Journa! of Media and Communications History in Israel and the Jewish World
The Andrea and Charles Bronfman Institute for the Study of Jewish Press and Communications at Tel Aviv University

Tel Aviv University, P.O.B. 39040 Ramat Aviv, Tel Aviv 69978, Israel; Tel. 972-3-6408665; Email: presstau(@tauex.ta.ac.il

htip:/fwww.tan.ac.il/humanities/bronfman

Head of The Institute and Managing Editor of Kesher: Prof. Yaacov Shavit
Founder of The Institute: Shalom Rosenfeld
First Editor of Kesher: Dr, Mordecal Naor

\ :
No. 43, Summer 2012 CONTENTS
Editor Editorial / Yaacov Shavit 2
Prof. Gideon Kouts Inside Kesher 43 / Gideon Kouts 3
£ditorial Board Kesher-The Begining: The 25" Anniversary 1987-2012 / Mordechai Naor 4
Prof. Yaacov Shavit,
Prof. Yosef Gorny, Prof. Dan Caspi, Media and Social Protest 6
Dr. Mordecai Naor, Dr. Orly Tsarfaty, | The Protest Passes, the Criticism Remains: Protest and Criticism of the
Dr. Baruch Leshem, Dr. Uzi Elyada Media and in the Media / Dan Caspi 7
. . . ? / 1 HELS 44
Editorial Assistant Old or New Tllle Media Chﬁseq by the israt.eu Tent Protest
Movement / Amir Hetsroni and Hita Lowenstein 13
Datha Bareket
The Cottage Cheese Boyeott: “Internet Logic” Meets
Hebrew Copy Editor “Media Logic” / David Levin 23
Herzlia Ffrati Daphne’s Laurels: Media Representations of a Social Protest Leader in
. the Israeli Online Press / Dalia Liran-Alper and Orly Tsarfaty 29
Proofreading . g .
Herzlia Efrati The Communication Strategies of the First Hebrew Socialists
in Europe / Gideon Kouts 40
English Section The Austerity Period: “Mobilized Press” in Support of the
Yuval Lieblich Citizens’ Protest / Rafi Mann 47
e e e The Social Reaction to the Wadi Salib Riots (1959) / Ada Yurman 39
Graphic Editors (19%9)
Michal Semo-Koveiz The Wadi Salib Events and the Reflection of Ethnic Differences in Israel:
and Yael Bieber Maariv Correspondents Reporting, July-August 1959 / Tal Strasman-Shapira 60
. From lcenoclasm to Zionism: The Polish Language Mapam Party
Cover Design Periodical Od Newa , 1958-1965 / Elzbieta Kossevska 74
Michal Semo-Koveiz . . - :
tehal Semo-fovets Entertainment as Social Activism / Matan Aharon &7
Cover iliustration “Cruising” between the Lines: A Discourse of Oppression, Danger and
Judith Byal Intimacy in the Israeli Gay Press/ Yoav Kanyas 160
Print About Money: “Banknotes” for Socio-Political and Commercial
Alpha Propaganda /Haim Grossman 114
Bikurei Toelet: The Benefit, True Knowledge and Aesthetic
Pleasure Emanating from this Publication / Moshe Pelli 119
A Tale of an Unborn Law: How was an Israeli Regional Radio Autherity
Almost Established? / Yehiel Limor, Tzipi Israeli 128
Annual Subscriptions: The Dove on Official Israeli Independence Day Posters / Avivit Agam Dal: 142
2 issues a year The Coatributors to This Issue 14e
USA:$45 ; R.O.W: €40 s 154
Please contact us by mail: Book Reviews
presstau(@tauex.tau.ac.if Research Reports 150




Kesher No. 43, Summer 2012

EDITORIAL
Yaacov Shavit

About two decades ago, I published my review of Kesher
issues (10-14) from the years 1991-93. Under the critic’s
kat I commented that Kesher presented “a solid selection of
observations of past and present journalism.” I also noted that
the relationship between the press and the field of historical
research has two main facets. On the one hand, historians
consider the press as a vast, almost singular, treasure that may
inform them about cultures and societies. On the other hand,
however, newspapers and periodicals have their own fascinating
history that reflecis the ongoing changes in cultures and societies.

Nowadays, under the hat of the Head of the Institate for
Jewish Press Research, when I look back at the history of
Kesher so far, Thave no doubt that it continues to serve its cause
successfully. Kesher has thereby become a leading platform that
features studies and knowledge regarding the history of Jewish
journalism since its early days in the 17" Century in: general,
and the press in Eretz lsrael in particular. It also provides keen
analyses of press coverage, of the press’s impact on ongoing
events and phenomena, and on the way the public views such

INSIDE KESHER 43

subjects.

Kesher embarked on its journey and pioneered the
transformation of journalism history and research into a
significant academic discipline, which may be relevant not only
to media scholars or journakisis bul also to the general public.
The forty three issues published to this day demonstrate that
Kesher has becorne a main pillar in the field of media research
n Israel and the Jewish world.

Two dedicated editors should be credited for this achievement:
Kesher’s founder and former editor Mordechai Naor and its
recent editor Gideon Kouts,

When | wrote my review, the Institute for Jewish Press
Research was still “under construction”. Today, however, we
celebrate 27 years of fruitful activity with Kesher being its
main achievernent. All we have to wish for nowadays is that
Kesher will continue to be published on a regular basts and as
such, Immensely contribute to the study of a field which has
become such an integral part of our lives.

ON PROTEST AND ITS COMMUNICATION: BETWEEN NEW AND OLD

Gideon Kouts

25 years are just a mere quarter of a century, but this short
period may become a landmark in a periodical’s history, which
demonstrates its perseverance. Kesher has tried to appear
regularly since May 1987, when it was first edited by Mordechai
Naor (who tells his story in the next page) and succeeded

in its effort except for a short hiatus in the activities of this
Institute, its publisher. Such perseverance reflects a need for
such publication, today maybe even more than ever, while in
the crossroads between “old” and “new” media that commpete
fervently to participate in the life of the society and to express

Kesher, a scholarly jounal devoted Lo the history of the press and media in the Jewish world and in Tsracl, is published twice
yearly by the Andrea and Charles Bronfiman Institute for the Study of Jewish Press and Communications at Tel Aviv University.
Kesher seeks to publish original research articles and academic reviews on all subjects relating to the history, endeavors, and
influence of Jewish media and media people, from a mullidisciplinary perspective. All articles are peer reviewed blindly
by experls, members of the Journal’s Advisory Board and, il necessary, externally. Articles should be submitted in Word to
presstau(@tauex.tan.ac.il. A reply wilt be given within three months. Articles should not usually exceed 8,000 words. The
bibliography and notes should appear at the end of the article. Citations should foliow the conventions of your discipline.

The editorial board invites reviews of new books in the journal’s areas of interest and proposes such reviews itself, Kesher
also publishes a list of recently approved doctoral dissertations and master’s theses along with abstracts of no more than 250
words in fength (for master’s theses) and 500 words in length (for doctoral dissertations).

2¢




the ongoing tides of history. So in this 1ssue of Kesher we shall
deal with such “recent history” from a media perspective: how
0 communicate a protest?

This spring’s warm tidings bring about the harbingers of social
protests that invaded our streets and town squares last summer.
The balance between the potitical camps represented in our
parliamen tend to bring about such forms of public expression
which may not be directly influenced by the recent “Arab
Spring” waves or the international movement of “/ndignados”.
Anew protest may reflect a new character, Yet notwithstanding
the short time that elapsed since the 2011 “Tent Protest”, this
issue of Kesher is racing to the vanguard Lo discuss in depth
the protest’s mediation aspects and compare it with other social
upheavals throughout Israeli and Jewish history.

Pan Caspi opens the “Media and Social Protest” section
and explores the impact of social protests on the media and its
contribuiion to the media’s self criticism or rather, the criticism
leveled at other media. And according to Caspi, protests pass but
the criticism remains. Amir Hetsroni and Hifa Lowenstein’s study
was conducted in the “Tent compounds™ and their survey dealt
with the central issue that puzzles scholars of the media aspect
of recent protest movemenis: the comparative roles of “new”
versus “old” media, conventional and virtual. These authors
conclude that in spite of the accepted views, the main information
sources employed by the prolesters were conventional. David
Levin, who dealt with the wave of “Cottage Cheese Protests”
triggered by online social media, found that the transition to
actual protest activity in the streets necessitated the use of
“o0ld” media and a corresponding adaptation of messages to
it. Orly Tzarfaty and Dalia Liran discuss the “framing” of
the protest leader Dafni Lief’s image throughout the various
online media and the choice of particular parameters reserved
for women leaders.

We then embark on a journey into the media roots of Hebrew-
Israeli protest. Gideon Kouts presents the media strategy of
the first Hebrew speaking Socialists in 1870’s Furope and
their attempts to publish independent periodicals and infiltrate
existing papers. Rafi Mann restores the glory of the so called
“mobilized press” of the early 1950’s austerity period, and
proves that it nevertheless has aptly represented the social
resistance against this government policy. The 1959 Wadi Salib

Kesher No. 43, Summer 2012

events are considered as the classical case of Israeli social
protest history. Ada Yurman reviews and analyzes the social
responses, including media responses, to this ethno-social revolt,
and differentiates “established” from alternative viewpoints.
Tal Strasman-Shapira focuses on the coverage of these events
and the social issues in the daily Maariv, She also deals with
change that occurred in the character of such coverage, and
interviews several reporters who covered these events ,and
who are still living among us today. Elzbieta Kossevska tells
the story of Od Nowa, a journal of Jewish-Polish immigrant
socialists published by the Mapam party in the years 195%-
1965. Od Nowa focused on social issues. Several prominent
Jjournalists in the Hebrew press have embarked on their careers
as Od Nowa writers. Matan Aharoni raises the question of the
“entertainment” value required for the production of social
activism themed programs in the “old” commercial media
channels and analyzes a popular TV program “What Would
You Have Done?” anchored by the joumalist Chaim Hecht,
Among the protesters were also minorities oppressed for their
sexual preferences for many years, Yoav Kanyas demonsirates
“threats and oppression” and “intimacy™ trends in a first ever
discourse analysis of the Israeli Gay and Lesbian press, And what
befits a discussion of social protest better than a presentation of
“currency” handbills used for social, political and commercial
propaganda? Chaim Grossman tackles this in his unique way
and presents his compelling visual demonstration. We shalt
continue the discussion of this theme in our next issue.

But we added to our recent several other subjects. Moshe Pelli
continues his menumental project and adds another chapter to
his history of the European Haskala press before the middle of
19%* Century and features the Bikurei Toe 'let periodical. Yechief
Limor an(i T11p1 If,me!z tell the untold story of a government
broadeas v tor focal radio that was eventually never
established. And as an Independence Day celebration, Avivit
Agam-Dali presents and analyses the image of the Dove featured
on a great variety of formal posters and symbols produced for
our aiional holiday celebrations.

As always, our regular columns and sections are still with us,
and we cordially expect to meet our readers and contributors
next winter.

3e



Kesher Ne. 43, Summer 2012

English Abstracts of Hebrew Articles

KESHER-THE BEGINNING: THE 25TH ANNIVERSARY 1987-2012 /

Mordechai Naor

T was privileged to witness the birth of several newspapers
and periodicals and accompany them a few or many years later.
Kesher was one of these periodicals, and while reminiscing
about its beginnings 1 return to late 1986. At that time, Tel
Aviv University sought to establish a school or department for
journalism studies and research. This was not the first attempt
to establish it, but this time one of the leaders of the pack was
in charge: the great Shalom Rosenfeld who retired several years
earlier from the position of Maariv Editor and was awarded
the 1srael Prize for Journalism.

Al first, and with the assistance of the seasoned academic
Yardena Bar Orian, Rosenfeld established the program for
journalism studies that enrotled dozens of students- professional
journalists and others who wished to learn the profession. [t was
a single vear certificale program. Not a few of these students
have been already employed in the press media. Others joined
in upon graduation.

Shalom had a dream: to develop this program into an Institute,
perhaps a leading research center for Jewish and Israeli press. To
this end he labored and lobbied in the campus. And eventually,
he received the blessing of two university vectors: Prof. Yoram
Dienstein and then, Prof. ltamar Rabinowitz. He undertook
upon himself the entire administrative burden of a fledgling
research institute and also embarked on fundraising tours in
israel and abroad. According to informal campus rumors, more
than a million dollars donated by individuals and foundations
were collected in to two years of efforts by a special foundation
dedicated to the realization of this dream.

The publication of a scientific periodical for media research
was also a part of this quest. As a lecturer in the program for
Journalism studies, a seasoned periodical and newspaper editor
and an experienced radio station manager (The IDF radio channel
Galey Tzahal), Rosenfeld thought I was qualified o join this
adventure. One of these days he summoned me to his tiny
office in the ground floor of the Gilman Humanities building
and asked whether I could join him as editor and publisher in
chief of a new periodical entirely dedicated to media issues
with an emphasis on Jewish media in general and Israeli press
in particular.

1 consented and during the following months we planned the
first issue of Kesher. This name seemed natural and commonsense

de

10 us, because what other Hebrew word may fit it better? Someone
tried to discourage us by telling that there has been once a Tel
Aviv taxi station named Kesher. But Shalom, who was an
assertive, decisive person, said: “Kesher is a beautiful name.
It is short and succinct. This is our name.”

At next, we pondered and weighed several possibilities about
our periodical’s character. According to the strict academic
standards we were supposed to take the paved road and the
rigorous approach of typical scientific periodicals. We felt this
was wrong and that we should find the proper balance between
academic theory and journalistic praxis. As an example, we
had to decide whether Kesher should print journalists’ memoirs
along with academic studies and reviews of publications? And
what should be decided about photographs and illustrations?
Several scholars resisted the inclusion of pictorial content and
supposed that we should feature documents and texts only.

As head of the Journatism Studies program, Shalom Rosenfeld
functioned as publisher and Editor-in-Chief of Kesher. 1 tackled
the practical editing tasks. We both began our search for potential
“victims” who might agree to wrile or may let us publish
unpublished chapters of their studies that may be appropriate.
We found, for instance, Elyakim Rubinstein, recently a Supreme
Court judge, who served as Chief Government Secretary at 1987.
We were aware that Rubinsiein has embarked on his doctoral
dissertation about the attitude of the Jewish “Yishuv” leadership
10 the Arab issue during the British Mandate. A chapter in his
work was dedicated to the press and also referred to the atternpt
to publish a Zionist Arabic language daily during the 1920’s '
and 30’s under the auspices of the Zionist establishment. Due
1o his public activities, Rubinstein stopped writing his study.
He assented to our request and permitted us to publish this
chapter, so we had an opening chapter.

We contacted several other acquaintances, such as Dr.
Menucha Gilbo’a, Dr. Gideon Kouts and the journalist Zvi Lavi
who wrote an academic paper about the Editors’ Comumittee
and agreed to expand it for our sake. Dr. Gilbea contributed
the opening article of our first issue: “The Hebrew Press-The
Early Days™ and Dr. Kouts discovered the “The Lebanan File”
in the French home office, a document which shed a new light
on the journalistic activities of Yechiel Brill in Paris during
the 1860’s. Brill had published Ha-Lebanon, the first Eretz




Israel Hebrew newspaper, in Paris (and elsewhere). But its
publication continued over two decades in exile in several
other Buropean cities.

Journalists such as Aharon Even-Chen, Gabriel Tzifroni
and Shiomo Shva contributed o the first issue articles about
forgotten newspapers such as Doar Ha-Yom and Dror {(which
was printed in Latinized Hebrew) that were edited by ftamar
Ben-Avi, and about the earty days of cartoons in Freiz Israel.

In addition to my role as Editor, I contributed two articles
about “security” issues to the first issue of Kesher. The first told
the story of Esknav, the most widely read underground paper
of the 1940’5 that was distributed among many thousands of
Haganah members and was appartently the only underground
paper ever read by paying subscribers, Another short article
revealed the concealed details of a 1949 plan (o publish an
IDF daily.

In addition we featured some Jewish papers and periodicals
published around the world, and told the tale of the Yiddish
American monthly Der Zukunfi that was published in New
York City since 1892 and was still around in 1987. The author
of this article was Dr. Israel Chaim Biletsky.

A fascinating story was written by the Journalist Rahamim
Elazar, an immigrant from Ethiopia who studied in our journalism
program. Elazar featured “five journalistic letters™ written by
Ethiopian Jewry scholar Dr. Jacob Noah Feitlowitz in the early
20% Century and explained the circumstances in which they
were written and published.

The first issue included a dozen of studies and articles along
with several short items printed in the section “Me-Et Le-
E(” (from time to time) about press and journalism in Israel
and abroad. One of these arlicles described the history of the
oldest Jewish paper published-the Jewish Chronicle, which is
published intermittently since 1841 in Loudos. We also told
the tale of Ha-Hayil, an enlisted and uniformed newspaper that
accompanied Jewish Eretz Israeli volunteers during their WW2
service in the British army. In the heydays of the Jewish Yishuv’s
struggle against the British mandate, this paper voiced such
protests against the government that financed its publication. ..

Shalom Rosenfeld opened this issue with words of introduction
that have become a Kesher tradition as years passed: a brilliant
essay about a media related issue. In the first issue it dealt with
the unique relationship between the People of Israel and the
printed word. Rosenfeld noted; “It may be that we brought this
legacy with us from Mt. Sinai where our forebears saw Moses...
In the mouth of a Jew ‘in black and white’ is not a cliché or
literary phrase. It is taken for what it is-an incontrovertible
fact. The people- of- the -book are also the people-of —the-

Kesher No. 43, Summer 2012

newspaper,” he wrote.

Two other traditions began with the first issue. The cover of
cach issue was printed in color and featured either a portrait
of a known journalist or editor, or an image which relates to
a notable media event. All issues present English abstracts of
the articles featured inside.

The release of the first issue published and distributed in
May 1987 was cheered on in and out of our campus. And then
we stood to the real challenge- the publication of the second
issue. It has always been much easier to publish a gala issue
which rides the wave of excitement, than to enter the mundane
everyday process of the second issue,

But the task was much easier than we thought, because
our periodical’s design and of course, the contents, served.as
the best imaginable advertisement and led many prospective
contributors to our foid. The scope of our interests expanded:
which was the first Jewish newspaper? Was it the Gazerte
or the Courant (both appeared in 17% Century Amsterdam)?
Who shouid watch the watchdogs? Nahum Sokolow and the
“official function” of the Hebrew press; A Jewish journalist and
Hitler’s putsch. Passages from the history of unionization among
Journalists development in Eretz Israel 1933-36; The Jewish
press in Vilna; The first periodical by Hojocaust survivors in
Germany; The Jewish press in Hungary; I Passa Tiempo: A
Ladino Humoristic paper: Israel- a Zionist journal in Cairo,
and many other subjects.

We also covered the fiery debate between two papers thought
as coniroversial at their time: the radical rightist Hazit Ha'am
and its leftist radical opponent Kol Ha 'am. We discussed a
fascinating media phenomenon: “a one man paper” wriiten
and cdited by one individual. We featured two such personal
periodicals published by the poets Itzik Manger and Uri
Zvi Greenberg, Upon the release of our second issue, it was
reviewed by Maariv 5 Gabriel Strassman who wrote: “You do”
not need to be gifted in history or Judaism in order to enjoy this
breathtaking, fascinating variety of articles about generations
of Jewish journalists and their works (“Kesher, A Periodical
about Periodicals”, Maariv, 27/11/1987).

Kesher has since become a leading media periodical. Two
issues were regularly published every year. As years passed,
Kesher has published numerous scholarly siudies, articles,
Joumnalists” memoirs and book reviews. Several issues were
dedicated to single topics such as the economic basis of
newspaper publication. Some space was also dedicated to
a disheartening issue: the demise of papers that disappeared
as we watched: Hadashot (closed in 1993, 4! Ha-Mishmar
{1995), Davar (1996} among others.

S¢




Kesher No, 43, Summer 2012

I retired from my activities at Kesher in 2003, with the
33 issue. Kesher was not published for several years. But
nowadays it has started anew under the guiding hand of a new
editor, Prof. Gideon Kouts, and is still going strong to this day.

The Heads of the Institute for journalism research (known

today as the Bronfman Institute for Jewish Press and Media
Research) have also played a key role in the history of Kesher:
the founder Shalom Rosenfeld ZL and his successors Prof.
Michael Keren, Prof. Yosef Gorny and today, Prof. Yaacov
Shavit.

KESHER FRONT PAGE
MEDIA AND SOCIAL PROTEST

THE PROTEST PASSES, THE CRITICISM REMAINS: PROTEST AND
CRITICISM OF THE MEDIA AND IN THE MEDIA / Dan Caspi

Despite the significant role of media coverage in the 2011
summer social protests, it seems that the media suppressed

protests turned against it, particularly regarding the issue of

media centralization. This article examines the difference
between the suppressed coverage of protest activilies and
the generous coverage of negative criticism leveled against
the media. To this end, we propose that one should initially
distinguish between positive and negative criticism of the

media and journalistic practices. On the most past, the media
chooses to feature criticism that praises its actions despite of its
seemingly negative facets when such criticism may bolster the
media’s power and contribute to its influential status. Howevesr,
any criticism that might mar the media’s image as an influence
generator is most kikely to be suppressed and go uncovered.
Due to similar reasons, protests against media centralization
could never properly resound.

OLD OR NEW? THE MEDIA CHOSEN BY THE ISRAELI “TENT
PROTEST” MOVEMENT /Amir Hetsroni and Hila Lowenstein

This study is based on a survey {N=142) conducted face o
face with individuals at the Israeli social protest movemnent’s Tel
Aviv Rothschild Boulevard tent compound during the summer
of 2011, in order to determine the type of media that provided
information to the protestors, and detect potential differences
in the commitment and activities of protestors who chose “old”
media and interpersonal commumication and those who used
online social networks. Authors” findings demonstrate that despite
the notion that this protest was conceived and developed in online
social networks, the protestors’ main sources of information
were rather traditional. In addition, protestors (about a third

of the surveyed group) who relied on Internet social networks
were significantly more involved in activism, and were more
supportive of the protest movements’ causes (although the
last trend was not as statistically significant). Only 5% of the
respondents, however, relied on interpersonal communication
as a source of information. Among the control variables, which
impact on activism and involvement was evaluated, it was
found that socio-demographic background and religiosity of
individuals did not consistently affect their involvement or
activism, but a socialist worldview was significantly related
to both of these variables.

THE COTTAGE CHEESE BOYCOTT: “INTERNET LOGIC” MEETS “MEDIA

LOGIC” / David Levin

The potitical roles and the impact of the Iniernet in general
and particularly, of social media applications, is a key subject
thoroughly studied and reported in the research literature in
the last three years. Many scholars do not hesitate to proclaim

6c

a revolutionary transformation in the ability to tap the public
agends and reach decision -making bubs, The Isracli consumers’
protest deemed “the cotlage cheese boycott” may thereby be
viewed as an appropriate test case through which we may gauge




the Internet’s power in comparison to older mass communication

media considered as the traditional platform for public agenda

formulation.

This analysis, which is based on 140 news items published
by two lsraeli online newspapers- The Marker and Y-net- that
endorsed this protest and covered its events vigorously, examined
two dimensions: {1} the compared contents of online messages
and printed media messages; (2) the tmpact of both messages
on the public agenda.

This analysis utilized both quantitative and gualitative
methods and has led to the following conclusions:

a) Due to the typical “media logic” of older media (3.e. news
value, media availability patterns) we found essential
differences between online and printed media messages.

b) Politically and economically motivated movers and shakers
participated in the formulation of media messages in order
to promote their agendas and interests. They sought fo
portray protestors as voiceless, emotional and disadvantaged
individuals who lived in poverty, in need of assistance and

Kesher No. 43, Summer 2012

representation. Due to this fixed mythological image, protest
organizers lost media visibility and have become weaker
participants in the relevant rational discourse.

¢} The public discourse that emerged in the wake of this protest
hinged on the most part on rehashed and processed messages.
This was demonstrated by: (1} that prolesiers themselves
did not define the beginning and ending of their activity or
the way it was to be ended; (2} that the discourse related
to Coitage cheese and dairy products only; (3) Protesters
did not partake in relevant politico-economic decisions.
This analysis therefore reflects the ongoing prominence
of older media and their ceniral role in the formulation of
Isracli public agenda. 1t exemplifies the sheer ability of
powerful and organized actors that tend to dominate media
coverage and the contribution of journalists and editois
who safeguard the established social order. According to
the current analysis, the Infernet’s revolutionary potential
should be reevaluated and seen in a different light.

DAPHNE’S LAURELS: MEDIA REPRESENTATIONS OF A SOCIAL
PROTEST LEADER IN THE ISRAELI ONLINE PRESS / Dalia Liran-

Alper and Orly Tsarfaty

The popular social protest campaign of summer 2011 is
portrayed as a constitutive event in the history of Israeli protest,
This protest was characterized by two salient features: on the one
hand, fhe protest movement belonged to the younger generations
and was led by students who were the most prominent activists
and used the most innovative media; on the other hand, the
invoivement of women aclivists who also fervently led this
profest, was ouistanding,

This article focuses on the media framing of protest leader
Daphne Lief. It exposes the media framing paradigms used
by the press along with typical framing patterns used in the
construction of Daphne Lief”s media image. Our evidence was
gathered through an examination of leading Israeli news websites
such as walla and yner and two web economic publications,
Globes and The Marker in July-October 2011.

Research regarding the media representations of women
has reached general conclusions according to which, symbelic
annihilation is engaged when women are represented. This might
lead to diminished, distorted or negative representations and
may even stop their construction altogether. When women act
in the public sphere, practices such as inclusion and exclusion
often emerge in their media coverage.

The findings of this study demounstrate that the press
coverage of Daphne Lief's activity was remarkable and mostly
sympathetic. The media framing of Lief in the online press did
not correspond with established gender definitions in ali cases.
In some respects, non-gender discourse may have influenced
this representation. According to the media, the legitimacy of
Lief’s leadership stenumed from the valid and justified claim
for a new social order in Isracl, which 5’50 requives alicroative
leadership and a new distributive hierarchy for power and
resources. Therefore, this media framing may have ushered
in a novel approach to women leaders.

This study also indicates that young women leaders tend
to form and adopt a new pattern of activity. Social media and
online resources might help them avoid the traditional media
gatekeepers during the critical inttial phase in which a political
movement breaks, enters public consciousness, and presents
IS MEeSsages.

7e




Kesher No. 43, Summer 2012

THE COMMUNICATION STRATEGIES OF THE FIRST HEBREW
SOCIALISTS IN EUROPE / Gideon Kouts

The middle seventies of the nineteenth century were a time of
crisis for the Hebrew press, which did not fulfill the expeciations
of its reading public and did not gain new readers. This is
usually atiributed to its failure in dealing with the existential
and ideological questions that troubled Russian Jewry towards
the end of the Haskalah period: the escalation of anti-Semitism
among intellectuals, the expansion of the Socialist movement
and the beginnings of nationalist ideology, the attermnpts to raise
productivity among the Jews and integrate them within the
economy by encouraging their occupation in agriculture and
teaching them industrial trades. On the internationat level - the
war that broke out between Rassia and Turkey brought about
a thirst for information that was often blocked by the Russian
censorship. Existing newspapers did not deal adequately with
current problems, despiie the ideotogical model they adopted.
Ha-Zefira concentrated on the popularization of science while
Ha-Levanon represented an orthodox point of view. Ha-Melitz
was temporarily shut down and Ha-Shahar appeared only
once a month.

Nevertheless, it should be pointed out that, on the part of the
readers, the crisis could be no other than a erisis of confidence.
The Haskalah press has cultivated hopes and expectations about
the liberalization of Czar Alexander II, which were proven
false. It encouraged Russian patriotism and did not foresee
the emerging crisis. The problem was, thercfore, not only
that new ideologies were ignored. Readers were wary of old
ideologies and of the press’s ideological function, They were
also disappointed with the Russian press, because of its anti-
Semitic publications. There was a crying need for a “new™
Hebrew journalism.

The choice of Hebrew as the language of the first Jewish
socialist journals in the 1870"s Central and Eastern Europe
could be rather surprising for the press’s and social movements’
historian. This holy tongue, which had just entered a slow process
of secularization, bas apparently represented conservative and
traditionat values which young revolutionaries sought to oust.
Its surprising destiny is linked to the romantic and legendary
personality of Aaron Shmouel Lieberman, the founder of the
Jewish and Hebrew socialist movement. Lieberman, born in
1845 in Lithuania, was a rabbinic school student and teacher
who joined the Russian socialist movement at a very young
age. He fled the Czarist police to Berlin, where he founded the
Jewish section of the Socialist International, and later moved
to London, where he worked with the famous revolutionary
journalist Lavrov. Lieberman published his first articles in

8e

several Hebrew journals. But in 1877 he founded in Vienna,
under the false identity of “Arthur Freiman” the first Hebrew
socialist monthly Ha-Emet (“The Truth”), and persuaded
several famous Jewish —Russian socialist intellectuals such as the
poet Yehuda Leib Levin (Yehale™}, or the writers Lilienblum,
Wintchewski (Ben Netz), Kamionski, O”"R and Dr. Kaminer
to join his pioneering enterprise. For Lieberman, Hebrew
was a rich, intelleciual language in which he could explain
“complicated” ideas to the public. But it was also a good means
for secret conspiracy communication. .. Subversive messages
were exchanged using “Biblical” codes. The socialist writers
were ideologically opposed to “purist” language. Articles were
never signed (officially in order to avoid “personalization and
quesl of glory” of the writers to the benefit of the Idea, but
also to avoid police scrutiny ). Ha-Emet was read mainly by the
Jewish youth of Russia, into which the journal was smuggled
while struggling with the Czarist censorship. Ha-Emet had thus
become a smashing hit and the most popular Hebrew journal in
Russia. Its first issue was reprinted in three editions, but only
three issues were published before Liebermann was arrested.
In 1880 he committed suicide in New York. In 1894 a New
York anarchist Hebrew journal took the name of Ha-Emet as
a tribute to A.S. Lieberman.

But the success of Ha-Emet persuaded other Hebrew editors
who sought to popularize their journals to employ socialist’
writers for commercial rather than ideological reasons: P.
Smolenskin in Ha-Shahar (Vienna,1868-1884), and M.L.
Rodkinsohn in Fa-Kol (Kénigsberg,1876-1889).

Rodkinsohn hired the socialist writer and activist O”R
{Eliyahou Wolf Rabinowitz) as acting Editor-in-chief of his
journal. O”R devoled himself to what, accarding to his words,
was his main reason for joining the editorial offices -~ spreading
the word of the Hebrew socialist movement. O”R published
in Ha-Kol his fiest openly socialist article: “The Question of
Workers in the United States”. Rodkinsohn wished to court the
Ha-Emet subscribers and attract young readers to his paper.
He offered a platform to fellow socialists, like Ben Netz, and
prepared an additional foundation to absorb the refugees from
Ha-Emet - his monthly Asefor Chakhamim (“Meeting of Wise
Men”, Konigsberg, 1877-1878), edited by Ben Netz, that would
become the second socialist periodical. Publishing articles that
interpreted current events from a Marxist standpoint was done
cautiously, always keeping an eye on censors, and burying
such articles within other contents. Socialists could be proud
of their “I'rojan horses™.




Kesher No. 43, Summer 2012

THE AUSTERITY PERIOD: “MOBILIZED PRESS” IN SUPPORT OF
THE CITIZENS’ PROTEST / Rafi Mann

Until recently, the term “social protest” was used in Israel
almost exclusively to characterize demonstrations or other
dissenting activities carried out by the low income segments
of society. Such were, among others, Haifa’s Wadi Salib riots
in 1959 and the awakening of a “Black Panthers” movement in
Jerusalem in 1971. Those events were mostly portrayed by the
mainstream media in Israel as unlawful outbursts of violence,
which threatened the public order.

But this traditjonal categorization shifted in summer 2011,
when the "social justice” flag was raised in Tel-Aviv and in
other cities by a protest movement, of which most of its activists
did not come from lower socio-economic background. Most of
the movement leaders, as well as many of the protestérs, came
from the country’s middle class. One of their main demands
was to reverse the process which eroded the economic status of
this class. Most of Israel’s media supported this social protest,

and the nature of its coverage was highly positive.

Against this background, this article offers a new observation
of the ways the Israeli press covered the Austerity Period in
Israel, mainty in 1950 and 1951, under the rubric of social protest.
Based on newspaper reports and government’s documents,
this article describes and analyzes the supportive position of
the media towards the public protest against the government.

Three major newspapers, Maariv, Haboker and even Davar
criticized either the govermment’s economic policy, or its failure
to provide for the basic nutritional needs of the “average citizen”,
to eradicate the black market and fo fight the corruption in
various public institutions. Such media attitudes stand in sharp
contrast to the prevalent characterization of the Israeli press
in the post-independence years as “drafted” or “mobilized” to
the service of the government.

THE SOCIAL REACTION TO THE WADI SALIB RIOTS (1959) / Ada

Yurman

The distinction between politicai activity and deviance is not
always clear. Deviance may become political when groups such
as drug addicts organize in order to seek recognition. However,
political deviance emerges as a reaciion to the existing consensus.
To be defined as deviant, a group must have a political aim
and act in a deviant way.

Researchers who studied the social reactions 1o groups that
act unconventionally have found two central patterns: the first
correlates personal characteristics with deviant behavior, and
the second claims that society should be blamed for deviant
behavior. The establishment usuatly tends towards the former
notion and thus disclaims any responsibility for the distress
of the underprivileged, while it is usually those who oppose
government policies who believe that the fault lies with society.
The purpose of this study was to examine social reactions to
the Wadi Salib riots that cccurred in Haifa in 1959, These riots
represented the first ethnic protest of 1sraeli society, which was

concerned with the ideology of the ingathering of the exiies.
The central question was whether this ideology has contributed
to the development of a different reaction in comparison to
similar events abroad. This question was examined by analyzing
articles published in the Israch press of that period.

The Israeli press that represented establishment views such as
Davar, were at pains to point out that the rioters were criminals
whose obieclive was 10 obstruct the development of society.
The leaders of opposition parties, however, claimed that such
oriental Jews lived in poverty due Lo the government’s policies.
An analysis of press reports on the Wadi Salib riots indicates
a correspondence between the reaction to these events and
similar events abroad. Nevertheless, the reaction to the Wadi
Salib riots did not only express a conflict between different
political camps, but also different symbolic universes. Each
group exploited the Wadi Salib events to prove the legitimacy
of their ideclogy.

9¢



Kesher No. 43, Summer 2012

THE WADI SALIB EVENTS AND THE REFLECTION OF ETHNIC
DIFFERENCES IN ISRAEL: MAARIV CORRESPONDENTS
REPORTING, JULY-AUGUST 1959/Tal Strasman-Shapira

This article focuses on the Wadi Salib events coverage in the
Tel Aviv daily Maariv. 1t reviews several articles about ethnic
affairs and a series of five stories consecutively published in
the weekend issues of Maariv for five weeks, beginning on 24
July 1959. This series, cafled “The Poorhouses of Israel”, was
written by Menahem Talmi. In each siory, Talmi described a visit
to a poor and decaying neighborhood and depicted his harsh,

vivid impressions in detail. His accounts of shock and distress
were picturesque and were preseated in a tangible, dramatic
style. In addition, are featured interviews with the journalists
Menahem Talmi and Aharon Dolev, that demonstrate how the
press coverage of the ethnic issue had been minimal untit the
Wadi Salib riots. But since these events- the discussion of ethnic
issues has always remained in the headlines.

FROM ICONOCLASM TO ZIONISM: THE POLISH PERIODICAL 0D,
NOWA PUBLISHED BY MAPAM IN THE YEARS 1958-1965 / Elzbieta

Kossevska

The periodical Od Nowa was established in 1958 by leflist
Polish immigrants of the “Gomulka Aliya” and was published
under the auspices of the Israeli United Workers’ Party (Mapam).
Its editor-in-charge was Israel Isserles; the editorial secretary
was Felicia Manska. Many coatributors to this periodical, such
as Ran Kislev, Roman Frister, Victor Zigelman, have eventually
joined Hebrew language Israeli papers. Ida Fink has published
her first stories in it.

Isserles’s journalistic and political experience has led him
naturally to the establishment of a paper that may help Polish
born intellectuals of a leftist orientation fo cope with essential
issues they had to withstand. It was a platform that opposed
obsolete political values, espoused new ideas and settled accounts
with the past. Isserfes thought that Israeli Worker Party (Mapai)
followers, who were veterans of the communist government
apparatus, and other communists loyal to such methods, could
not appropriately cope with such issues. Od Nowa focused
on ideological thought and profound discourses that were

characteristic of Mapam. But the freedom of expression espoused
by Od Nowa did not conform to the typical party informational
policy and did not befit the typical pragmatic attitude expected
from a simple immigrant newsletter. Od Nowa has nevertheless
fulfilled all its tasks. Its coatributors dealt with issues that
mattered to the “Gomulka Aliya” immigrants and unlike other
Polish language publications such as Nowiny i Kurier, it avoided
political or party dictates. Od Nowa was a proper manifestation
of the best traditions of Polish-Jewish journalism in Israel

and become an active participant in the Israeli political game. |

And it played this game with prowess. Thus, according to the
author, Od Nowa and its contributors published a paper that
soared above and beyond all other Polish-Israeli periodicals
and was succinct in its attempt to circumvent their sensation-
driven attitude. Od Nowa has served as a thoughtful, profound
and historically conscious sentinel for Polish communists who
turned into Israeh skeptics.

ENTERTAINMENT AS SOCIAL ACTIVISM / Matan Aharoni

The article examines how social activist journalism acts in
the Israeli commercial television and entertainment milieu,
and specifies an array of tools, which are available 1o Israeh
activist journalisis. The study focuses on the TV program
“What Would You Do?” a documentary-social activism show
bosted by Haim Hecht, a prominent Israeli journalist. This
program demonstrated how innocent bystanders cope with
various moral problems. It related to the issue of national identity
and offered a potential meta-identity: the morally sound lsraeii

10e

individual. Five diverse television mechanisms were used in
order to motivate viewers and invelve them in moral issues
raised during the show. Soletions proposed by the program
have thereby encouraged viewers to engage in moral action,
This program used the generic characteristics of candid
camera programs in order to substantiate the deveiopment of
the reality TV genre. It aspired te be innovative in a medium
in which the needs for change and entertainment are constant.
This process has also led the viewers to reflect on their own




actions and situated them on the scene of the featured moral
and social problems. Individuals of the audience could thus
adopt cormon moral ideas through their exposure to emotional
and pedagogic rituals.

Furthermore, the program dealt with the issue of the other and
otherness by raising theological ideas relevant to the avoidance

Eesher No. 43, Summer 2012

being tagged as the other and about taking responsibility for,
or being accountable to the other. It encouraged para-social
interaction between spectators and the program host. Through
this emotional invoivement, Hecht convinced viewers to deal
with moral issues demonsirated on TV, and promoted his personal
concept of an appropriate Israeli moral identity.

“CRUISING” BETWEEN THE LINES: A DISCOURSE OF
OPPRESSION, DANGER AND INTIMACY IN THE ISRAELI GAY

PRESS / Yoav Kanyas

From a historical perspective, there are several indications
within Israeli gay press discourse that point to the formation
of a “counter public” (Wamer, 2002) with common cultural
characteristics and diverse ideological manifestations. This
complexity is missing from the mainsiream media’s gay and
lesbian coverage and the general Israeli public discourse.

This research analyses the ideological role of such discourse
m forming the gay press readers” identity and public image. It
also examines this medium according to existing community
and alternative press models (Aton, 2002; Caspi & Elias, 2008).

The common expression “gay community” could signify a
homogenous, ideologically united public, which participates in
the media and the public discourse. But an interpretive semiotic
analysis of written and visual contents published by Israch gay
papers such as Magaim, Nativ Nosaf and Hazman Havarod
reveals ideological diversity. Interviews with the papers” editors
outline the ideological interests according to which, each paper
promoted a particular discourse. Such a discourse may contribute
to a certam ideological consciousness and public image; either
to an ideology that cultivates accommodation of the readers o
the dominant society, or o one that cultivates separation and
endorses an alternative social order {Orbe, 1998).

The study distinguishes between three discourse layers.
Each layer embodies different themes that help to identify the
idevlogy of each paper at different periods:

1. Oppression and protest- a discourse that focuses on the
mtegration of the gay and lesbian public within the establishment,
Some papers concenirate on the struggle for equal legislation
through cooperation with the establishment, while others
cultivate a militant discourse that uses subversive terminology
and visuals, thus claiming ownership of the degrading badge
associated with the gay and lesbian identity.

2, Danger — a discourse which is composed of themes that
might threaten the social order (such as: HIV, dirt, sleaze),
which are usually not covered by main stream media, or
portrayed as dangerous. Some papers preserve such threatening
represeniations, while others discuss them on a deeper level,
in an attempt to challenge the norm,

The intrinsic discourse- hinges on the nature of intimate
relationships among “counter public” individuals and power
relations between gay men and lesbians. In some papers,
representations of monogamous relationships intimacy are
salient, while others stress an intimacy that tends to separate
sex from feelings, and praises young, well shaped, bodies that
dominate the papers’ visual content. The papers’ discourse
reveals an ideological conflict between gay men and lesbians
regarding the dominance of such homoerotic images, as opposed
to the uniled gay community concept, which signifies the
mulual struggle of gay men and lesbians against heterosexual
normative oppression.

AB_OUT MONEY: “BANKNOTES” FOR SOCIO-POLITICAL AND
COMMERCIAL PROPAGANDA / Haim Grossman

. Banknote-Jike handbills used as a promotional means
1z various political or economic contexts were a common
advertisement gimmick in Israel since its establishment. In
their attempt to maintain contact with potential voters before
general elections, political parties and social organizations
sent messages in support of their platform, and particularly

in opposition of the ruling govermment, rival parties or their
leaders. “Banknotes” were commonly used because of their
visibility and potential to atiract public attention. As such,
banknotes are regarded as efficient “conveyors™ of ideological
messages. Consider’ as an example, the half Lira bill issued in
the late 1950°s, which portrayed an IDF female soldier on one

ile




Kesher No. 43, Summer 2012

side and biblical images on the other.

In general, all such “banknotes”, except one distributed by a
ruling party were created by the opposition in order to criticize
existing socio-economic policies and garner the voters’ support
for their agendas. During the 1990°s, the use of banknotes in
political campaigns has sharply declined, but their style has
become increasingly blatant and violent style and was directed
against specific political organizations and pofiticians who
were explicitly besmirched. The commercial use of banknote
handbills, however, still continues due to the idea that they are
“Interesting”, inexpensive and communicative means which

is suitable for sireet advertisement. But even in such contexts,
hanknotes have gradually become less popular and are replaced
by more modern means.

Banknotes have even become scarcer in the late 19907s
and during the turn of the new millennium’ and were typically
replaced by bumper stickers. So the era of handbilis was sherter
than the era of posters and fliers posted on bulletin boards and
walls, The only remaining relics are banknote business cards
which are distributed in some Tel Aviv gquarters and feature
enlicing attraclive wormen.

BIKUREI TOELET: THE BENEFIT, TRUE KNOWLEDGE AND
AESTHETIC PLEASURE EMANATING FROM THIS PUBLICATION /

Moshe Pelli

The publication of the periodical Bikurei To ‘elet in 1820
signais the culmination of the activities of the “Toelet society,” an
Amsterdam Haskalah (Jewish enlightenment) group established
in 1815, The publication of this periodical followed the demise of
the first Hebrew periodical of the German Haskalah, Hame 'asef
{1783-1811), and preceded the publication of Bikurei Ha'itim
(1820-1832), the Hebrew journa! of the Haskalah in Galicia.
This publication may have represented the Maskilim’s desire to
revive the first periodical. Yet the character and the orientation
of Bikurei To elet as an organ of the “To’elet society,” were much
different than those of the older German periedical.

Firstly, the general outlook of the Amsterdam society was
much more moderate than that of the German Maskilim,
especially among the young generation following the ‘founding
fathers” of German Haskalah. Secondly, the contents of the
Amsterdam journal reflect the readings and discussions
conducted in the group’s meetings. Thus, it lacks the overall
professional “journalistic’ and ‘pertodical’ character of a timely
journal, and may be seen as a local, somewhat limited, anthology
of articles, essays, poems, and sermons.

This periodical aspired to teach the basic aspects and tenets
of the Haskalah cultural movement: to spread wisdom and
reason, eradicate ignorance, benefit its readers by bestowing

12¢

inteltectual and aesthetic pleasure, and spread Hebrew language
and literature. Yet it also advocated instilling the “fear of god”
among its readership and did not atiempt to confront the religious
establishment like the German Maskilim. The editor, Shmuel
Mulder {1792-1862), aimed to present to his readers the literary,
cultural and intellectual achievements of the Amsterdam society
and its members.

The article delineates the contents of the periodical and its
various sections. The poetry section included on the most part
religiously oriented texts and occasional peems concerning
iife experiences, weddings and deaths. The prose section was
mostly fables or moralistic stories; some were translated from
German in an attempt to demonstrate the adaptability and
flexibility of the Hebrew language. A poetical drama, didactic
like the stories, was also published. Sermons published in the
periodical called for morality and observance of the Jewish
tenets but also promoted the worldview of the Haskalah, that
may lead the readers to self-fulfillment and happiness.

Sixteen wrllers contributed to the periodical and presented the
‘Bikurim’ ~the first fruits, of the Amsterdam Hebrew Haskalah
center in the second decade of the $9th century, which were
read at the meetings of the society prior to publication.



Kesher No. 43, Summer 2012

A TALE OF AN UNBORN LAW: HOW WAS AN ISRAELI REGIONAL
RADIO AUTHORITY ALMOST ESTABLISHED? / Yehiel Limor, Tzipi

Israeli

Atfirst, the idea was to establish two independent supervisory
authoritres: one would have been responsible for the second
TV channel, and the other should have supervised the erection
and the activities of regional radio stations.

But eventually only one authority, known as the ‘second
authority” for TV and radio broadcasting, was established in
order to supervise both commercial TV chanpeis (2 and 10)
and regional radio.

This article describes the circumstances in which Israeli
regional radio was born, It is based on archival material that
was fever examined until today and in-depth interviews with
key personalities involved in the transformation of regional
radio from a mere idea 1o a lively, vibrant medium.

The history of Israeli regional radio consists of five distinct
phases:

In the first phase (1979-1984) the potential need for regional
radio was “written on the wall” though no real action was taken
yet. This awareness was raised by the “Kubersky Committee”
that examined the issue of establishing a second TV channel in
Israel, but noted in its final report that due to the establishment
of such a channel the public might also demand regional radio
stations.

During the second phase {1984-1986), the law regarding
the second authority for TV and regional radio broadcasting
was formulated and thus both were to be controlled by asingle

authority.

The third phase (1986-1990) was marked by political debates
between the major parties that led fo the Knesset’s approval of
the second authority law and paved the road to establishin ga
new TV channel and regional radio broadcasting.

In the fourth phase, the political establishment soughi
to formulate a specific law in order to split the “ministerial
responsibility”™: one minister would supervise the second TV
channel and another, regional radio broadcasting. This legistative
thrust was has almost reached its final phases when general
elections were called that eventually led to the formation of
a new government, which thereby cancelled the plans for a
separate regional radio law.

The fifth phase (1993) highlights a personal struggle between
two ministers who wished to control regional radio. One minister
who was responsible for the implementation of the second
authority law argued that regional radio must be controlled
by the second authority. The other, who served as minister of
communication thought that regional radio should be independent
from second authority supervision and should rather be under
her own responsibility. In the wake of this political conflict,
the legal status quo remained intact, Regional radio is still
supervised by the second authority to this day.

And thus an independent regional radio law was never
enacted in Israel.

THE DOVE ON OFFICIAL ISRAELI INDEPENDENCE DAY POSTERS

/ Avivit Agam Daii

This article engages in a semiotic analysis of official Israeli
government posters for Independence Day, which are & nonverbal
reflection of ideas and messages that the state and its institutions
wish to convey.

One of the prevalent images of annual Independence Day
posters is the dove, symbolizing peace. In the first years of
independence, however, the dove of peace did not Tepresent

the national consensus, since it was philosophically idensified
with Communist parties. But during the 1970’s the dove was
“released” from its Communist connotations and was widely
used. It appeared on official posters, primarily during the last
iwo decades of the century, when it took on a new meaning as
a represeniation of internal peace between all Israeli citizens
and not particularly as a general symbol of peace.

13e



Kesher No. 43, Summer 2012

CONTRIBUTORS TO THIS ISSUE

Dr. Mordecai Naor
Author, Researcher of Israeli Media and History. First
Editor of Kesher.

Prof. Dan Caspi
Department of Communication, Ben-Gurion University
of the Negev

Prof. Amir Hetsroni
Associate Professor at the School of Commurnication,
Ariel Universily Center of Samaria

Mrs. Hila Lowenstein
Ph.D. Student at the Institute of New Media, Sociey and
Politics - Ariel University Center of Samaria

Dr. David Levin
Media School, The College of Management. Academe
Studies Division and the Open University

Dr. Dalia Liran-Alper
School of Media Studies, The College of Management
Academic Studies Division .

Dr. Orly Tsarfaty
Head of Department of Communication, The Max Stern
Academic College of Emek Yezreel.

Prof. Gideon Kouts
Head of Jewish Media , Culture and History Department,
University of Paris 8, France. Editor of Kesher.

Dr, Rafi Mann
Senior Lecturer, School of Communication, Ariel
University Center of Samaria.

Dr. Ada Yurman
Department of Criminology, Bar- 1lan University

Mrs. Tal Strasman-Shapira

PhD Student at the Jewish Media, Culture and History
Department ,Paris 8 University, France.

1l4¢

Dr, Elzbieta Kossewska
History Department, University of Warsaw, Poland.

Mr, Matan Aharoni

PhD) Student in the Department of Communication, the
Faculty of Social Sciences at the University of Haifa.
Israci Communication Association Coordinator

Mr. Yoav Kanyas
PhD. Student, the Department of Communication

& Journalism, the Hebrew University of Jerusalem.
Teaching at the School of Media Studies, College of
Management- Academic Studies

Dr. Haim Grossman
Researcher of Hebrew Folklore and Culture.

Prof. Moshe Pelli

Abe and Tess Wise Endowed Professor of Judaic Studies
and Director of Judaic Studies Program, University of
Central Florida, Ortando, FL, USA

Prof. Yehiel Limor
Department of Communication, Tel Aviv University

Dr. Zipi Israeli

Department of Communication, the Max Stern Yezreel
Valley College and Department of Communication and
Political Sciences, Tel Aviv University

Dr. Avivit Agam Dali
Postdoctoral Fellow at Haifa University, Department of
Communication and Journalism.

Dr: Uzi Elyada
Head of Department of Communication, Haifa University

Pr. Baruch Leshem
School of Communication, Sapir Academic College




