אוריינות דיגיטלית בחברה הערבית והשפעות ההשתתפות בתוכנית להב"ה לטווח הקצר והארוך – האמה אבו-קשק, אזי לב-און ונילי שטיינפלד

קשר 58, עמ' 162-140

 

תקציר

בשנים האחרונות שפכה החדירה המסיבית של טכנולוגיות מידע והתקשורת, בדגש על רשת האינטרנט, לספירות רבות של חיינו, אור על תופעה חדשה בעלת שורשים עמוקים: אי השוויון הדיגיטלי. רבים טוענים שאי השוויון הדיגיטלי קשור לאי-שוויונים קיימים קודמים שהתקיימו מחוץ למרחבים הדיגיטליים ומעמיק אותם. המחקר הנוכחי תורם למילוי הריק המחקרי בתחום הערכת תוכניות לצמצום אי השוויון הדיגיטלי באמצעות מחקר על תוכנית להב"ה (לצמצום הפער הדיגיטלי בחברה הישראלית) בחברה הערבית, הסובלת מאי שוויון דיגיטלי משמעותי. המחקר בדק את השפעות ההשתתפות בתוכניות להב''ה לטווח הקצר ולטווח הארוך ביישובים הערביים. מן המחקר עלה כי הקורסים להכרת המחשב והאינטרנט נתפסים כבעלי השפעה ניכרת על המשתתפים בהם בהקשר של היכרות עם מושגים, עם יכולת לבצע משימות ועם תחושת מסוגלות עצמית בשימוש במחשב ובאינטרנט. השפעות אלה ניכרות הן במשימות הקונקרטיות שנלמדו בקורס הן בתחושה של מסוגלות עצמית והעצמה בהקשרים כלליים של התנהלות בסביבות ממוחשבות ומקוונות. התועלת המופקת מהתוכנית בטווח הקצר והשיפור בטווח הארוך בהקשר של רכישת ידע חדש, ביסוס ידע קיים והעצמה חברתית-משפחתית. ברמה התיאורטית המחקר מוסיף מידע בתחום הערכת תוכניות לצמצום האי שוויון הדיגיטלי, ומציע המלצות לאור הנתונים שעלו מהמחקר.

מילות מפתח: אי שוויון דיגיטלי, תוכנית להב''ה לצמצום הפער הדיגיטלי בחברה הישראלית, אוריינות דיגיטלית, החברה הערבית.
 

 

 



    

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>