humor periodicals were published
in Poland between 1918 and 1939 (a complete listing
is given at the end of the Hebrew article), although
most were one-time efforts, often issued at holiday time.
The lack of sustained periodicals in this genre was most
likely due to the competition presented by the Jewish
daily press, which regularly included a humor page in
weekend (Friday-Saturday) editions. Examples include the
Wwarsaw Haynt ("Today," 1908-39), whose humor page
was titled "Der Kolboynik" ("Catchall"), edited by Pinhas
Katz; Der Moment ("Moment," 1910-39), which published
a weekly humor column titled "Der Kroomer Shpiegel”
("The Crooked Mirror"), skillfully edited by Der Tunkeler
(Joseph Tunkel); and the popular Unzer Express ("Our
Fxpress,” 1926-39), with its weekly humor section "Der
Shed” ("The Demon™).

The initiators of humoristic periodicals were generally
known satirists, some of whom were staff members of the
daily Yiddish press in Warsaw, such as Joseph Tunkel,
Abraham Rosenfeld (Bontshe), Joseph Simon Goldstein
("Der Lustiger Pesimist” — The Merry Pessimist), Pinhas
Katz, Moshe Nudelman, David Ber Kutscher, Moshe
Marmorek and Menahem Kipnis.

The earliest Jewish humoristic periodicals emerged in
the later 19th and early 20th centuries. In Poland, this
genre was called "yom-tov bletelakh" (holiday bulletins),
appearing during 1862-1913. One exampie was Dic Been
("The Bee"), edited by Shmuel Yatzkan, which published
13 issues of 10,000 copies each in 1906,

A longer-lasting humoristic weekly, Der Bluffer, edited
by Pinhas Katz, was published from June 23, 1926, to
August 15, 1930. Katz (b. 1891 in Lodz) was a veteran
journalist and satirist who entered the world of the Jewish
press at age 16 and published humoristic and satiric
pleces in Erev Shabbat ("Sabbath Eve"), Der Momen{ and
Haynt. His goal was to establish an ongping humoristic
periodical, which he first realized in 1919 when he put
out 19 issues of Der Mehabel ("The Terrorist™), revived
in 1924 with four more issues and appearing sporadically
thereafter from 1928 to 1936. Der Bluffer was to prove
a more sustained effort and typified the humoristic-satiric
press of the interwar period, as reflected in a statement of
intent in its first issue:

During these times, when the whole world biuffs

mercilessly, when "bluff, bluff above all" has become the

motto of half of humanity, when there is hardly a home
that doesn’t have a liar, when lying is a matter of henor,
when someone who doesn’t lie isn’t worth havieg his hand
shaken, when the gravest, most embarrassing thing is to be

Qesher No. 21, May 1987

an honest person... in such times does Der Bluffer appear
— jolly, satiric, merry, alive, defending you... yes, yes, Der
Biuffer is the only honest, open, straightforward bluffer,
with no disguise! He is the only bluffer in the world who
calis himself by his true name and does not demand that
you call him, instead, "righteous,” “seeker of justice"....
Therefore, we shall not deal with any socially {beneficial]
activity,... the "saving of humanity," the "dissemination of
ideas,” "lighting up the darkness."... Our task shall be the
dispersal of the heavy atmosphere created by the nudniks
[tiresome bores} of the Jewish community. And along the
way we’ll try to catch a few of the fine young men
proficient in the Talmud.

Bluffer covered a wide range of topics — ethical, spicy
and even erotic, although pride of place went to political
satire of current events and especially of the condition
of the Jews of Poland. The editor was well-attuned to
Jewish traditional humor, which he incorporated into the
periodical both directly, in columns devoted to it, and
indirectly in parodies of current events. Special editions
appeared at holiday time — Passover, Rosh Hashanah,
Succot and especially Purim,

One of Bluffer’s favorite targets for ridicule was
Poland’s first prime minister after the May revolution
of 1926, Kazimir Bertel, an overt anti-Semite. Other
anti-Semitic politicians were also the subject of satire. The
highly factionalized Jewish and Polish labor movements
also came in for ridicule, as did the country’s election
campaigns and its sick fund clinics.

Bluffer also ran serialized translations of foreign works,
such as segments of Boccaccio’s Decameron and pieces by
Mark Twain, Chekhov and Coctean. Numerous cartoons
and caricatures were also included, although many were
unsigned. Part of the humor was sophisticated, but a good
deal of it was on a low level, apparently out of a need to
cater to varied audiences.

Another weekly of this genre, Tararam ("Tumult"),
was edited by two outsfanding satirists, Joseph Shimon
Goldstein and Moshe Nudelman, in April 1934, although its
level fell below that of Mehabel and Bluffer. Interestingly,
a column of biographies of noted personalities that it
ran included Urke Nachalnik, the lewish ex-convict who
became a best-selling novelist (see Qesher 18, May 1996).
Tararam, like the other periodicals noted, refiected the
condition of the Jewish population then, which was in
economic crisis as a result of harsh government policies.
It sold at the extremely low price of 10 groszy, and
published 11 issues only.

15¢



Qesher No. 21, May 1297

MANFRED GEORG AND THE MUKACEVO “JUEDISCHE

REVUE,” 1936-38 / Daniel Mueller

The German-language monthly Juedische Revue was
published in Mukacevo, then Czechoslovakia, from June
1936 to September 1938, with a final October-November
1938 issue published when that city was annexed to
Hungary in November 1938.

The beginnings of the periodical may be said to go
back to 1933 when its editor, Manfred Georg (1893-1965),
a doctor of law, a Zionist and a known anti-Nazi, was
ejected from his position as a journalist with the illustrated
evening paper Tempo, in Berlin, probably on April 1,
1933, when a Nazi crowd raided the building of the
paper’s publisher, Ullstein. Georg, fearing for his life, left
for Switzerland, meeting in Zurich with the publisher of
the Prager Moatagsblatt ("Prague Monday Newspaper"),
for whom he had been writing since 1930 and who offered
him a position with the paper in Prague. Accepting the
proposal, Georg moved to Prague. There, in addition to
working for the paper, he contributed articles to other
newspapers in Czechoslovakia and elsewhere in Europe,
wrote prose, including a novel published in Switzerland
in 1937, and collected royalties from previously published
books, screenplays and radio skits still current in Germany.
He also traveled regularly in Europe, especially to Paris,
where he worked at intervals of several months on the
Parizer Tagblat ("Paris Daily").

Goerg was long interested in Jewish life in the "wild
east” of Czechoslovakia, namely, Carpathian Ruthenia,
According to a Czechoslovakian census of 1930, the entire
country had a Jewish population of close to 400,000
Jews. This population was highly variegated, consisting
of a small Jewish community in Bohemia, who were ,
mostly nonreligious and largely assimilated into Czech
culture, although some were identified Zionistically; an
even smaller community in Moravia with similar attributes
as the Bohemian community; a large community in
Stovakia made uvp of Hungarian Yiddish-speaking Jews,
most of whom were religious; and a large community in
Carpathian Ruthenia, most of whom identified themselves
as Jews by nationality, spoke Yiddish as their mother
tongue, and fostered a strong religious educational system
with growing Zionist awareness. Many knew some Hebrew
as well as other languages.

162

The Jewish community of Carpathian Ruthenia was
intensely factionalized, immersed in seething rivalries
between various Hasidic dynasties — the most famous of
which was headed by the Munkacz rebbe, Hayim Elizer
Spira (d. 1937) ~— and in parallel in a conflict between the
Hasidim and the small Zionist community. The Zionists
themselves were internally divided into the mainstream
and a small but tenacious Revisionist minority within a
minority. Furthermore, certain groups of assimilated Jews
identified themselves as Czech by nationality and others
as Hungarian, contributing to additional divisiveness. Yet
another unsettling factor was widespread anti-Semitism
both among the general population of the country and

in the government, with officials actively inciting and

discriminating against Jews.

Georg traveled to the city of Mukacevo, the center of
Jewish cultural life in Carpathian Ruthenia, in February
1936 to deliver a series of Zionist lectures. There he
met several of the local Zionist leaders, who, while
representing a minority of the population as compared to
the Hasidic majority, were highly active communally. One
of them, Dr. Hayim Kugel, was one of the two elected
representatives of the Jewish Party in the Lower House
of the Czechoslovakian Parliament as well as principal
of the first secondary school in Czechoslovakia to teach
in Hebrew as the language of general instruction — the
Hebrew Reform Gymnasium for the Sciences. Georg also
met with the two directors of the Zionist publishing house
in Mukacevo, "Nekudah" — Ignatz Deutsch and Moritz
Goldstein, who, according to Georg’s memoirs, proposed
establishing the Juedische Revue with himself as editor.

Mukacevo had three major Yiddish weeklies at the titne:
Yidishes Folksblat (“Jewish People’s Newspaper™), founded
c. 1924 by the Belz Hasidim, who had fled their native
Galicia with the outbreak of pogroms after World War
I, Yidishe Tsaytung ("Jewish Newspaper"), established c.
1927 by the Belze rebbe’s bitter rival — the Munkacz
rebbe, in response to the Belz paper; and the mainstream
Zionist Yidishe Shtime ("Jewish Voice"), published from
1929 by Nekudah. Another Zionist paper was issued by
Jabotinsky’s Revisionists, Zsidg Néplap ("Jewish People’s

Ne»
Uzt

whi
Dis
and
Yid
Rec
mo
wh
I
artis
per
revi
WOl
as
Ren
the
mai
they

the

amc
agg
refle
self
figh
the

the

of |
exct
effo
anti

3,0¢
geoy
spe:
of



- was
alries
us of
Elizer
n the
Onists
tream
hin a
Jews
thers
. Yet
itism
and
andl

r of
uary
> he
‘hile
d to
One
cted
HSE
ipal
ach
the
also
use
itz
sed
.
me:
ded
ive
Mar
c.
ACZ
am
om
by
e’s

Newspaper”), published in Hungarian in the nearby city of
Uzhored.

Nekudah, a vigorous, well-equipped publishing enterprise
which received funding from the American Joint
Distribution Committee, reached out through periodicals
and books to Jewish audiences in Hungarian, Hebrew,
Yiddish, German, Czech, Slovakian, French and English.
Receiving an affirmative response from Georg, Nekudah
moved quickly to to establish the monthly Juedische Revue,
whose first issue was dated June 1936.

Its content was multifaceted and included news, scholarly
articles, poetry, fiction, reprints of essays by such Zionist
personalities as Ben-Gurion, Ben-Zvi and Jabotinsky, and
reviews of books and periodicals from all over the
world. Georg also managed to attract noted writers
as contributors. Zionist in point of view, Juedische
Revue was anti-assimilationist, consistently highlighting
the achievements of the Jewish Yishuv in Palestine. It also
maintained a running polemic with the Revisionists once
they left the Zionist Organization.

Curiously, the magazine at first barely dealt with
the Nazi issue, only gradually touching on it in 1937
amd 1938 until finally attacking the Nazis directly and
aggressively at the very end. This policy undoubtedly
reflected necessary caution on Georg’s part, although his
self-portrayal much later as an uncompromising anti-Nazi
fighter is difficult to reconcile with the evidence. Further,
the periodical’s consistently laudatory approach toward
the Czech government, to the point of explicit denial
of the existence of anti-Semitism in the country, seems
excessive, especially in light of Dr. Kugel’s consistent
efforts in Parliament to expose and censure the flagrant
anti-Semitism of government officials. '

At its peak in late 1937 the periodical published
3,000-4,000 copies, with distribution spread over a large
geographic region embracing the dispersion of German-
speaking Jews during the 1930s. With the German invasion
of Austria in March 1938, Juedische Revue began to

Qesher No. 21, May 1897

decline, its skimpy advertising falling off almost entirely.
Immediately upon the invasion, Georg took immediate
action to save himself and his family, arranging a visa to
the United States, clandestinely leaving Prague — and the
Juedische Revue -— in April, and arriving in America in
the summer.

Efforts to rescuec the magazine from its financial
straits in 1937 and, more desperately, in 1938, included
widening out its content by publishing a series of booklets
titted "Documenta Judaica” that were distributed with the
periodical; attempts to obtain government subsidization,
which were rebuffed; far-fetched business schemes; and
proposals to relocate the periodical elsewhere. All of these
failed, although the connections made by Georg in the
process may have helped him in the next stage of his
careet, as editor of the New York-based German-language
Aufbau from 1939 until his death.

The Sudeten crisis in September 1938 signaled the demise
of Juedische Revue. By November, when Czechoslovakia
was forced to turn over territory that included Mukacevo to
Hungary (the city was from then called Muncécs), a final
double issue of the monthly (October-November) appeared,
edited by Goldstein. Thereafter, the Hungarian authorities
banned it, a reflection of the growing anti-Semitic policy
adopted by the Hungarian authorities, especially in the
arts, the media and the liberal professions. The Nekudah
publishing house went into bankruptcy and its directors
left for Palestine.

A small trickle of books continued to be published by
Jewish publishing houses in Muncécs until 1944. In April
of that year, the Jews of the city and its environs were
concentrated into two ghettos, and in May, all 27,000
inhabitants of these ghettos were transported to Auschwitz
where they were gassed as part of the liquidation plan
supervised by Eichmann. Muncdcs was declared Judenrein.
It was captured by the Red Army in October 1944, its
name reverted back to Mukacevo, and it was annexed to
the Soviet Ukraine.

17¢



Qesher No. 21, May 1897

THE HOLOCAUST IN THE JUVENILE PRESS IN THE YISHUV

AND ISRAEL, 1940-1974 / Etti Paz

The depiction of the Holocaust in the juvenile press in
pre-state Israel and thereafter differs from its trearment
in other media formats as a result of two widely held
editorial imperatives: the entrenchment of the value of
moral justice in children, and the reinforcement of national
and Zionist consciousness. The articles and stories that
were published were educational in nature, often ending
with an operative message guiding the readers in terms
of feelings and behavior. The heroes of the stories were
generally children who endured danger and suffering and
in the end were saved, with an emphasis on their courage,
resourcefulness and tenacity.

Five juvenile periodicals were analyzed: Davar Leyiladim
("Davar for Children"), Haboker Leyiladim ("Haboker
for Children"), Ha'aretz Shelanu ("Our Ha’aretz"),
Mishmar Leyiladim ("Mishmar for Children"), and Hazofeh
Leyiladim ("Hazofeh for Children "). All were sponsored
by daily parent newspapers and reflected the gamut of
sociopolitical thought in Israeli society during the period
under review. The common denominator in the periodicals
is the anchoring of the topic to the Zionist idea of the
necessity of a national home. This is especially pronounced
during the World War II period, the struggle for statehood
that followed, and the early yeurs of the State of Israel.

Clearly, the presentation of Holocaust material constituted
an editorial challenge, which was handled by varying
degrees of revelation of the horror, ranging from refraining
from covering the Eichmann trial of 1961-62 entirely
(Mishmar Leyiladim) to explicit depictions of events
during the war (Haboker Leyiladim). Generally, however,
the periodicals followed a policy of restraint and injected
an optimistic overtone reflecting a constructive Zionist
approach in order to blunt distress on the part of their
young readers.

While the overall portrayal of the Jews in Europe was
as victims of degredation and suffering, emphasis was
consistently laid on the bravery of the fighters in the
Warsaw Ghetto uprising and other such events, especiatly
in the face of their desperate situation. The fact that they
were the only group among all the peoples conquered by
the Nazis to openly rebel, and that they did so unaided
by their non-Jewish neighbors or by other states, was also
highlighted. Uprisings by Jews in the concentration camps

i8¢

were similarly depicted. Additional themes were the Jewish
partisans operating in the forests, who combatted not only
the Germans but also anti-Semitic gentile partisans and
local villagers. Jewish soldiers in the Allied armies were
also singled out. All these fighters were portrayed as heirs
of the heroes in the Bible and in Jewish history, preserving
the honor of the Jewish people and constituting a source
of inspiration to the Jewish community in Israel as it faced
its War of Independence and the wars that followed.

Aftention was focused on children who actively fought
or assisted adult fighters in the ghettos and forests, a theme
that was undoubtedly more attractive to the readership than
the suffering of child victims.

Another popular theme was the struggle of the survivors
in Europe to reach Palestine when it was under the control -
of the British. In fact, both the victims and the survivors
of the Holocaust were often portrayed as Zionists anxious '
to immigrate to Israel but prevented from doing so. The
Jewish fighters’ membership in Zionist youth movements :
was highlighted and their bravery was often attributed to
the inspiration of the Haganah and the Palmah. Zjonism
was also presented at times as the means of the survivors’
revenge for their suffering and loss and for the destruction
of the six million. Broadly, the Holocaust was transformed
into a Zionist theme in this press.

The theme of the Warsaw Ghetto uprising was used
systematically not only to link the Holocaust with Zionism,
but to link it as well with such holidays as Passover (the
hotiday of freedom) and Israel Independence Day, as well
as with other momentous Jewish events. It was also cited
as evidence that not all Jews were led "as sheep to the
slaughter” by the Nazis.

The Holocaust was often preseated as unique in
Jewish history and in the history of mankind generaily,
thus accounting f5r the difficulty in grasping its horror.
Analyzed as the product of the twisted ideology of the
Nazis, it was contrasted with the acts of individual gentiles
throughout Europe, and with the entire Danish people,
who saved Jews at great risk to themselves. Side by side
with its uniqueness, the Holocaust was also linked with
attempts throughout history up through the present (e.g.,
just before the Six-Day War) to destroy the Jewish people
and Israel while the world looked on.




ewish
L only
s and

were
heirs
TVing
ource
faced

ought
heme

 than

ivors

ntrol
ivors |
Xious !

The

nents

ed to
NS
vors’
ction
rmed

used
yism,
(the
well
cited
» the

e in
ratly,
IO,
' the
iifes
ople,

side
with
(e.g.,
ople

The sense of guilt of Jews who had not been under
threat, €.g. the Jewish community in Palestine, was aired
as early as 1942 (Davar Leyiladim), with questions asked
as to whether enough was being done by them to rescue
their brothers. The thrust of this line of thinking during
the war years was fo encourage the Jewish population in
palestine to join the British army and other volunteer war
efforts. Later, the juvenile readers were urged to welcome
the survivors and help them feel at home in lsrael.

A proportional analysis of Holocaust themes in the
juvenile press shows that the motif of the Jews as rebels
and fighters against all odds and without assistance from
any source occupies first place. Undoubtedly, the impetus to
project this image stemmed from the conflict between what
happened to the Jews during the Holocaust and one of the
ideological cornerstones of the Jewish state in formation
— the creation of a proud, free "new Jew" prepared to
fight until the end for national liberation. The focus on the
Warsaw Ghetto uprising and other such heroic incidents,
especially those that featured brave children, facilitated an
identification between the readers and their brothers in
distress and was even presented as a source of inspiration
for the struggle faced by the Jews in Israel against their
enemies.

Chronologically, the motifs in the press under review
may be divided into three periods. During 1940-48, the

Qesher No. 21, May 1997

Holocaust theme appears most frequently, with the Jews of
Europe portrayed primarily as rebels; the Holocaust shown
as proof of the veracity of the Zionist idea; and the Jewish
Yishuv demonstrating deep identification with the event.

During 1949-60, the theme of the Holocaust receded
drastically and was dealt with primarily on Holocaust Day
(or, in the case of the religious Hazofeh Leyiladim, on the
fast of the 10th of Tevet) or in the context of Nazi war
crimes trials or the German reparations issue. This was
a period of intense preoccupation with the entrenchment
of the new state and the integration of the massive
immigration, which sidelined the issue of the Holocaust
and also reflected a certain ambivalence about it in Israeli
society.

During the 1961-74 period (the latter date represents
the closure of the last of the periodicals reviewed, Davar
Leyiladim), which began with the Eichmann trial, the
juvenile press again dealt with the Holocaust theme
extensively, starting with the trial itself. Significantly, the
proportion of material on the Warsaw Ghetto uprising
decreased, while that on the masses of victims who were
destroyed, as well as on the survivors, rose, reflecting the
powerful effect that the Eichmann trial had on the ability
of Israeli society to deal with the reality of the Holocaust.
Interestingly, the contributions of material on the Holocaust
theme by children also increased at this time.

"HAGALGAL," THE RADIO MAGAZINE, 1943-48 /

Akiva Zimmerman

Tn July 1943, at the height of World War 11, a Hebrew
magazine, Hagalgal ("The Wheel"), was initiated by the
British Mandatory Government in Palestine, with the
subtitle: "A biweekly devoted to world issues and to
Kol Yerushalayim [Voice of Jerusalem — the Mandatory
broadcasting station]." Shifting to a weekly format a
year later, the magazine was published until April 1948,
a month before the end of the Mandate, alongside two
English-language radio periodicals (Radio Week and Forum)
and one in Arabic.

Hagalgal had two functions: it presented a detailed
description of the forthcoming week’s radio programs

(an innovative practice at the time), and it constituted
a gencral-interest feature magazine — "an illustrated
biweekly devoted to information, literature and art,” in its
own words. Pointedily nonpolitical, its editorial approach,
it announced, was approved by the Va'ad Le’umi (the
representative body of the Jewish population in Palestine)
and was geared to the needs of the Jewish public. It
was edited by Jacob Koplewitz (later Yeshurun Keshet), a
writer, poet and translator.

The first issue, printed on chrome paper with a color
cover, immediately marked the magazine as the most
qualitatively produced periodical in the country, inasmuch

1G¢



Qesher No. 21, May 1997

as paper was at a premium. The "wheel” of the title
referred to a reproduction at the beginning of the magazine
of the zodiac as depicted in the mosaic floor of the
ancient synagogue discovered in Bet Alfa, setting the tone
for the essential content of the periodical — cultural and
historic material centering on Israel and the Jewish people.
Additionally, world current events, especially relating to
the war, were covered.

The first article of the first issue was a transcription of
the insightful weekly political analysis presented over the
radio on Saturday night by Moshe Medzini (see Qesher 20,
November 1996). Other contributors included distinguished
professors and literary figures. A feature covered the Sieff
Research Institute at Rehovot (later the Weizmann Institute
of Science). Books, plays, exhibits and concerts were
reviewed, establishing a content format that was to be
followed for the next five years.

DOV SADAN AS EDITOR / Nurit Govrin

Dov (Stock) Sadan, distinguished Hebrew and Yiddish writer
and scholar during a half-century in Palestine and ksrael, was
also a talented editor whose first effort in this area was in
coediting a literary supplement for the Lvov Hebrew weekly
Hehalutz ("The Pioneer"), titied Ifonenu ("Our Newspaper"),
with Yisrael Cohen in 1924 at age 22.

Later, after immigrating to Palestine in 1925, Sadan
joined the staff of the daily Davar and in 1933 became
the editor of its literary supplement, molding it into a
model of excellence in its field. Today, this supplement
constitutes a major reference source on virtually every area
of cultural and literary endeavor in Jewish life both in the
Jewish Yishuv and in the Diaspora during the period of
his association with it (1933-39).

Besides editing the supplement, Sadan wrote many
of its columns, both anonymously and pseudenymousty,
including those devoted to coverage of literary developments
throughout the world. By virtue of his immense energy
and creative integrity, he turned the supplement into a
cultural and literary forum for veteran and fledgling writers
alike, unknown talent, immigrant and foreign writers, and
women. He was especially devoted to supporting the last

The second issue covered the history of the Kadoorie
Agricultural School and offered biographies of Theodor
Herz]l and Hayim Nachman Bialik. Issues that followed
featured Prof. Samuel Huge Bergman on "Economics
and Morality"; Yehuda Burla, the writer; poet Jacob .
Fichmann; Ilya Ehrenburg; Tel Aviv Mayor Isracl Rokach
and Jerusalem Deputy Mayor Daniel Auster discussing
their cities; pieces on Safed, the winery at Rishon Lezion, :
Kibbutz Merhavia and, in time, virtually every point of ©

interest in the country; a column on medicine in Israel; =

translations of English poetry; and extensive coverage
of intellectual, cultural, historic and diplomatic facets of :
Israeli and Jewish life. ] _

The magazine was a qualitative and uniquely nonpolitical
addition to the Hebrew press and attracted a loyal readership 7
whose subscriptions covered nearly the entire publishing -
cost.

of the Hebrew writers in Poland, who viewed him as their
patron.

Each issue was fresh, original and multifaceted, blending
the old and the new and conveying to the reader a sense
of immediacy and of involvement with Hebrew, Yiddish
and world cultural and literary life. Sadan’s eclecticism
was to remain a consistent trademark.

Davar, from its very first issue in June 1925, included
literary pieces in its contents and by September of its
first vear began issuing a literary supplement on weekends
and holidays. The newspaper’s founder and editor, Beil
Katznelson, was, simultaneously, the first editor of the
supplement, a role to which he gave the highest priority and
which was viewed-as the most prestigious. The very choice
of the modern Hebrew word for supplement — mussaf
— which may have been originated by Sadan himself,
is taken from the term for the traditional “additional"
prayer service on Sabbath and holidays, a reflection of the
near-religious reverence for Hebrew literature then.

Fiercely loyal to the paper, Sadan, as editor of the
supplement, jealously guarded its standards and its good
name, viewing any switch by a regular contributor to a




loorie
eador
lowed
OIMics
Jacob
okach
155ing
ezio,
nt of
srael;
erage
45 of

fitical
ership
ishing

their

nding
sense
ddish
icism

luded
i its
cends
Berl
f the
v and
hoice
ussaf
15eif,
onal”
f the

" the
good
to a

competing paper as an act of ideological betrayal and
personal injury. For example, when in 1934 poet Nathan
Alterman left Davar for Ha’aretz, Sadan made use of the
rhymed satiric genre popularized by Alterman to settle
sccounts with the "traitor” in a biting piece with allusions
to the Book of Job, titled "I Sit in Ashes."

However, with the passage of time, and especially with
the return of Alterman to Davar in 1943, where he was
to write the rhymed satiric column that was to become an
institution — "The Seventh Column" - the relationship

Qeasher No. 21, May 1997

between the two resumed and their mutual esteem was
enhanced, expressed in various published formats. Sadan

consistently lauded Alterman’s poetry, citing him after his
death as the successor to Hayim Nachman Bialik and as
one of the luminaries of Hebrew literature. Alterman, for
his part, commemorating Sadan’s 60th birthday in a rhymed
column in Davar in 1962, praising the "phenomenon" Dov
Sadan for his broad erudition, extensive gualitative output,
and the man he was — "a living landscape and at the
same time a nature preserve.”

"HASADEH" — AN AGRICULTURE MONTHLY THAT IS
ISRAEL’S SECOND-OLDEST PERIODICAL / Aharon Yatfe

The establishment in the late 19th century of agricultural
settlements in Palestine as a basis for Jewish immigration
was an idealistic plan that initially proved nearly
unworkable. The seitlers were largely untrained in
agriculture, and the few who had farmed in Eastern
Burope were unused to the arid climate, scant water
resources and unfamiliar type of soil. Their main source of
farming information came from neighboring Arab farmers.

The conquest of Palestine by the British at the end of
World War I, however, elicited hope that the socioeconomic
crisis brought on by the war, which resulted, inter alia, in
the collapse of many of the agricultural settlements, could
be overcome through economic, prefessional and human
rehabilitation. One of the methods implemented toward
this end was the systematic dissemination of agricultural
information and the intensification of research in this area
in order to raise the level of agriculture, increase yields,
and introduce innovations based on local and worldwide
research findings.

Convening in the country’s veteran Mikveh Yisrael
Agricultural School in May 1920, the Hapo’el Hatza’ir
(Young Worker) Party decided, at the initiative of Eliezer
Yaffe, Ya’akov Uri and Shlomo Zemah, to publish Hasadeh
{("The Field™), a monthly devoted to the mixed agricultural
farm, according to its subtitle (mixed farming was initially
widespread in Israel’s kibbutzim and moshavim). When, at

the close of that year, the Histadrut - General Federation
of Labor was founded, Hasadeh became its agricultural
organ.

The aim of the monthly was to inform farmers about the
results of ongoing agricultural research in local institutes
devoted to this field, as well as the results of extension
instruction, so that they could implement the latest methods.
Rescarch and innovations from abroad were also covered,
as were economic and political aspects of agriculture.

For a time, the formal of the magazine was simply
an eclectic anthology of articles. By the late 1940s, it
had acquired a definred departmental structure, beginming
with a "Field Crops" section, adding new departments in
response to changing needs. With the massive immigration
following the establishment of the State of Israel in 1948,
and the streaming of many of the newcomers to agriculture,
Hasadeh added a voweled instructional section for new
Hebrew readers. Later additions included departments on
agricultural economics, information and computer systems,
agricuitural legal updates and an Internet department.

The first editor of the magazine was Eliezer Yaffe
(1882-1944), father of the moshav movement. He was
soon succeeded by Shmuel David Yaffe, who filied the role
during 1921-58, followed by Yosef M. Margalit until 1996,
The magazine grew from a slim booklet to 100-120 pages
per issue in the mid-1970s and reached approximately 160

2ic




Qesher No. 21, May 1297

pages in the early 1990s. Since then, it has run 80-90
pages per issue.

With articles limited to a maximum of four pages each,
the need arose within a few years of the establishment of
Hasadeh to initiate a publishing operation for agriculture
books in order to provide more comperehensive coverage
of the field. This publishing venture functions side by side
with the magazine. Hasadeh also elicited spinoff periodicals:
Hasadeh Lano’ar ("The Field for Youth"), begun in 1948
and lasting 10 years; Teva Va’aretz ("Nature and Land"),
founded during the 1950s, cosponsored with the Society
for the Protection of Nature in Israel in the late 1960s, and
eventually taken over entirely by the SPNL; Meshek Ha’ofot
("Poultry Farm") and Gan Venof ("Garden and Landscape™);
and Mikhun Hakla’i ("Agricultural Mechanization," later
"Mechanization and Engineering for Agriculture") from
1957. Two English-language versions for international
distribution were attempted in 1989-90 and 1995-96, based

on advertisement revenue, but were discontinued.
Hasadeh remains a highly professional source for both
research and extension information in varied agricultura] °
branches. Israeli agricuitural research institutes, led by &
the Agricultural Research Authority and the Faculty of .
Agriculture of the Hebrew University (Rehovot), regularly @
publish research findings in it, as do Israel’s other :
universities, the Technion and the Weizmann Institute of :
Science. "

The shrinking of the agricultural community in Israel = -

has been reflected in a loss of readership and advertising,
while at the same time competition has developed in the
form of numerous periodicals, bulletins and newspaper -
columns devoted to agricultural instruction, along with a
wide range of seminars and demonstrations and instruction :
on the electronic media. Gone are the days when Hasadeh :
was practically the only source of information in this field. -
However, the magazine keeps modernizing, retaining the =
loyalty of thousands of subscribers.

A JOURNALIST ON THREE CONTINENTS:
MORRIS VINCHEVSKY’S CAREER IN RUSSIA, PRUSSIA,
ENGLAND, THE U.S. AND PALESTINE / Mussia Lipman

Morris Vinchevsky, born Lipa Benzion Novakhovichi in
Yanova, Lithuania, in 1836, was an early Jewish socialist
journalist and author who spent a lifetime expounding the
socialist cause, yet remained true to his Jewish roots.

He was exposed to Haskalah ("Enlightenment”) thinking
at a young age by his father’s Haskalah colleagues,
including Avraham Mapu, but was also given a traditional
heder education, followed by several years of study in a
Russian state school, where he excelled in Russian. At the
age of 14 he went to work at the Oriole branch of the
Feinberg Bank in Russia, remaining there for several years.
During this period he read the works of revolutionary
Russian writers and of Karl Marx and became a socialist,
influenced in particular by the German Jewish writer
Ludwig Berne.

Vinchevsky began writing for the Hebrew-language

22e

Hamagid in 1873, at the age of 17, later translating works .
from German and Russian into Hebrew when he relocated ;
to the bank’s main office in Kovno. :

In 1876, at age 20, he began contributing articles to
Aaron Lieberman’s pioneering Hebrew-language socialist
newspaper Ha’emet ("The Truth"). The following year |
he was transferred to the bank’s branch in Koenigsberg,
Prussia, where he came into contact with Jewish Haskalah
and socialist students associated with Ha’emet. The
newspaper, however, was shut down by the authorities :
and Lieberman was arrested, whereupon Vinchevsky began
writing for the Hebrew Hakol ("The Voice"), edited by
Michael Halevi Rodkinson, and for yet another Hebrew
socialist paper published by Rodkinson, Asefat Hakhamin
("Assembly of Sages”), dedicated to continuing the work
of the defunct Ha’emet. Vinchevsky edited this new paper




- both
aftural
:d by
Ity of
ularly
other
ate of

Israel
lising,
in the
spaper
vith a
uction
isadeh
field.
g the

WOTKS
cated

es 1o
cialist

year
sherg,
kalah

The
rities
began
d by
brew
ramin
work
paper

and wrote a good deal of its content pseudonymously,
also writing poetry that reflected his socialist ideas. His
writing was romantic in style, focused on a quest for
righteousness, brotherhood, an absence of exploitation, and
love of labor. With this, he emphasized his Jewishness
consistently, confessing in a conversation with Moses Leib
Lilienblum in 1877 that despite his love for all mankind,
he could not honestly say that "whether it was a Jew or
a non-Jew who was being hung made no difference to
him."

Asefat Hakhamim closed after eight issues in 1878
with the passage of anti-socialist legislation in Bismarck
Germany. At the same time, Licberman was arrested
in Vienna, and letters from Vinchevsky found in his
possession led to his arrest as well. Released through the
intercession of Feinberg, his employer, Vinchevsky was
expelled from Prussia to Denmark in 1879, spent time in
Paris, and reached England, where he submitted articles
and essays to Hakol and its Yiddish supplement, Kol
Ha’am, in Koenigsberg,

He soon became active in socialist circles in London,
where he worked as a bookkeeper at a bank, and was
a founder in 1884 of Der Poilisher Yiddel ("The Little
Polish Jew"), which he edited, later renamed Die Zukunft
("The Future"). In it he wrote editoriais, short stories,
essays, poetry, novels and translations pseudonymously. In
1885, friends funded the publishing of a booklet by him,
Yehee Or. Following the closure of Zukunft that year,
Vinchevsky began to write for Der Arbayter Fraynd ("The
Worker’s Friend"), as well as for English-language social-
democratic newspapers. Together with several colleagues,
he published a monthly in 1891-92, Die Fraye Velt ("The
Free World"), which contained many of his essays and
poems. He also began to publish a humorous dictionary;
contributed to Der Veker ("The Awakener"), published
by the Socialist Workers Organization; wrote Ha’alef-bet
Shel Tradeunionismus ("The ABC of a Trade Unjon™),
published by the Tailors, Machinemen and Pressers Union;
and transiated Ibsen’s Doll’s House into Yiddish.

in 1884 he moved to the U.S., where he continued
working as a bookkeeper while writing for the daily Abend
Blat ("Evening Paper"}, published by the weekly Arbeiter
Tsaytung. He edited the weekly Der Emes during 1895-96,
contributed to the Forward, and wrote for Sotsial-Demokrat.
Criticizing the approach of the Forward’s Abe Cahan, he
wrote for Die Warhayt ("The Truth"), edited by Louis

Qesher No. 21, May 1997

Miller, for a short while. In 1907 he became editor of Die
Zukunft (until 1909), publishing portions of his memoirs
in it. He also contributed to Die Nye Vet ("The New
World™).

In 1912 he met with Jacob Zerubavel, an editor of
the Palestine-based socialist Ha-ahdut ("Unity") who was
visiting the U.S., and at the latter’s request wrote an
open letter to the paper highlighting his deeply felt
Jewish identity and his longing to speak in Hebrew to
Hebrew workers. Ha’ahdut later published segments from
Vinchevsky’s 1885 Yehee Or in which he anticipates the
emergence of a pioneering role on the part of the Jewish
people, as well as translations into Hebrew by the writer
Joseph Hayim Brenner of Vinchevsky’s credo that had
appeared in Nye Lebn ("New Life") in 1911.

Vinchevsky was sharply criticized by at least one
colleague, Kalman Marmor, for being a socialist who was
in the process of becoming a Zionist. Deeply affected by
the BalHour Declaration (1917), he became associated with
various Zionist bodies, wrote several pro-Zionist articles
in Forward under the heading "Die Yidishe Haym" ("The
Jewish Home"), traveled to London as a representative
of the American Jewish Congress (despite the fact that
the Jewish Socialist Federation, in which he was active,
delegitimized the Congress), and served as a member of
the Jewish Commission from the U.S. (together with Louis
Marshall and Nachman Syrkin) to the Peace Conference
in Paris. He was stired by the Jewish Legion, by
Chaim Weizmann, and by the notion of productive Jewish
pioneers in Palestine. Colleagues claimed that he had
"strayed temporarily from the proletarian path."

In 1924, Vinchevsky, by then known as the "grandfather”
of Jewish socialism, was invited to the Soviet Union and
was even granted a pension there. Hebrew-speaking Russian
Jewish socialists who encountered him were moved to
hear him address them in Hebrew (which by then was
forbidden in the Soviet Union), evoking memories of a
time when socialism was preached in Hebrew.

His continuous identification with the Hebrew language,
Hebrew literature and the Jewish heritage was manifested
in the many articles he wrote in Hebrew throughout his life
for such periodicals as Havazelet, Hahozeh, Hayom, Lu’ah
Ahi’avar, Hamodi’a Lehodashim, Ha’olam and Hatoren.

Vinchevsky died in the U.S. at age 77 in 1932, penniless,
having long since cut his ties with socialist groups. His
papers were conveyed to the Labor Archive in Tel Aviv,

23e




Qesher No. 21, May 1897

THE RISE AND FALL OF "HERUT" / Ahuva Botser

On 23 July 1948, following the establishment of the State
of Israel, the Herut political movement, a continuum of
the underground Etzel (acronym for Irgun Zva’i Leumi, or
"National Military Organization"), launched a newspaper
titied Herut ("Freedom™). Initially, it consisted of a series
of small pamphlets containing articles by Etzel members
who had just emerged from the underground, becoming a
full-fiedged daily on October 3, 1948, with the subtitle:
"For the Wholeness of the Homeland — For the Ingathering
of the Exiles — For Social Justice — For the Freedom of
Man."

At first, Herut competed with the older Hamashkif ("The
Observer”), sponsored by the Revisionist movement, with
both papers advocating similar nationalistic positions, until
Hamashkif closed in May 1949. Another competitor was the
Liberal Party’s Haboker ("The Morning"), which was also
rightist. This paper provided the services of its printing
press to Herut, but press workers sometimes initiated
breakdowns to delay the distribution of the competing
Herut, and press time was fixed earlier than for other
papers, which put Heruf at a disadvantage.

Herut's goal was to familiarize the public with the names
and views of the heretofore mysterious Etzel leaders in
light of the forthcoming first elections to the Knesset.
Members of its staff had had experience in producing the
underground Herut, printed in wall-poster format, and Etzel
activists had briefly published a paper under the same title
in besieged Jerusalem. In 1948, however, the aim was to
establish a major daily that would have a serious impact
on the Israeli press and would appeal to the public as a
whole, not only to Herut Party members.

During that period, the Israeli public was intenseley
preoccupied with politics, and the paper atiracted an
array of eager journalists and ideologists of the right.
The Initiators of the paper included Dr. Jacob Rubin
and Dr. Yohanan Bader. David Grosshard, a former Etzel
commander, became chairman of its board. Part of the
new staff moved over from Hamashkif, while others
were Revisionist journalists who had been associated
with nonparty newspapers, including Shalom Rosenfeld, a
founder and editor of Ma’ariv, who was brought in by
Bader to assist in establishing the paper during its first
months and who contributed a regular column. Friday’s

columns were written by prominent Herut ideologists and
supporters such as Menahem Begin, Abba Ahimeir, Bader,
Dr. Yehoshua Heschel Yeivin and Ya’akov Meridor.

The first issue contained articles by the most prominent
leaders and supporters of the Herut movement, including
Begin, Bader, Meridor and Arthur Koestler. An editorial on
page one surveyed Herufs origins as an underground organ,
pointing out with irony that before the establishment of
the state, it had been illegal but free of British censorship,
while in its present form it was published legally but could
not be termed a free newspaper, as it was obliged to submit
to Israeli censorship. No paper, the editorial asserted, could
call itself free so long as it was subjected to censorship
of any form. Herut would nevertheless remain true to its
political principles, even in the face of proliferating "white
sections” {created by deleted text, the work of the censor).
These. principles consisted of the whole (i.c., greater)
homeland, the integral link between the homeland and the
ingathering of exiles, and the equally close link between
social justice and the freedom of man. An editorial column
on page two voiced the paper’s commitment to freedom
of expression, which would be reflected in the publishing
of varying points of view.

The paper was received enthusiastically, with some
20,000 copies sold the first day. Making good on its
promise to present opposing points of view, it published
columns by leftists alongside those of rightists, confident
that it would npot lose the support of its followers and
hoping thereby that it would attract a broad readership.
Political news reportage was unbiased. The goal was to be
able to finance the paper through sales and advertising, not
through party funding. However, the initial enthusiasm soon
waned as the readership dropped to approximately 8000,
and later 5,000 —~ all Herut supporters. Simultaneously, the
columns expressing opp"ﬂsing views shrank and eventually
disappeared. Writers and staff members left to return to, or
join, other papers, which lowered the morale of those who
remained. Salaries and employment conditions were poor,
and only their ideological commitment kept the remaining
staff at their jobs.

Like the other party newspapers, Herut became a
subsidized paper, constituting a major drain on the Herut

-of

&(
Sf
pi
cC
of
of
of

CcC



ts and
Bader,

ninent
luding
ial on
organ,
nt of
rship,
could
ubmit
could
rship
to its
"white
HEGR
reater)
1d the
tween
Humn
edom
ishing

some
n its
lished
fident
s and
rship.
to be
2, Not
soon
000,
y, the
ually
0, Or
who
poor,
ining

e a
erut

party’s finances virtually from the start. Advertising was
inadequate, with most of it emanating from the goodwill,
or the sense of obligation, of sympathizers. Following
the elections of 1961, Menahem Begin, head of the
movement, personally initiated a concerted campaign to
increase subscriptions to the paper within the movement,
which indeed produced encouraging results. They were,
however, short-lived.

The newspaper closed at the end of 1963, after 17 years
of publication, largely due to an absence of financing.
Other exacerbating factors were parly pressure on the
editors to fill the paper with a large proportion of party
speeches and party news items; the unwillingness of the
party leaders, and especially its members of Knesset, to
convey inside information to the paper (with the exception
of Begin and Bader, they preferred being interviewed by
other, more widely read, papers); and the rapid evolution
of the paper into a purely party organ, in contravention of
its original manifesto. A possible additional factor in the
context of that highly politicized period of Israeli history

Qesher No. 21, May 1997

was the unwillingness of all but stalwart supporters of
the movement to be seen reading the paper of the hated
opposition party. More broadly, the heyday of the party
newspaper in Israel was on the wane from the end of the
1950s, as the public was no longer interested in this type
of press.

Despite its constant struggle for existence, however,
Herut managed to nurture a new generation of journalists
by establishing Herut Lano’ar ("Youth Herut") as a kind
of training school for writers who were later to become
prominent, including Eytan Haber, Dan Margalit and Sarah
Frankel.

With the merger of the Herut and the Liberal Parties
into the new Gahal Party in 1965, a decision was made
to merge both parties’ dailies as well, in the hope that
the pooled resources would result in the emergence of a
single robust newspaper. The new daily that was created,
Hayom ("The Day"), appeared early in 1966, shortly after
the closure of its predecessors,

25e




1997 '8N ,21 "ON YO

DMANT

DMNya” B0 AN LAUTIRY RUPDTIPRR (0D IR ‘BN
L1979 YR (D) L193971823 LINRTD TR

JSPIINIB0TTT DTSR Y YRenn

uw W DAt nMayn nxmab 3TmE 5T (18 R
PIRCED poonR LSRN oy v nrmonTn

N7 oORWUINTIT R mTn PN s RPN
T

L2MRTPR DTN Ny neey Ainn RN DT BTIR

TOIIWRALTHUWIRCIT AT P Tabn onst TR

e mavn
axhn b pon mEwh et I et ow

DWOIITIR MDY TS MG DM sIm TAWIR

AR

Ipn? ponm MRy bt mann wra e obw
72MYRT FTOTHH 2UIR BN DWOITHRR DY BTNEE nuIny, ':;
L1980°1974 ,WRIT MY

mnny®  IEIn o2WRYI NPT PoT WRY i
2R MDY DO NE RUTY  NMAvT wonaINg
(0T DY bY) e YD Yo by teon

UDI SUIREDT YYY O NIMYS AR IR ORDNY 03 g
198872

STTIT O OTIIR0N DTIwRnRY T2 X PP YT T
NDIE UHRW P a0 L8 T NUTONAIIR

SRPUDL PPNV 1M DTN ATWRNY Y cys e am
N

APIN oyIsb VAR L NTepnYy axw coerbs amm 1
PR DUTDIIR

CONTRIBUTORS TO THIS ISSUE

Shalom Rosenfeld: Head of Journalism Studies Program
and the Institute for Research of the Jewish Press, Tel Aviv
University; a founder of Ma’ariv and its editor in chief,
1974-80.

Rafi Mann: News desk chief, Ma’ariv; lecturer in
journalism, Hebrew University of Jerusalem and Koteret
Schoo] of Communications; co-author, Army Radio all the
Time (1991, Hebrew).

Ya’akov Rabi: Late journalist and author; staff member,
Al Hamishmar; died in 1988.

Dr. Gideon Kouts: Senpior lecturer in Jewish media and
history, University of Paris 8; Kol Yisrael correspondent in
France.

Dr. Yaron Katz: Eecturer in mass communications, Center
for Technological Education, Holon.

Dr. Menahem Blondheim: Lecturer in communications,
Political Science Department, Bar-llan University.

151

Prof. Marian Fuks: University of Warsaw; author, The
Jewish Press in Warsaw, 1823-71939 (1979, Warsaw, Polish),

Daniel Mueller: University of Dortmund, Germany.

Etti Paz: Teacher, Unit for the Teaching of Hebrew,
and master degree candidate in Jewish history, Tel Aviv
University.

Akiva Zimmerman: Researcher of Jewish heritage, religion
and liturgy.

Prof. Nurit Govrin: Department of Hebrew Literature, Tel
Aviv University.

Aharon Yaffe: Research student, Geography Department,
Hebrew University of Jerusalem.

Mussis Lipman: Former chief archivist, Lavon Institute,
Tel Aviv.

Ahuva Botser: Graduate, Journalism Studies Program, Tel
Aviv University.




