Journal of Media and Communications History in Israel and the Jewish World
The Shalom Rosenfeld Institute for Research of Jewish Media and Communication at Tel Aviv University

Tel Aviv University, P.O.B. 39040 Ramat Aviv, Tel Aviv 69978, Israel; Tel. 972-3-6408665; Email: presstau@tauex.tau.ac.il

Head of The Institute and Managing Editor of Kesher: Prof. Yaacov Shavit
Founder of The Enstitute: Shalom Rosenfeld
First Editor of Kesher: Dr. Mordecai Naor

No. 46, Spring 2014

CONTENTS

Editor
Prof. Gideon Kouts

Editorial Board

Prof. Yaacov Shavit,

Prof. Yosef Gorny, Prof. Dan Caspi,
Dr. Mordecai Naor, Dr. Orly Tsarfaty,
Dr. Baruch Leshem, Dr. Uzi Elyada

Editorial Assistant
Dafna Bareket

Hebrew Copy Editor
Herzlia Efrati

Proofreading
Herzlia Efrati

English Section
Naftali Greenwood
Yuval Lieblich

Graphic Editors
Michal Semo-Kovetz
and Yael Bieber

Cover Design
Michal Semo-Kovetz

Cover Hlustration
Judith Eyal

Print
Elinir

Annual Subscriptions:
2 issues a year

USA:$45; R.O.W: €40
Please contact us by mail:
presstauf@tauex.tav.ac.il

Inside Kesher 46: From Dreyfus o the Destruction: Media and
Antisemitism / Gideon Kouts

The Power of Ideologies: The Initial Phase of the Dreyfus Affair in
the Hebrew and Jewish Press in Europe / Gideon Kouts

The Dreyfus Affair in the Palestine Hebrew Press / Yosel Lang
Eliezer Ben-Yehuda’s Ha-Tsvi Interviews Emile Zola / Uzi Elyada
The Dreyfus Affair and Warsaw’s Rola, 1894-1906 / Agnieszka Friedrich

Warsaw under Jewish Rule: The Futuristic Image of Warsaw in Polish
Antisemitic Fiction at the Turn of the 20" Century / Malgorzata Domagalska

Representations of the “Zionist Threat” in the British Catholic Press
1917-1922 / Simon Mayers

Hirsh Leib Gottlieb—A One-Man Newspaper Empire / Menachem Keren-Kratz

The Poland Issue (August 1944): A Milestone in Commemoration of Jewish
Communities during the Holocaust / Raquel Stepak

Bikurim (1864-1865): “For the Benefit and the Spiritual Enjoyment of
Lovers of Hokhmat Yisrael and Our Holy Tongue” / Moshe Pelli

The Jewish Sabbath Journal and Its Friends and Subscribers in the
Anglo-Jewish Community in 1855 / Michal Shahaf

Fraternal Relations of Love, Jealousy and Rivalry: The Struggles between
Der Moment and Haynit / Hannah Bareket-Glanzer

“Let Them Go to Rural Settlemeni”: David Ben-Gurion and His Attitude
toward Tel-Aviv as Reflected in the Press / Eran Eldar

Self-Censorship on Suicide and Rape: an Unusual Decision by the Editers
Committee in 1960 /Tal Strasman-Shapira

Information Campaings in the United States for Moroccan Jews” Right to
Emigrate / Yigal Bin-Nun

The Contributors to this Issue
Book Reviews
Research Reports

Documentary Section

Ze

3e
4e
Ge

6e

8e

8e

9e

9e

i0e

10e

lle
12¢
174
169
136




Kesher No. 46, Spring 2014

INSIDE KESHER 46

FROM DREYFUS TO DESTRUCTION / Gideon Kouts

“From Dreyfus to Destruction: Media and Antisemitism™-—
that’s the unifying theme of this issue. Articles and documentary
material on this topic appear in ¢ Kesher Front Page ” and in
the Documentary section as well. Antisemitic manifestations
and media occupation with them as they develop are as timeless
as antisemitism itself. From the standpoint of the Jewish
media researcher, one may distinguish between attention to
the antisemitic media and press, their messages, and their
techniques, on one side, and Jewish media that analyze and
combat the phenomenon on the other. We chose the 120th
anniversary of the eruption of the Dreyfus affair in France, a
milestone in the birth of modern antisemitism in Europe and
its manifestations in the media—which proceeded down aroad
of no return to its ghastly apocalypse in the Holocaust and the
annihilation of European Jewry.

The articles in “Kesher Front Page” concern themselves with
“the Affair.” Gideon Kouts investigates the influence of Zionist
ideotogy on the responses of the European Jewish and Hebrew
press 1o the onset of the Affair. Yosef Lang depicts the coverage
of the affair in the Yishuv press as a mirror of the Yishuv’s
attitudes toward France. Uzi Elyada examines the framework
of coverage of the Affair by Eliezer Ben-Yehuda’s newspaper
Ha-Tyvi in an interview by Nahum Slouschz with the writer
fimile Zola, author of J'accuse—an important landmark in the
evolution of the Hebrew press in pre-state Israel. And in Europe,
Agnieszka Friedrich recounts the reflection of the Affair in the
antisemitic newspaper Rola. Malgorzata Domagalska expands
the discussion of media expressions of Polish antisemitism to
the dystopic fiction about “Poland under Jewish control” that

appeared in Polish jowrnals in the late nineteenth and early
twentieth centuries.

Next, from antisemitism to anti-Zionism: Simon Meyers
describes how the British Cathotic press construed the “Zionist
threat” as the British Mandate for Palestine was being approved.
Menachem Keren-Kratz writes about Hirsch Leib Gotilieb,
a pioneer of the Hebrew and Yiddish press in Hungary, who
also fought antisemitism by means of satire. Raquel Stepak
recounts the technique used by the Yishuv publication The Poland
Issue, back in 1940, to tell the Holocaust as it was occurring
in Europe: by commemorating the terminated communities.
In the Documentary section, Haim Grossman recounts the
story of a supportive posteard that a Jewish family in Romania
sent to Lucie Dreyfus, wife of the libeled Jewish captain. The
Documentary section deals at length with antisemitic cartoons
in interbellum Poland through the medium of an exhibition
titled “Foreign and Unpleasant,” put on at the Jewish Historical
Institute in Warsaw; in articles by the curators Grzegorz Krzywiec
and Dariusz Konstantynow; and in Palestine in Rachel Hart’s
article about antisemitic cartoons in the Arab press during
the Arab uprising in 1936, which were influenced by the
antisemitic press in Europe. In 1893, as the Dreyfus affair in
France commanded beadlines in that country and elsewhere,
émigré French antisemites published a newspaper of their
own in Brazil, an issue of which was found by the researcher
Valeria Guimaraes.

Also in Kesher is the first of two articles by Moshe Pelli
about the Viennese journal Bikurim in 1864-1865. Michal
Shahaf investigates the London Jewish Sabbath Journal in

Kesher, a scholarly journal devoted to the history of the press and media in the Jewish world and in Israel, is published
twice yearly by The Shalom Rosenfeld Institute for Research of Jewish Media and Communication at Tel Aviv University.
Kesher seeks to publish original research articles and academic reviews on all subjects relating to the history, endeavors,
and influence of Jewish media and media people, from a multidisciplinary perspective. All articles are peer reviewed blindly
by experts, members of the Journal’s Advisory Board and, if necessary, externally. Articles should be submitted in Word to
presstau@tauex.tau.ac.il. A reply will be given within three months. Articles should not usually exceed 8,000 words. The
bibliography and notes should appear at the end of the article. Citations should follow the conventions of your discipline.

The editorial board invites reviews of new books in the journal’s areas of interest and proposes such reviews itself. Kesher
also publishes a list of recently approved doctoral dissertations and master’s theses along with abstracts of no more than 250
words in length (for master’s theses) and 500 words in length (for doctoral dissertations).

2e




1855 and its readers. Hanah Bareket-Glanzer writes about the
ruthless competition that went on between what Nahum Sokolow
termed the two “leviathans™ of the Yiddish press in interbelium
Poland—Hgynt and Moment. Eran Eldar probes Ben-Gurion’s
complex attitude toward Tel Aviv as reflected in the press.
Tal Strasman-Shapira publishes initial findings of a study of
written sources about an edifying attempt by a committee of
editors to censor suicide and rape stories in the Israeli press.
Yigal Bin-Nun writes about the planning and implementation

Kesher No. 46, Spring 2014

of information campaigns in the United States for the right of
Moroccan Jews to emigrate to Israel. We continue in this issue
to interview prominent veteran media personalities about the
history of the Hebrew press—this time with one of the most
important shapers of the Israeli press, Uri Avnery.

The regular sections, too, present readers with material that,
we hope, will quench their thirst and stimulate their interest
until the next issue comes out,

THE POWER OF IDEOLOGIES: THE INITIAL PHASE OF THE
DREYFUS AFFAIR IN THE HEBREW AND JEWISH PRESS IN

EUROPE / Gideon Kouts

On October 15, 1894, a Jewish officer in the French General
Staft, Captain Alfred Dreyfus, was arrested in Paris on charges
of treason and passing secret information to the enemy. Tried
behind closed doors on December 19-22, 1894, before a military
tribunal, he was found guilty and sentenced to life imptisonment.
His appeal was promptly rejected. On January 5, 1893, in
a humiliating public ceremony conducted in a countrywide
atmosphere of unbridled antisemitism, Dreyfus was stripped of
his rank. On February 21, 1893, he was transported to Devil’s
Isiand (French Guiana, off the coast of South America) to serve
his sentence. This concluded the first phase of the Dreyfus affair,
which eventually flared anew in 1896 and ended oaly in 1906
with the full exoneration of the accused officer when evidence
showed that he had been the victim of an infamous conspiracy.

French Jewry’s two main newspapers at the time, Univers
Israélite and Archives Israélites, were cautious in their treatment
of the affair in its first phase. While they linked the trial to
antisemitism, their premise was that it was the affair that had
engendered the antisemitic outburst, and not antisemitism that
had caused the conspiracy. Ideologically, both newspapers were
intent on defending emancipation, republicanism, and the full
integration of Jews in French society as primary values that
the affair must not be allowed to be endanger.

In contrast, the main Jewish newspaper in Britain, the Jewish
Chronicle, came out firmly in defense of Dreyfus and suggested
that French antisemitism was indeed a cause of the affair.
However, in a reflection of widely held national and cultural
perceptions of France in Britain then (as today), it also cited
other deficiencies of France and its judicial system as relevant.

Analysis of the coverage of the initial phase of the affair
in the Hebrew press in Europe and Eretz Israel reveals the
importance of the ideological orientation of each publication,

especially in terms of its Zionist or non-Zionist point of view.
The Zionist press—the St. Petersburg-based Ha-Melits and the
Krakow-based Ha-Magid (both reflecting the Hibbat Tsiyyon
ideology y—argued trenchantly that Dreyfus was innocent and
that he was clearly the victim of a malicious plot that reflected
the entrenched nature of French antisemitism. In contrast,
the non-Zionist Warsaw-based Ha-T3efira (edited by Nahum
Sokolow, later an ardent Zionist), convinced of the Jews’ bright
future as enfranchised citizens in the countiries of Europe based
on the French example, tended to accept Dreyfus’s conviction
and, by so doing, to justify the premise that the Jews® behavior
affects the ebb and flow of antisemitism,

The coverage of the affair by the Hebrew press also mirrored
the rivalry between the two Hebrew dailies in Burope at the
time, Ha-Melits and Ha-Tsefira. Ha-Melits had the upper hand
because its ideology was borne out by events, while Ha-Tsefira,
like most of the rest of the Jewish (and non-Jewish) press,
misread the historical truth. The rivalry was also personal,
between two major figures in the history of the Hebrew press:
Nahum Sokolow, editor of Ha-Tvefira, and Abraham Ludvipol,
Paris correspondent for Ha-Melits. Ludvipol emerged the winner
in this contest for reasons including the two papers’ different
notions of how to practice journalism. Ha-Melits reported from
the scene of the event; Ha-Tefira used material that Sokolow
obtained via various channels of communication, with all the
inherent limitations and distortions involved.

As a Zionist activist who criticized the position of the French
Jewish mainstream, Ludvipol was convinced from the beginning
that Dreyfus was innocent and that the affair was an antisemitic
conspiracy. His diary, published in the 4hiasaf Yearbook in
1898, shows the shaping of his opinion on the affair and his
fast understanding of the historical truth, as expressed in his

3¢



Kesher No. 46, Spring 2014

articles in Ha-Melits.

Significantly, when the atfair resutfaced in 1896, Sokolow
hired Ludvipol as Ha-Tsefira’s correspondent in Paris, and it
was he who covered the next phase of the trial for that paper.

By doing this, Sokolow enhanced the professionalism of his
publication and, with the renewal of the trial, the circulation of
Ha-Tsefira passed that of Ha-Melits. Later, Ha-Tsefira would
metamorphose into the main organ of the Zionist movement.

THE DREYFUS AFFAIR IN THE PALESTINE HEBREW PRESS

/ Yosef Lang

Between 1894 and 1906, France was embroiled in tumult
over a set of treason trials known collectively as the “Dreyfus
affair.” The hero of the affair, the French-Jewish military
officer Alfred Dreyfus, denied the accusation categorically
but was prosecuted anyway, sent to Devil’s Island, brought
back, and retried again and again. Others were put on trial as
well, foremost Emile Zola. The affair enflamed and divided
the country, nearly brought on a civil war, almost destroyed
the regime, and threatened neighboring monarchies.

Dreyfus’ Jewishness drew racist anti-Jewish elements and
antisemitic reactions that confounded the Jews of France and
fellow Jews everywhere, including Palestine.

From the 1860s onward, many Jews in Palestine had studied
French and become acquainted with French culture by attending
institutions of the Alliance Israclite Universelle. After Baron
Edmond de Rothschild of France extended his patronage to
the Jewish farming communities of Palestine) in the 1880s and
placed them in charge of officials who had been raised on French
cuiture, French was also taught in these communities’ schools
and outstanding pupils were sent to France for further studies.
Even after the communities were handed over to the Palestine
Jewish Colonization Association in 1900, they remained under
French influence, if only due to occupational and commercial
interests between Ottoman Palestine and France. Zionist societies
and associations that stayed in touch with Palestine (where the
Yishuv, the Jewish community, was 50,000-60,000 strong at
the time) were established In Paris and other cities,

Two regular weekly newspapers (Havatselet and Ha-Tsvi)
appeared in Jerusalem during these years; several journals
came onto the scene later. Havatselet made little reference
to the Dreyfus affair, whereas Eliezer Ben-Yehuda, owner of
Ha-Tsvi, Ha-Or, and Hashkafa, and a passionate Francophile,
found it an important matter to agonize over.

Thus, from January 1895 onward, Ha-Tsvi devoted special
departments to the Dreyfus events, e.g., “What Happened
to Dreyfus?”’ and “Trial of the Army Officer Dreyfus.” Ben-
Yehuda sided with Dreyfus from the outset and trusted that the
officer’s innocence would be proved. He strove to persuade his
readers that the French army was not tainted with antisemitism

4e

and published reportage that sought to blur and obscure the
bitter truth that had come to light in France. He soon realized,
however, that the enlightened French nation had committed a
terrible blunder and hoped that it was merely a passing nightmare
occasioned by the actions of a few bad apples.

This pilaced Ben-Yehuda, like many Jews, in a quandary. .

Obviously, supporting Dreyfus was tantamount to accusing
the French army and state of misconduct. For this reason, he
tried to skirt the events in France for a while and turned the
spotlight toward Austria and the successful election campaign
of the antisemite Karl Luger.

Ben-Yehuda was concerned about the antisemitism that
threatened the Jews of France and Europe at large; he feared
that it would also attack the Rothschild family, patron of the
Yishuv. Rothschild, however, held his silence. When the failed
assassination of Baron Alphonse de Rothschild became known,
the Palestine farming communities celebrated, prayed for the
family’s wellbeing, and feted the Rothschild brothers.

Public opinion crossed its watershed with the publication
of Bernard Lazare’s book A Judicial Error—the Truth about
the Dreyfus Affair (November 1896), which transformed “the
Affair” into a markedly Jewish cause. As Lazare viewed the
matter, Dreyfus was tried not as a traitor but as a Jew. Ben-
Yehuda lauded Lazare, of course, especially since Senator
Scheurer-Kestner had just proved that the charges against
Dreyfus were groundiess. Abraham Ludwipol, correspondent
of Ha-Tsvi in Paris, described the connection between “the
Affair” and Herzl and his Judenstaar and celebrated Lazare
as the savior of French Jewry.

On January 13, 1898, Emile Zola addressed his open letter,
“T’accuse,” to President Félix Faure on the pages of L Awrore,
protesting the injustice that had been done to Dreyfus. In the
aftermath of the letter he was prosecuted, convicted of libel,
and sentenced to a prison term and a fine. Zola’s trial made it
easier for many to speak freely about the injustice that Dreyfus
had suffered, and Zola himself, the non-Fewish hero of the
Republic, became a widespread object of empathy.

Ben-Yehuda was initiaily horrified by the prosecution of a
towering personality such as Zola and regarded it as evidence of



grave moral decline. He issued leaflets about Zola’s sentencing
in his newspapers and distributed them in the streets. To keep
abreast of developments in France, he introduced a new
fransmission technology to his newspaper. Learning about Zola's
eventual exoneration, he wrote, “Let us not despair; justice will
ultimately appear and Dreyfus will also be acquitted. After all,
he was punished solely for being Jewish.” The urban and rural
intelligentsia in Palestine was thrilled by Zola’s miraculous
deliverance and raised funds to send him a gift as an expression
of their gratitude. The money was collected at the offices of
Ben-Yehuda’s newspaper.

Later on, Ben-Yehuda met with Clemenceau in Paris (1899)
and, *in the name of all the Jews in Palestine,” thanked him
for his efforts on Dreyfus’ behalf. During his visit he also met
with Bernard Lazare, who had been occupied with the Dreyfus
affair. When he found out about Dreyfus’ release on September
19, 1899, Ben-Yehuda wrote to his wife, “What amazing things
are happening in France right now! How far the truth has come
from the time of Zola’s trial to the present! Zola[...] was a
true prophet {...] in the land of freedom of the press! Happy
is [that land], a hundred, a thousand times over, happy is she!™
{November 1899).

Ben-Yehuda’s exultation was premature. In his retrial in
Rennes, which was expected to put an end to the embarrassing
affair, Dreyfus was re-convicted but pardoned. “Dreyfus was
released,” Havatselet intoned, “but justice was not done.”

On November 17, 1899, Ben-Yehuda’s newspaper opined
hopefully, “The silver in the firmament has begun to glow [. .
.] with the rays of the dawn of justice,” Littie did the publisher
know that it would take six additional years for justice to truly
appear. After the Supreme Court acquitted Dreyfus, Ben-Yehuda,
writing on behalf of the Francophiles in Palestine, described
July 13-14, 1906, as “days of total victory for truth and justice
in France and among humankind at large.”

The public uproar ignited by the Dreyfus affair and its
offshoots in France and elsewhere, and their effects on the
French regime and the neighboring monarchies, did not engage
the passions of the Jews of Palestine, as the newspapers of the
time attest. The affair, which had suspended such a dark cloud
over the loyalties of Diaspora Jews and had kindled antisemitic

Kesher No. 46, Spring 2014

sentiments and actions, left them somewhat indifferent. Ben-
Yehuda, hosrified by the affair in its first few years, packed
Ha-Tsvi and Hashkafa with an uninterrupted flow of information
and opinion (his own) in the belief that the Yishuv's intellectuals
would find them of interest. In contrast, J.D. Frumkin, the
publisher of Havatselet, and his successor, his son Gad, kepta
low media profile and kept their views to themselves. The readers
of both papers hardly reacted to the violation and miscarriage
of justice that had been revealed and preferred to wait for the
affair to end. The readers of Havatselet were probably much
more apprehensive about the fate of East European Jewry than
about that of the Jews of France and northern Aftica. Still,
the question remains: were they afraid to speak out because
they feared it would bring harm on the Jews of France or of
Palestine, or did they refrain from responding so as not o
anger “the Baron,” the Alliance, ICA, and other organizations?
We found no unequivocal answer. From the standpoint of the
Jews in Palestine, the “positive” heroes of the affair were
Zola and Lazare. Dreyfus himself refrained from speaking
publicly about his national and Jewish sentiments and his
attitude toward Zionism and Palestine was reserved and vague.
One could rather easily identify with the moral personalities
and actions of Zola and Lazare, relate to the affair through
them, and take strong positions that were difficult to express
against the conduct of government and military officials and
personalities who served pronouncedly internal French causes
while flouting their antisemitism. This may explain why these
two men served as natural objects of empathy in Palestine and
elsewhere. The fate of the Rothschilds served as an indirect
channel of expression; it allowed the Jews of Palestine to express
support, empathy with the persecution of Jews at large, and
disgust with the hostile climate in France. The affair seems to
have preoccupied a small group of intellectuals as opposed to
the public at large. The following remark by Itamar Ben-Avi
illustrates this well: “Our home, of course, was full of noise
and commotion most of Friday night and the following day on
the occasion of Ben-Yehuda’s articles about this great event.
The whole town—1Jews, Arabs, and also Christians—took part
in the debates.”

Je



Kesher No. 46, Spring 2014

ELIEZER BEN-YEHUDA’S HA-TSVI INTERVIEWS EMILE ZOLA

/ Uzi Elyada

The article centers on the genre of the journalistic interview,
which evolved first in the American press and then in the
European press in the second half of the nineteenth century.
Emile Zola’s interview with the Jerusalem newspaper Ha-Tsvi
in late December 1899 appears to have been the first journalistic
interview given specifically to a Hebrew-language newspaper
in Eretz fsrael.

The article examines the context in which Ha-Tsvi published
the interview with Zola in early January 1900 and followed it
with a second interview in Aprit of that year. First analyzed is
the transformation of Zola into a national hero and a tortured
martyr in the Yishuv’s eyes due to his active and courageous
intervention on behalf of Alfred Dreyfus in 1897-1899. The
article then traces the flow of information about the Dreyfus
trial and Zola’s activity from France to the Jerusalem newspaper

and notes the difficulties in reportage and local public opinion
that restricted and impeded this flow.

Zola’s two interviews with Ha-T5vi in 1900 are then compared
with an injerview given by Zola in 1895 to the Viernese
newspaper Neue Freie Presse, which Ha-Tsvi published in
translation. The comparison illuminates two interviewing
techniques. Nahum Slouschz, who interviewed Zota for Ha-
Tsvi, turns out to have been more spirited and forceful than his
Viennese counterpart, turning the interviews in Ha-15vi into
an impressive multivocal and polysemic demonstration. In
their course, an ideological confrontation is arranged between
Slouschz, a Zionist nationalist, and Zola, an exponent of Jewish
assimilation, Thus, the confrontation transforms the interview
into a colorfid, raucous, and entertaining spectacle that reinforoes
the popular nature of Ben-Yehuda’s newspaper.

THE DREYFUS AFFAIR AND WARSAW’S ROLA, 1894-1906

/ Agnieszka Friedrich

The article deals with the Dreyfus affair in Polish Anti-
Semitic journal Rola. Rola reported the affair extensively,
openly confirmed the hypothetic guilt of Alfred Dreyfus and
interpreted ‘the affair’ as a justifiable response of anti-Semitism
to the growing Jewish power in the West. Following the verdict
sentencing Dreyfus to deportation Rolu wrote that “this hideous
criminal’ was convicted despite the powerfil efforts of his Jewish
family. The indication of the supposedly obvious connection
between Jewish identity and social privilege was designed to
provoke distaste for the unjustifiably high position of assimilated
Jews in European societies, Rola discredited Dreyfus as a Jew
who was devoid of honor, and who would rather think about
his escape after the punishment. In the end of 1897 the French
public was informed that Dreyfus was not the culprit, but Major
Esterhazy, who was the most likely author of the notorious

“bordereau,” upon which basis Dreyfus was sentenced. As
a result, the affair underwent a rapid turn, and the columns
of Rola were filled with texts on this topic. Rela editor Jan
Jelenski has expressed his conviction that despite the millions
of Franks which were available to the Jewish syndicate, the
Jews would not succeed. In fact, he saw the whole matter as
an indication of the success of anti-Semitism. The appeal
proceedings in 1899 were received with hostility by Rola. When
the affair fully concluded in 1906, Felenski did not respond
and his publication touched on the acquittal of Dreyfus only
once, deeming him a traitor. Jelefiski and his colleagues were
always convinced of the Dreyfus’s guilt. They consequently
undertook attempts at generalizing the example and using it
ag a proof of the unchangeable otherness and enmity of Jews
in Buropean societies.

WARSAW UNDER JEWISH RULE: THE FUTURISTIC IMAGE OF
WARSAW IN POLISH ANTISEMITIC FICTION AT THE TURN OF
THE 20 CENTURY / Malgorzata Domagalska

1n 1817, the Polish thinker and writer Julian Ursyn Niemcewicz
wrote his novel Moszkopolis. Rok 3333, czyli sen niestychany
[Moszkopolis. Year 3333 or the incredible dream), in which
he envisions a future Warsaw under Jewish rule.

6e

The hero of the story has a dream about time travel in which
he visits Warsaw in 3333. The city, now called Moszkopolis,
is ruted by King Mosze XII. Although the hero can hardly
recognize the area that he remembers from the past, he notices




that most inhabitants of the “black kingdom” are Jews. True to
the negative stereotype of the Jew and “Gentile aesthetics,” he
feels that the city has been decorated and rebuilt in an awful
“Jewish style.”

Not only does the lampoon portray Jews as usurpers and
dishonest interlopers, it also creates the vision of Poland that
subsequent antisemitic journalism and writings would call
“Judeo-Polonia.”

The scheme of Niemcewicz’ plot was imitated by additional
authors of antisemitic fiction in the nineteenth and twentieth

Kesher No. 46, Spring 2014

centuries. A case in point is David 5 Dream (1883), a short story
set in the Polish capital in 2082. The Jewish protagonist lives in
apalace and his servant bears the significant name Wladyslaw
Jagiello, after a great Polish king. Antoni Skrzynecki (Werytus)
pursues this concept a utopia titled Warsaw in the Year 2000.
The novel expresses a subtle imperative: only by exiling ot
strictly separating Jews from Poles can the ominous future be
obviated. Skrzynecki offers such a solution it his next novel,
Odzydzona ofczyzna [The Jewed Homeland], published in 1914,

REPRESENTATIONS OF THE “ZIONIST THREAT” IN THE BRITISH
CATHOLIC PRESS 1917-1922 / Simon Mayers

At the turn of the 20th century, the British Catholic press
abounded with vituperative stereotypes and myths about the
Jews. By the third decade of that century, these calumnies bad
found an additional target: the Zionists. The article investigates
representations of the “7ionist threat” to Britain, to the Church,
and to Jesus, no less, in Britain’s five feading Cathotic periodicals
in the five years between the Balfour Declaration {coupled
with General Allenby’s entrance to Jerusalem) {1917} and the
establishment of the British Mandate in pre-Israel Palestine
(1922). It plots the evoiution of Catholic pundits’ thinking from
indifference to ambivalence to hostility as Albion, just having
wrested the city of the Crucifixion from the Turks, ostensibly
capitulated to the modern-day Christ-killers. ‘That is, instead
of returning Jerusalem to Christendom (albeit in its Protestant
manifestation—a problem that concerned the Vatican more
than it did the British Catholics)—HMG proposed to promote
<he establishment of a Jewish national home in the Holy Land.

Direct contacts between Zionist teaders and Catholic pundits.
and clergy, meant among other things to clarify the two parties’
understanding and expectations of each other, are described as
well. Despite these détente efforts and attempts in the British
Jewish press to interpret them positively, British Catholic
opposition to Zionism and its aims gathered strength during
the period reviewed until the last journal that had professed
some sympathy for Zionism recanted. Although the writers
shemselves—sometimes basing their remarks on statements by
the highest-ranking Catholic clergy in Britain—denied harboring
animus toward, let alone prejudice against, the Jews as such,
their thetoric, although circumscribed in outright hostility, often
reflected insinuations culled from the antisemitic inventory. By
the spring of 1922, these expressed were befouling British~
Vatican relations and figured importantly in postponing the
ratification of the League of Nations mandate.

HIRSH LEIB GOTTLIEB—A ONE-MAN NEWSPAPERR

EMPIRE / Menachem Keren-Kratz

Maramures (Hungarian: Maramaros) was a county along the
northeastern border of the Hungarian monarchy, Jews, usually
immigrants from neatby Galicia, accounted for up to one-fourth
of its population. The Jews of Maramures were known for
their Hasidic and pious lifestyle: They spoke Yiddish, wore
traditional clothes, and covered their hair—men and women
alike. Almost all followed religious law (the halakha) and
took guidance from their rabbis. They spurned modernity and
ignored the government’s decree to enroll children in public
schools that taught general subjects. Instead, they sent both
boys and girls to cheder, where only the holy books were used.

Hirsh Leib Gottlieb was born in Sighet, the county seat, in
1829, Raised in the traditional religious manner, he remained an
observant Jew all his life. Reaching adulthood, he followed in his
father’s footsteps and became a badchan (jester), soon garning
renown as a brilliant comedian and the author of humorous
booklets. His natural curiosity, however, inspired him to broaden
his cultural horizons. He taught himself German and began
reading modern Western prose, poetry and philosophy. In
his late forties, he embarked on a second careet, one through
which he would influence the lives of the common Jews of
Maramures. From 1878 to the eruption of World War in 1914,

Te




Kesher No. 46, Spring 2014

he was involved in the writing, editing, printing, and distribution
of some ten different newspapers.

In these newspapers, he promoted modern ideas including
Jewish nationalism, women’s rights, the expansion of the
traditional educational curriculum, the introduction of modern
literature, and criticism of corruption among rabbis and
community officials. Gottlieb was a keen Zionist and promoted

this ideology through his media. All these un-Orthodox ideas
evoked the rabbis’ wrath; accused of heresy, he was banned
from performing at public events and eventually had to leave
town. Several years later, he returned and continued to publish
his newspapets even into his eighties. At the time of his death
after passing the age of 100, he was one of the most recognized
and beloved literary figures in Maramures. '

THE POLAND ISSUE (AUGUST 1940): A MILESTONE IN
COMMEMORATION OF JEWISH COMMUNITIES DURING THE

HOLOCAUST / Raquel Stepak

The Poland Issue, published in August 1940 under the
auspices of the periodical Moznaim, constituted the immediate
reaction of Hebrew writers in the Yishuv (pre-state Israel) to
news about the fate of Fast European Jewry. Based on the
medieval tradition of memorbuchs (books of remembrance),
it came in response to the realization that Jewish culture in
Poland was being devastated and may be viewed as an initial
attempt at commemoration during the Shoah. The Hebrew
writers regarded themselves as a link in the chain of generations,
one that carried the living memory of the very reality that was
being destroyed. Hence their wish to record this memory for
their generation and posterity. The community of authors in
the Yishuv published several memorial projects during World
War I, but The Poland Issue was the first.

The Poland Issue was the initiative of Yaakov Fichman,
the editor of Moznaim, who wished to gather leading authors’
wrilings on one subject: Polish Jewry. Some of the most
prominent intellectuals of the time contributed, including Martin
Buber, Joseph Klausner, Rabbi Binyamin, Asher Barash, and
Dov Shtok (later: Sadan). The focal peint of the issue is its
literary section, which consists mainly of short stories, poems,
and articles reflecting the authors® memories of Polish cities
and towns.

The Poland Issue is a historical and literary memorial to
the all-embracing Jewish culture and life that Poland had once
known. It stresses the prodigious contribution of Jewish culture
in Poland, then being obliterated, to the development of Hebrew
culture and literature in Eretz Israel.

BIKURIM (1864-1865): “FOR THE BENEFIT AND THE SPIRITUAL
ENJOYMENT OF LOVERS OF HOKHMAT YISRAEL AND OUR HOLY

TONGUE” / Moshe Pelli

BIKURIM, Part 1.

Bikurim was published in two volumes (256 and 244 pages) in
18641865 under the editorship of Naphtali Keller (1834-1865),
a poet and a writer, following the demise of several Hebrew
journals published in the 1840s that had attempted to renew
and emulate the much-admired Bikurei Ha 'itim (1820-1831).

Seventeen important writers and scholars of the time
contributed to this impressive literary and learned journal in
belles lettres and scholarly studies. This article reviews several
of the most important contributions. The themes of the articles
are diverse: book reviews, Jewish history, Haskalah, civil rights,
Jewish festivals, Jewish education, Jews in Austria, Galicia,
Morocco and Sweden, Hebrew language, Bible, Mishnah,

8e

Talmud, prose, poetry, satire, and prayers, among others. Several
Haskalah luminaries, such as Moses Mendelssohn and Judah
Leib Ben Zeev, are cited and discussed, as are leaders such as
Moses Montefiore.

A contribution by the noted scholar Adolf (Aaron) Jeltinek
lists various ways in which the Talmud has been studied
throughout the ages and criticizes the frequent use of casuistry
{pilpul) in this endeavor. Another article by Eisik Hirsch Weiss,
amajor scholar in the field, addressed the history of the Eighteen
Benedictions (Shmoneh Esreh).

An important section is devoted to biographies of Talmudic
and Mishnaic sages and to the life story of a more recent figure,



an early Maskil, the father of the author and editor Meir Halevi
Letteris, written by his son. The journal breaks new ground
by including a necrology section, with obituaries of recently
deceased important personalities.

A major contribution is David Gordon’s detailed review of
the civil condition of the Jews in the world (European countries
as well as Turkey and Morocco). Articles about the economic
and legal state of the Jews in Galicia and Sweden yield a wealth
of information on world Jewry at the time. Of special interest is

Kesher No. 46, Spring 2014

a repott on Drohobycz, where Jews worked in the oil industry
and in various artisan trades, doing very well but lagging in
their Jewish education.

Naphtali Keller himself contributed an editorial, an
introduction to the new journal, a review of newly published
books, an article on the Jewish community of Vienna, and
a poem on Moses Montefiore. The author A. B. Gottlober
published a satiric story in rhymes,

THE JEWISH SABBATH JOURNAL AND I'TS FRIENDS AND
SUBSCRIBERS IN THE ANGLO-JEWISH COMMUNITY IN 1855

/ Michal Shahaf

The Jewish Sabbath Journal (J83), published in London
in 1855, was “a Penny Magazine for the Young” initiated by
an Anglo-Jewish woman, Marion Hartog (née Moss, 1821
1907). In executing her project, the founder and editress needed
the public’s help. Thus, while Hartog was the main author,
advertising manager, and salesperson, others took part in the
journal’s communication circuit not only as readers and writers
but alse as sponsors, lobbyists, and/or marketers. Additional
figures in the Anglo-Jewish print media world furthered the
enterprise in other sundry ways.

The article surveys the involvement of the Anglo-JTewish
comerunity in JSJI’s life in two petiods: a four-month promotional
campaign for the journal and its publication period.

The JSJ campaign was waged in the Anglo-Jewish press
via letters to the editors and lists of donations to a fund that
had created for the establishment of the journal. Analysis of
these lists and letters shows that support for the future Sabbath

Journal was considered a mission in educational philanthropy.
Half of the subscribers were community and educational workers
and/or their wives and relatives. Many donors were women.

The community and the editress continued interacting during
J8J’s publication phase, as seen in the JST correspondents’
section and contributions by several reporters and advertisers.
Most of these participants, termed “J8J Friends,” were also
community workers who wished to promote the education of
the young. Only few were among the intended readers, Jewish
youth. Outlying communities, particularly those in Liverpool
and Manchester, were well represented in the geographical
distribution of JSF’s friends and co-operators,

Notwithstanding the “JSJ Friends” and their exertions, the
journal lasted only four months and one week, The Anglo-
Jewish readership did not embrace the publication; its apathy
and indifference forced Hartog to close her Jewish Sabbath
Journal down.

FRATERNAL RELATIONS OF LOVE, JEALOUSY AND RIVALRY:
THE STRUGGLES BETWEEN DER MOMENT AND HAYNT

/ Hannah Bareket-Glanzer

In the period between the world wars, hundreds of newspapers
targeted the Jewish minority in Poland in general and in Warsaw
in particular. Der Moment and Haynt, two evening newspapers
in Yiddish, were the kingpins of the Jewish press in Warsaw.
Both were nonpartisan, both were effectively the only papers
that appeared continuously from the beginning of the second
decade of the twentieth century to the outbreak of World War
11, both had similar circulation, and both targeted the same
audience. These similarities may have been the cause of the

constant clashes between the two editorial stafts, clashes that
became legendary among Polish Jews.

In the newspapers’ early years, the chief editor of Haywi,
Samuel Yatzkan, regularly mocked both the contents and the
special promotions (e.g., a raffle of land near Warsaw for Jewish
settlement) of the rival paper, Der Moment. Later, the two
editorial staffs started to slander each other, impugning each
other’s trustworthiness, intellectual credentials, and, specifically,
writing proficiency. During the Warsaw municipal elections

9¢

E
g
E
i
;

;
§
|
|
|
]
|
E
i
|
|
|
|

E
|
s
|
]
]




Kesher No. 46, Spring 2014

that took place in the last years of World War 1, the reciprocal
defamation verged on criminal accusations or at least suggested
deplorable behavior.

With the re-establishment of independent Poland in 1918,
the two newspapers were divided on how to respond to the new
state’s censorship demands, which prohibited the publication
of acts of hate against Jews: the editors of Der Moment urged
compliance with these demands while their counterparts at
Haynt championed public disclosure of such acts. As each
side articulated its arguments at length, heated debates and
reactions erupted among readers, who perceived the opposing
editorial position as a personal attack against the editors of
their newspaper.

Tt seems that until the first half of the 1920s, the rivalry
between Der Moment and Haynt did trace to personal motives.

The ideological rivalry began to emerge only in the mid-1920s,
when Icchak Grinbaum took over as chief editor of Haynt.
Mutual defamation waned in the 1920s as the worsening plight
of Polish Jewry and the need to fight for the civit rights of
Jewry at large bridged the differences somewhat. Thus, amid
escalating antisemitism in Poland, the Jewish newspapers again
enlisted in the defense of the persecuted Jewish popuiation.

The contention between these newspapers may be likened to
a sibling rivalry—strife between two essentially similar sides
that aspire to stand out and to justify their respective ways.
However, it is not totally out of the guestion that the papers
pursued the rivalry fo attract readers and instill newspaper
reading habits among the Jews of Warsaw-—habits that were
not part of their daily lives until the twentieth century.

“LET THEM GO TO RURAL SETTLEMENT”: DAVID BEN-GURION
AND HIS ATTITUDE TOWARD TEL AVIV AS REFLECTED IN THE

PRESS / Eran Eldar

Tension between the city and the rural-settlement sector took
hold at the beginning of the modern Return to Zion, and Zionist
ideology gave the latter preferential treatment. Zionism’s aititude
toward Tel Aviv, however, was special and ambivalent both
before and after the establishment of the state. Once statehood
was achieved, Tel Aviv lost some of the power, the political
status, and in turn the autonomy that it had enjoyed under the
British Mandate. Instead of those advantages, an open struggle
broke out among the national leadership, the central government,
and the municipal administration—a persistent struggle that

was covered in all organs of the Israehi press, some of which
were partisan. The article examines, reviews, and analyzes these
newspapers’ coverage of the clash between the municipal and
central governments and its impact. From this vantage point, too,
it draws conclusions about the attitude of David Ben Gurion,
the Prime Minister of Israel from the Mapai Party, toward Tel
Aviv and its leadership, which uatil 1959 betonged to the largely
urban-bourgeois General Zionist Party-—an attitude that had
a major impact on the city’s development and independence.

SELF-CENSORSHIP ON SUICIDE AND RAPE: AN UNUSUAL
DECISION BY THE EDITORS COMMITTEE IN 1960

/ Tal Strasman-Shapira

On January 10, 1960, two senior newspaper editors—Aurie
Dissenchik (chief editor of M ‘ariv) and Gershom Schocken
(his counterpart at Ha ' aretz) held a meeting in Tel Aviv. The
two editors constituted a special subcommittee of the Editors
Committee that had been appointed to make an unusual decision
in favor of self-censorship. The decision set limits on the quantity
and contents of published articles on the subjects of suicide
and rape.

The self-censorship decision was made after a period in

10e

which bundreds of thousands of immigrants from different
countries and cultures had come to Israel. The composition of
the country’s population underwent many changes during that
time in terms of its nature and its political, social, and cultural
characteristics. .

The articie is part of a doctoral dissertation currently being
written for the Department of Jewish and Hebraic Studies at the
Paris 8 University in Paris, under the supervision of Professor
Gideon Kouts. It examines the background and aspects of the



process behind this decision in order to determine whether the
decision was implemented and, if so, whether the amount and

Kesher No. 46, Spring 2014

types of articles affected the amount and types of suicides and
rapes that occurred.

PRESS CAMPAINGS IN THE UNITED STATES FOR MOROCCAN
JEWS’ RIGHT TO EMIGRATE / Yigal Bin-Nun

Even before Morocco declared its independence in March
1956, the Israel Ministry of Foreign Affairs and the World Jewish
Congress fretted over the fate of Moroccan Jewry. Many Israeli
emissaries tried to persuade the Moroccan leaders to allow the
Tews freedom of movement. They met not only with associates
of the king but also with representatives of parties of the ieft and
the right. The Moroccan government, however, was troubled
particularly about harm to the country’s economy in the event
of large-scale Jewish emigration because, due to their French
education, Jews held important positions in public administration
and business. To avoid this damage, Isracli officials, invoking

the myth of Jewish control of the U.S. government and great
American-Jewish power in the American economy, proposed
a solution based on American-Jewish business investments in
Morocco. During the visits of King Mohammed V and his son
Hassan 11 in Washington, Isracli envoys and representatives
of Jewish organizations organized a special worldwide press
campaign to impress the Moroccan government with American
Fewry’s capacity to mobilize investors for such projects. In
August 1961, Israel and Morocco concluded an agreement for
the organized evacuation of most of Moroccan Jewry.

1le



Kesher No. 46, Spring 2014

CONTRIBUTORS TO THIS ISSUE

Prof. Gideon Kouts
Head of Jewish Media, Culture and History Department,
University of Paris 8, France. Editor of Kesher.

Dr. Joseph Lang
1944-2013. Educator, researcher of the History of the
Jewish People.

Dr. Uzi Elyada
Department of Communication, Haifa University.

Dr. Agnieszka Friedrich
University of Gdansk, Poland.

Dr. Malgorzata Domagalska
University of Lodz, Poland.

Dr. Simon Mayers
Center for Jewish Studies, University of Manchester.

Dr. Menachem Keren-Kratz

PhD in Jewish History (Tel-Aviv University), PhD in
Yiddish Literature (Bar-1lan University) and DMD from
the Hadassah Dental School of the Hebrew University of
Jerusalem.

Dr. Raquel Stepak
The Laura Schwartz-Kipp Center for Hebrew Literature
and Culture, Tel-Aviv University.

Prof. Moshe Pelli

Abe and Tess Wise Endowed Professor of Judaic Studies
and Director of Judaic Studies Program, University of
Central Florida, Orlando, FL, USA.

Dr. Michal Shahat

Researcher of the History of Jewish Education in the
Mid-Nineteenth Century England, the Hebrew University
of Jerusalem.

12¢

Dr. Hanah Bareket-Glanzer
Department of History of the Jewish People, University
of Haifa.

Dy, Eran Eldar
The Open University.

Mrs. Tal Strasman-Shapira
PhD Candidate at the Jewish Media, Culture and History
Department, Paris 8 University, France.

Dr. Yigal Bin-Nup
Lecturer on History of North Africa’s Jews in the Post-
colonial Period, University of Paris 8, France.

Dr. Haim Grossman
Researcher of Hebrew Folklore and Culture.

Mr. Grzegorz Krzywiec
Emanuel Ringelblum Jewish Historical Institute, Warsaw.

Mr. Dariusz Konstantynow
Emanuel Ringelblum Jewish Historical Institute, Warsaw.

Dr. Rachel Hart
The Graduate Studies Authority, Haifa University.

Dr. Valeria Guimaraes
State University of Sao Paulo, Brazil

Dr. Rafi Mann
School of Communication, Ariel University Center.

Mr. Simcha Sigan
Marketing Consuliant; Teaching Marketing at Ariel
University.

Mr. llan Moshenson
Department of Film and Television, Tel Aviv University.




