מהפכת נגישות המידע באמצעות האינטרנט והטלפון הנייד ותרומתה לסיפוק צרכים חברתיים: "פוקימון גו" כמקרה בוחן – טל לאור

קשר 58, עמ' 180-163

 

תקציר

העלייה בפופולריות של הטלפון הנייד החכם הכולל מערכות GPS הביא לפיתוח אפליקציות מציאות רבודה (Augmented Reality Applications), המציגות מידע המתקשר למיקום הפיזי שבו האדם נמצא ומשלבות בין המידע הווירטואלי לבין המתרחש בעולם האמיתי. 
בשנים האחרונות החלו מפתחי אפליקציות להשתמש בטכנולוגיות הקיימות כדי לפתח משחקים מבוססי מקום. משחקים אלה נשענים על פלטפורמה של אפליקציית מציאות רבודה ומשלבים בין העולם הפיזי האמיתי ובין העולם הווירטואלי. "פוקימון גו" הוא אחד מהמשחקים הפופולריים ביותר בז'נר המציאות הרבודה.
מהפכת נגישות המידע באמצעות האינטרנט והטלפון הנייד החכם היא הבסיס למחקר. ראשית נבחנו המניעים למשחקי מציאות רבודה שעולים ממחקרים וממודלים קודמים. משחק המציאות הרבודה "פוקימון גו" היה מקרה בוחן למחקר. אפשר להצביע על כמה שימושים מרכזיים הנוגעים לאסקפיזם, לאינטראקציה חברתית ולאתגריות. זאת לצד צורכיהם השונים של השחקנים המתמלאים באמצעות המשחק. המחקר מתבסס על ראיונות עומק חצי מובנים עם שחקני "פוקימון גו". חדשנות המחקר הזה נעוצה בהגדרת שני מניעים נוספים לשימוש במציאות רבודה: פעילות גופנית מוגברת ואסקפיזם המבוסס על רקע פעילויות היום-יום מחוץ לבית. דפוס צריכה, כאמור, עשוי לשמש כרובד נוסף במהפכת נגישות המידע באמצעות הטלפון הנייד החכם. אפליקציות מבוססות מקום (LBS) יעניקו בזמן אמת אינפורמציה מבוססת מקום או כל סיוע אחר, בכל מקום ובכל זמן, כרקע לכל פעולה אפשרית. המחקר צופה כי ניפגש במשחקים ושירותים רבים המתבססים על מציאות רבודה. זו תהיה המציאות האנושית כאשר המציאות הרבודה תספק את הצרכים.  

מילות מפתח: שימושים וסיפוקים; אסקפיזם; משחקי מציאות רבודה; פוקימון גו; LBS; טלפון חכם
 

 



    

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>